W  MIESIĄCU  CZERWCU:

  • poznamy zwyczaje obchodzenia Dnia Dziecka – zrozumiemy, co to są prawa i obowiązki dzieci
  • dostrzeżemy różnice w wyglądzie ludzi różnych narodowości, wzbogacając słownik o wyrazy: Polak, Japończyk, Afrykanin oraz będziemy naśladować różne sposoby witania się
  • będziemy używać określeń wielkościowych: duży, mały, mniejszy, wysoki, niski, wąski, węższy
  • rozwiniemy zainteresowania książką jako źródłem wiedzy, zrozumiemy wyrazy – tytuł, okładka, strona tytułowa, ilustracja, tekst, ilustrator, grafik, zakładka – poznamy rolę sprzedawcy w księgarni
  • omówimy zasady bezpiecznego korzystania z kąpieli słonecznych i wodnych oraz zasady zachowania się w lesie, na wycieczce
  • będziemy posługiwać się określeniami – tyle samo, mniej, więcej, za mało – trzeba dolać, za dużo – trzeba odlać
  • rozwiniemy umiejętność wiązania zmian zachodzących w otoczeniu z nową porą roku – latem – poznamy zjawisko powstawania tęczy, rozwiniemy umiejętność obserwacji, poszerzymy wiedzę na temat zasad bezpiecznego zachowania w czasie burzy

PIOSENKA p.t. „WAKACJE”

Już słonecznik złocisty twarz obraca za słonkiem.

A niejeden nochalek przypomina biedronkę.

Ref. Jak ja kocham wakacje, niechaj pachną akacje.

Wiwat letnia przygoda, i słoneczko, i woda!

Morska fala ogromnie lubi bawić się w berka.

Moje ślady połknęła i na nogi już zerka.

Ref. Jak ja kocham wakacje ………………………..

Kiedy płynę żaglówką, po jeziorze z mym tatą.

Marzę sobie po cichu, aby było wciąż lato.

Ref. Jak ja kocham wakacje ……………………….

 

WIERSZ p.t. „POWITANIE  LATA”

I cóż powiecie na to, że już zbliża się lato.

Kret skrzywił się ponuro, przyjedzie pewnie furą.

Jeż się najeżył srodze, pewnie na hulajnodze.

Wąż syknął, ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.

Kos gwizdnął, wiem coś o tym, przyleci samolotem.

Nieprawda, lato zwykle przyjeżdża motocyklem.

A lato przyszło pieszo, już łąki nim się cieszą.

I stoją całe w kwiatach, na powitanie lata.

W  MIESIĄCU  MAJU:

  • nazwiemy zwierzęta wiejskie i ich dzieci, rozpoznamy je po odgłosach, poznamy ich przysmaki
  • poznamy cykl produkcyjny mleka oraz produkty, które z niego powstają, postaramy się zrozumieć znaczenie spożywania nabiału dla zdrowia – rozpoznamy po smaku i nazwie przetwory mleczne
  • poznamy zwierzęta i rośliny spotykane na łące, będziemy posługiwali się ich nazwami
  • rozwiniemy spostrzegawczość słuchową – rozpoznamy odgłosy: pszczoły, żaby, bociana, świerszcza, muchy, komara
  • zapoznamy się z wyglądem biedronki dwukropki i siedmiokropki – określimy podobieństwa i różnice w ich wyglądzie, rozumiejąc pożyteczną rolę w przyrodzie
  • poznamy zasady bezpiecznej jazdy na rowerze oraz znaki drogowe ważne dla rowerzystów, wzbogacimy słownictwo określając różnice i podobieństwa w wyglądzie rowerów dla dzieci i dorosłych
  • utrwalimy wiadomości na temat przydatności samochodów ciężarowych: śmieciarki, betoniarki oraz pojazdów specjalnych: pomocy drogowej, karetki pogotowia, wozu strażackiego, radiowozu policyjnego
  • nazwiemy członków rodziny, określimy stopień pokrewieństwa, wymienimy imiona członków własnej rodziny, nazwiemy zawody wykonywane przez rodziców – rozumiejąc że, rodzina jest ogromną wartością, będziemy jej okazywać szacunek i przywiązanie

PIOSENKA p.t. „ROWEROWA  MAJÓWKA”

Mam rowerek trzykołowy, na wycieczkę już gotowy.

Mijam skwery i rabaty, za mną pędzi rower taty.

Ref. Na majówkę na rowerach, dziś rodzina się wybiera.

Koło kręci się za kołem, bo majówki są wesołe.

Mama jedzie na składaku, uczy nas drogowych znaków.

I pilnuje mnie i taty, bo nieładnie być piratem.

Ref. Na majówkę na rowerach ……………………….

WIERSZ p.t. „DWIE  POŁÓWKI”

Mama, Tata mądre główki, są, jak jabłka dwie połówki.

Tata w piłkę ze mną gra, Mama sto pomysłów ma.

Tata rower zreperuje, Mama siniak pocałuje.

Tata zimą ciągnie sanki, Mama z kwiatów plecie wianki.

Mama, Tata mądre główki, są, jak jabłka dwie połówki .

Co za jabłko mówię Wam, jaki skarb ja w domu mam.

 

W  MIESIĄCU  KWIETNIU:

  • poznamy narzędzia i przybory potrzebne lekarzowi do pracy – stetoskop, szpatułka, kozetka, waga – zapoznamy się z wyposażeniem gabinetu lekarskiego
  • zapoznamy się z nazwami specjalistów – okulista, stomatolog, pediatra, ortopeda
  • przypomnimy sobie właściwe postawy i zachowania podczas wizyty u lekarza
  • poznamy zawód ogrodnika oraz prace wykonywane wiosną w ogrodzie – utrwalimy wiadomości na temat tego, co jest potrzebne roślinom do wzrostu
  • obejrzymy różnego rodzaju nasiona i rośliny, które z nich wyrosną – słonecznik, dynia, maciejka, żonkil, stokrotka – oraz ich budowę: kwiat -słupek, pręcik, łodyga, liście
  • poznamy zwyczaje oraz określenia związane z Wielkanocą: pisanki, kraszanki,zajączek, kurczaczek, baranek, baby, mazurki – 16 kwietnia zjemy uroczyste Śniadanie Wielkanocne

PIOSENKA p.t. WIELKANOCNA  PIOSENKA”

Zając bardzo jest zajęty, jak co roku o tej porze.

Co dzień chowa gdzieś prezenty, które każdy znaleźć może.

Ref. Patrzy kurka z zającem, a tu babki pachnące.

I cukrowy baranek na świąteczny poranek.

Znosi kurka jajek sporo, głośno chwali się na grzędzie.

Wkrótce je do miski zbiorą i pisanek mnóstwo będzie.

Ref. Patrzy kurka z zającem …………………………

Już baranek wita święta, budzi wszystkich wcześnie rano.

Żeby każdy to pamiętał, kto przynosi nam Wielkanoc!

Ref. Patrzy kurka z zającem …………………………

WIERSZ p.t. „ZNAK”

Czy Ty wiesz, jaki to znak: w czerwonym polu biały ptak?

Wiem – odpowiedział przedszkolak mały.

To jest znak Polski – Orzeł Biały.

W  MIESIĄCU  MARCU:

  • poznamy ptaki przylatujące wiosną: jaskółka, bocian, skowronek oraz spróbujemy je rozpoznać po wyglądzie i odgłosach
  • będziemy posługiwać się nazwami pór roku rozumiejąc potrzebę dobrania odpowiedniego do pogody ubrania
  • pogrupujemy ubrania według rodzaju posługując się ich nazwami
  • poznamy różne rasy psów, kotów (syjamski,pers, lew, tygrys, ryś), rybek akwariowych i papug (falista, ara, kakadu)
  • obejrzymy pierwsze wiosenne kwiaty: krokus, przebiśnieg, pierwiosnek – poznamy pochodzenie słowa przebiśnieg
  • będziemy posługiwać się określeniami: łodyga, liść, kwiat, płatki – omówimy budowę tulipana

PIOSENKA p.t. „DWA  KOCURY”

Były sobie dwa kocury. Jeden szary, drugi bury.

Aaa! Aaa! Cicho sza!

Śpią kocury na kanapie. Jeden sapie, drugi chrapie.

Ale gdy się zbudzą, uciekaj, a kysz!

Bo jak skoczą w lewo, w prawo, każdy złapie sobie mysz!

WIERSZ p.t. „WIOSNA  IDZIE”

Przyleciały skowroneczki z radosną nowiną.

Zaśpiewały, zawołały ponad oziminą.

Idzie wiosna! Wiosna idzie! Śniegi w polu giną.

Przyleciały bocianiska w bielutkich kapotach.

Klekotały, ogłaszały na wysokich płotach.

Idzie wiosna! Wiosna idzie! Po łąkach, po błotach.

Przyleciały jaskółeczki kołem kołujące.

Figlowały, świergotały radośnie krzyczące.

Idzie wiosna! Wiosna idzie! prowadzi ją słońce.

W  MIESIĄCU  LUTYM:

  • rozwiniemy umiejętność grupowania przedmiotów według rodzajów
  • będziemy uważnie słuchać utworów literackich, wiążąc zmiany zachodzące w przyrodzie z aktualną porą roku
  • zachęcimy wszystkich do aktywnego spędzania czasu na powietrzu zimą
  • poznamy sposoby bezpiecznego korzystania ze sprzętu zimowego i bezpieczne zabawy na śniegu
  • poznamy zimowe dyscypliny sportowe i sprzęt sportowy – weźmiemy udział w Przedszkolnej Zimowej Olimpiadzie Sportowej
  • dostrzeżemy różnorodność sklepów i ich specyfikę, posługując się nazwami sklepów – meblowy, spożywczy, odzieżowy, z zabawkami itp.
  • poznamy pracę ekspedientki, polskie środki płatnicze rozumiejąc sens kupna, sprzedaży i płacenia
  • dostrzeżemy różnicę między małymi osiedlowymi sklepikami a dużymi marketami
  • przyporządkujemy do różnych rodzajów sklepów rzeczy, które można w nich kupić

PIOSENKA p.t. „W  SKLEPIE”

W sklepie z zabawkami misie z laleczkami.

Żołnierzyki i kucyki. Baw się razem z nami.

W sklepie z warzywami dynie z ziemniakami.

Kalafiory, pomidory. Baw się razem z nami.

W sklepie z ubraniami bluzki z żakietami.

I spodenki i sukienki. Baw się razem z nami.

WIERSZ p.t. „HEJ, NA SANKI”

Hej, na sanki, koleżanki, w nocy srebrny śnieżek spadł.

A więc z góry na saneczkach, aż zaświszcze w uszach wiatr.

Ach, z tej górki na pazurki miło się na sankach mknie.

Tylko potem trzeba znowu pod tę górkę ciągnąć je.

KOCHANE  BABCIE  I  DRODZY  DZIADKOWIE

Zapraszamy na uroczystość z okazji Waszego Święta.

Odbędzie się ona w czwartek 07.02.2019 w naszej sali o godzinie 11.30.

Wnuczki i wnukowie

W  MIESIĄCU  STYCZNIU:

  • poznamy różne rodzaje materiałów, z których wykonane są ubrania – wełna, polar, płótno, bawełna, sztuczne futro – wyodrębnimy te, które utrzymują ciepło
  • poszerzymy wiedzę na temat zjawisk występujących w naszym otoczeniu zimą – poznamy właściwości lodu na podstawie samodzielnie przeprowadzonych obserwacji
  • rozpoznamy i nazwiemy – wróbla, gołębia, sikorę i wronę – będziemy różnicować ich wielkość oraz grupować ptaki według tej cechy
  • utrwalimy znajomość schematu ciała – poprawnie używając określeń – dwie ręce, nogi, dwoje oczu, jedna głowa, jeden nos
  • uświadomimy sobie bardzo ważną rolę dziadków w naszym życiu – rozbudzimy szacunek i przywiązanie do nich, przygotowując uroczystość z okazji Ich Święta
  • poznamy pracę kucharza – wzbogacimy słownictwo o wyrażenia – krojenie, tarcie, wałkowanie, ubijanie, ucieranie, odcedzanie, naczynia, sztućce itp.

PIOSENKA p.t. „TAKI  SPACER  TO  JEST  GRATKA”

Gdy na spacer mknę z dziadkami, to łopianom się kłaniamy.

Ja do wróbla: ćwir, ćwir, ćwierkam babcia gra z ważkami w berka.

Ref. Taki spacer to jest gratka i dla babci i dla dziadka.

Gdy na spacer mknę z dziadkami, to z wietrzyskiem się ścigamy.

Ja deszcz w kaptur: łap, cap, łapię, dziadek psa za uchem drapie.

Ref. Taki spacer ………………………………………..

Gdy na spacer mknę z dziadkami, to na szczyty się wspinamy.

Ja do tęczy: hop, hop, wołam, znowu słońce dookoła.

Ref. Taki spacer ………………………………………

WIERSZ  p.t. „ŻYCZENIA”

Dziś dla Babci słońce mamy i całuski dla Dziadziusia.

Dziś życzenia wnuczek składa i piosenki śpiewa wnusia.

Aby Babcia i Dziadunio w zdrowiu długo żyli.

Aby uśmiech dla nas mieli w każdej wolnej chwili.

 

 text

 text

Mikołajki 2018 w hali Losir Luboń

 

W MIESIĄCU  GRUDNIU:

  • będziemy rozwijać spostrzegawczość słuchową poprzez rozpoznawanie dźwięków wysokich i niskich, cichych i głośnych oraz rozróżniać linię melodyczną wznoszącą i opadającą
  • będziemy używać określeń – lekki, ciężki, miękki, twardy, mały, okrągły, gładki, szorstki
  • utrwalimy nazwy ubrań i kolejność ich wkładania, będziemy samodzielnie i właściwie ustawiać kapcie i buty przed ich założeniem, utrwalimy znaczenie pojęcia para
  • dostrzeżemy zmiany zachodzące w przyrodzie wraz z nastaniem zimy, poszerzymy wiadomości na temat właściwości śniegu – każdy płatek ma inny kształt
  • poznamy wygląd wrony, jej zachowania i zwyczaje
  • poznamy tradycję Świąt Bożego Narodzenia, śpiewania kolęd w czasie Świąt oraz zwyczaj składania sobie życzeń i wysyłania kartek świątecznych
  • podamy nazwy ozdób choinkowych, określimy ich wielkość, kształt, kolor posługując się określeniami: na górze, na dole, obok, pod, nad, na środku

PIOSENKA p.t. „CHOINECZKA”

1. Na gałązkach choineczki powiesimy cukiereczki.

Kolorowych bombek kilka, złotą gwiazdkę i motylka.

2. A po chwili, moi mili, wszyscy będą się cieszyli.

Błysną lampki kolorowe no i drzewko już gotowe.

 

WIERSZ p.t. CHOINKA”

W kącie naszej sali pięknie przystrojona.

Panna choineczka uśmiecha się do nas.

Na niej bombki, łańcuch, lampki kolorowe.

Gwiazdeczki prześliczne złote i bajkowe.

Na jednej gałązce piernikowe ludki.

A na innej siedzą małe krasnoludki.

Pajacyk, kogucik, maleńkie serduszka.

Chrupiące ciasteczka, pachnące jabłuszka.

Wkoło tańczą dzieci, kolędy śpiewają.

Na choince świecidełka radośnie wieszają.

Mamy zaszczyt zaprosić  rodziców

na uroczystość

PASOWANIA  NA  PRZEDSZKOLAKA,

która odbędzie się 26.11.2018 o godzinie 11.30.

Dzieci i Panie z grupy VI

 

W  MIESIĄCU  LISTOPADZIE:

  • 09 listopada będziemy uroczyście obchodzić 100 rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości
  • utrwalimy umiejętność określania cech wielkościowych – długi, dłuższy, najdłuższy, krótki, krótszy, najkrótszy
  • będziemy starali się zrozumieć znaczenie kolorów chmur jako zapowiedź pogody
  • wzbogacimy swoje słownictwo o wyrazy i wyrażenia – dziupla, gawra, kopczyk z liści, odlot ptaków, dzikich gęsi sznur
  • rozszerzymy naszą wiedzę na temat zwierząt żyjących w lesie- ich mieszkań, poznamy ich wygląd, sposób poruszania, odżywiania i zwyczaje
  • rozwiniemy wiedzę na temat ważności przestrzegania zasad higieny osobistej, wdrażania do dbania o swój wygląd, konieczności używania swoich przyborów toaletowych takich jak: grzebień, szczoteczka, ręcznik
  • będziemy wykorzystywać określenia opisujące kolejność wykonywanych czynności – na początku, najpierw, potem, następnie, na końcu itp.
  • wzbogacimy słownik o określenia – pełno, pusto, dużo, mniej, wysoko, nisko, niżej, najniżej

PIOSENKA p.t. „JEŻ”

W lesie mieszka mały jeż, bardzo dziwny z niego zwierz.

Bo gdy ktoś go zdenerwuje, to kolcami wtedy kłuje.

Nie dotykaj jeża, nie, bo pokłuje cię!

Zimą jeżyk słodko śpi, coś miłego mu się śni.

Wicher wieje, mróz na dworze, a on sobie siedzi w norze.

Czeka na cieplejsze dni, na wiosenne dni.

 WIERSZ p.t. „SYMBOLE  POLSKI”

Polsko kochana dziś święto Twoje.

Dlatego właśnie z tym godłem stoję.

Jak wygląda godło Polski wie duży i mały.

Dumnie strzeże swego kraju ten nasz Orzeł Biały.

Biało czerwona flaga powiewa.

Wiatr lekko wieje, chylą się drzewa.

Jakby składały pokłon Ojczyźnie.

Wolna Ojczyzna i wolny naród, nikt nie odbierze nam tego daru.

 

 

 

Nasz sok warzywno- owocowy

 

 

 

 

   We wtorek 9.10.2018r będziemy robili sok owocowo- warzywny. Bardzo proszę aby dzieci przyniosły produkty. Każde dziecko w półce ma kartkę co ma przynieść.

W związku z udziałem naszej grupy w projekcie MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WILELKIEJ LITERATURY rozpoczynamy odwiedziny MISIA KUBUSIA w domach dzieci.
Razem z misiem wędruje dzienniczek w którym wpisujemy imię dziecka, tytuł książki oraz dziecko wykonuje rysunek dla misia. Proszę wypełnić upoważnienie do udziału w projekcie.

 

 

W  MIESIĄCU  PAŹDZIERNIKU:

  • będziemy doskonalić umiejętność posługiwania się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni – przed, za, obok, w, wysoko, nisko, wyżej, niżej, najwyżej, najniżej
  • udoskonalimy umiejętność liczenia, pamiętając o poprawnej odmianie liczebników – jeden, dwa, trzy
  • będziemy ćwiczyć narządy mowy ze szczególnym zwróceniem uwagi na pionizowanie jezyka
  • na podstawie warzyw będziemy kształtować umiejętność różnicowania kolorów oraz kształtów – okrągłe, podłużne
  • poznamy jadalne części roślin – korzeń, łodyga, liść
  • poznamy nazwy drzew liściastych – dąb, kasztanowiec, jarząb oraz ich owoców – będziemy starali się zrozumieć określenia – pień, gałęzie, liście, żołądź, kasztan, korale jarzębiny
  • będziemy posługiwali się określeniami – duży, mały, długi krótki, gruby, cienki, mniej, więcej, równo czyli tyle samo
  • wzbogacimy słownictwo o nazwy grzybów – poznamy ich budowę – nóżka, kapelusz, podzielimy grzyby na jadalne i trujące, marynowane lub suszone itp.
  • poznamy drzewa owocowe – jabłoń, gruszę, śliwę oraz znaczenie jedzenia owoców dla zdrowia

PIOSENKA p.t. „DWA  KASZTANKI”

Szumią drzewa szu, szu, szu.

Szu, szu, szu, szu, szu, szu.

Wnet kasztanki spadną tu, spadną tu.

Słychać w koło tap, tap, tap.

Kasztanowy sypie grad, sypie grad.

Teraz leżą tu i tam.

Tu i tam, tu i tam.

Ja je wszystkie zbiorę sam, zbiorę sam.

Dwa kasztanki, rączki dwie.

Rączki dwie, rączki dwie.

Na kasztankach zagrać chcę, zagrać chcę.

 

WIERSZ p.t. „KTO  POWIE”

Przez sad idzie mały Maciuś, śmieje się do słonka.

A tu pac czerwone jabłko, rzuca mu jabłonka.

Podniósł jabłko, idzie dalej, a wtem obok dróżki.

Pac, pac, co to? Stara grusza zrzuciła dwie gruszki.

Podniósł Maciuś złote gruszki, bardzo jest szczęśliwy.

Znowu pac, pac, pac trzy śliweczki spadły z gęstej śliwy.

Niesie Maciuś jabłko, śliwki, gruszki, co się złocą.

Kto z was powie Maciusiowi, ile ma owoców?

 

                                         W  MIESIĄCU  WRZEŚNIU:

  • utrwalimy znajomość imion kolegów i koleżanek – poznamy nowych
  • będziemy przestrzegać zasady zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami, a po niej pamiętać o odkładaniu ich na wyznaczone, stałe miejsce
  • utrwalimy sobie zasady bezpieczeństwa dotyczące korzystania ze sprzętu terenowego i zabawek
  • rozwiniemy orientację w schemacie własnego ciała – umiejętność wskazywania i podawania nazw części swojego ciała i ciała innego człowieka – kolegi, koleżanki, lalki
  • będziemy używać zwrotów grzecznościowych – proszę, przepraszam, dzień dobry, do widzenia, dziękuję
  • utrwalimy znajomość podstawowych kolorów
  • będziemy określać wielkość  – mały, średni, duży oraz klasyfikować przedmioty według wielkości, grupując mały z małym itd.
  • zaznajomimy się z określeniami – przejście dla pieszych, pasy, sygnalizator świetlny, ścieżka rowerowa, pasy bezpieczeństwa oraz zasadami bezpiecznego poruszania się na ulicy pod opieką dorosłych
  • będziemy rozpoznawać i nazywać wybrane znaki drogowe

 

PIOSENKA p.t. „BO  W  PRZEDSZKOLU”

Rano budzik woła mnie, dzyń, dzyń, dzyń, nowy dzień!
Niecierpliwie tupie but, ruszać czas, tup, tup!
Ref. Bo w przedszkolu czeka nasza pani.
Już od progu z uśmiechem nas wita.
Z nami śpiewa i z nami się bawi.
I o wszystko ją można zapytać.
Do przedszkola spiesz się, spiesz, hau, hau, hau ! prosi pies.
Kotek mruczy, ja bym chciał z tobą iść miau miau.
Ref. Bo w przedszkolu czeka ……..

 

WIERSZ p.t. „W  PRZEDSZKOLU”

Jest wiele zabawek w naszym przedszkolu.
Pamiętaj, dbaj o nie, Krzysiu, Basiu, Olu.
Samochód w garażu powinien stać pięknie.
Piłeczka w koszyku, uważaj, bo pęknie!
Na półeczkach siedzą lalki pięknie wystrojone.
Obok misie, pieski, kotki patrzą w twoją stronę.
Wszyscy dbamy razem o nasze przedszkole.
Aby było czyste, ładne, miłe i wesołe.

 

2018/2019

witamy