2019/2020

witamy

W  MIESIĄCU  GRUDNIU:

  • dowiemy się, jakie elementy muszą się znaleźć na kopercie, zanim wyślemy list – znaczek pocztowy, adres nadawcy, adres odbiorcy, poznamy jak wygląda praca na poczcie, jaką drogę musi przejść list, by trafić do adresata
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty rozpoczynające się głoską : k oraz u
  • w swoich wypowiedziach będziemy używać określeń porządkujących kolejność zdarzeń – najpierw, na początku, później, na koniec, na zakończenie
  • będziemy rozmawiać o tym, czego zwierzęta potrzebują, by, przetrwać zimę – z nasion, ziaren i suszonych owoców przygotujemy smakowite sopelki – pokarm dla ptaków
  • wspólnie zrobimy przedświąteczne porządki, przygotujemy różne ozdoby choinkowe, przy użyciu różnych przedmiotów zmierzymy wykonane wcześniej łańcuchy, posługując się pojęciami – najdłuższy, najkrótszy, najwyższy, najniższy, średni, największy, najmniejszy
  • będziemy rozmawiać o tradycjach związanych z Bożym Narodzeniem, utrwalimy zwyczaj składania sobie życzeń, wspólnie śpiewamy kolędy

PIOSENKA p.t. „JUŻ  BLISKO  KOLĘDA”

Gdy w pokoju wyrośnie choinka, łańcuszkami, bombkami zaświeci.
Ref. To znaczy, że już Święta, że już blisko kolęda.
      Że Mikołaj przyjedzie do dzieci. Hej kolęda, kolęda.
Gdy opłatek już leży na stole, pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie.
Ref. To znaczy, że już ………………………………
Gdy upieką się słodkie makowce i głos dzwonka z daleka zawoła.
Ref. To znaczy, że już ………………………………..

WIERSZ p.t. „KUPIMY CHOINKĘ”

Pojedziemy dziś sankami na plac choinkowy, gdzie choinki do choinek tulą swoje głowy.
Gdzie choinki się trzymają za zielone ręce, i znajdziemy tę jedyną w iglastej sukience.
Damy świeczki niech je trzyma, w palcach swych zielonych. Niech ogniami złocistymi błyśnie z każdej strony.
Ustrojona, rozświecona królować nam będzie, przy opłatku, przy muzyce, przy cichej kolędzie.

W  MIESIĄCU  LISTOPADZIE:

  • poznamy pracę fotografa, omówimy, po co robi się zdjęcia, kogo i co warto fotografować
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoskami: e, t, d, i
  • weźmiemy udział w zabawach słuchowych utrwalających głoski: a, o, l, m
  • będziemy posługiwać się liczebnikiem głównym i porządkowym 2 – ułożymy zbiory dwuelementowe
  • posłuchamy jesiennej muzyki, dźwięków deszczu i wiatru, wystukamy rytm na instrumentach zrobionych przez nas, poznamy pojęcia związane z muzyką: orkiestra, dyrygent, nuty
  • dowiemy się, jak swoje dzieła tworzą malarze i rzeźbiarze, w jaki sposób powstają filmy animowane i co to jest graffiti
  • będziemy używać pojęć: muzeum, wyobraźnia, eksponat, rysownik, grafik, stop – klatka
  • przypomnimy sobie, czym zajmuje się krawcowa i jakich przyborów używa

PIOSENKA p.t. ŚMIESZNY  PORTRET”

Oto karton całkiem biały, zaraz będzie w farbie cały.
Wezmę pędzel, nie żartuję, śmieszny portret namaluję.
Ref. Ha, ha, ha, ha, ha, ha, to naprawdę jestem ja.
Ha, ha, ha, kto maluje tak jak ja?
Oczy wielkie, zezowate i policzki piegowate.
Uszy wielkie jak u słonia, zęby takie jak u konia.
Ref. Ha, ha, ha, ha, ha, ha …….
Ręce suche jak badyle, palce prawie na dwie mile.
Głowa krągła niby bania, co wyrasta wprost z ubrania.
Ref. Ha, ha, ha, ha, ha, ha ……

WIERSZ p.t. ŻYRAFA  U  FOTOGRAFA”

Przyszła pewna żyrafa w niedzielę do fotografa.
Czy to pan robi zdjęcia? Ja. A ładne są te zdjęcia? Ba.
I tak sam pan je robi? Sam. A ma pan kliszę? Mam.
A nie pęknie ta klisza? Nie ma mowy. A objął mnie pan całą? Nie, do połowy.
A co będzie z drugą połową? Zdejmę osobno.Czy za tę samą cenę? Nie, za dopłatą drobną.
A na jednym zdjęciu się nie da? Wykluczone. To trudno, niech pan robi.
Pstryk, pstryk, zrobione. A teraz?
Teraz zlepię te zdjęcia najlepiej jak potrafię i wręczę pani za chwile wspaniałą fotografię.

 

W  MIESIĄCU  PAŹDZIERNIKU:

  • będziemy dobierać odpowiedni strój do pogody, podamy nazwy różnych ubrań
  • wyciągniemy wnioski, kiedy najłatwiej jest się przeziębić oraz co należy wtedy zrobić, dowiemy się czym zajmuje się lekarz i pielęgniarka oraz jakiego sprzętu używają
  • dowiemy się ,co to są witaminy, jakie są ich nazwy, dlaczego są potrzebne, wskażemy produkty w których występują
  • zaobserwujemy zmiany w otaczającej nas przyrodzie, będziemy zbierać liście, kasztany, żołędzie, nauczymy się nazw drzew z których pochodzą
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską „a”, „l”, „m”
  • będziemy używać określeń porządkujących kolejność zdarzeń: najpierw, potem, później, na końcu
  • będziemy rozmawiać o jesiennym lesie i jego mieszkańcach, wskażemy grzyby jadalne i niejadalne, rozpoznamy odgłosy lasu,poznamy także inne typy lasów (np. dżunglę)
  • dowiemy się, jak ludzie przygotowują się do zimy, co to znaczy robić zapasy, jakie przetwory można zrobić z warzyw, a jakie z owoców, poznamy pojęcia: spiżarnia, pikle, suszarka, pasteryzacja
  • będziemy posługiwać się liczebnikiem porządkowym: pierwszy, zapamiętamy kształt cyfry 1, wyszukamy i stworzymy zbiory jednoelementowe

PIOSENKA p.t. „DŻUNGLA”

Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla.

Poplątane zwoje dzikich lian.

Mieszka sobie w bambusowej chatce Ambo Sambo, wielkiej dżungli pan.

Ref. Strusie mu się w pas kłaniają, małpy na gitarach grają.

Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

Ambo Sambo doskonale znam go.

Węża się nie boi ani lwa.

Dla swych dzikich leśnych ulubieńców.

W dłoni coś smacznego zawsze ma.

Ref. Strusie mu się w pas kłaniają …………………………..

 

WIERSZ p.t. KOLOROWY  BUKIET”

Do parku przyszły z przedszkola dzieci.

Chcą zrobić z liści barwny bukiecik.

Listki czerwone, jak malowane.

Leżą pod klonem i pod kasztanem.

Pod dębem leżą brązowe liście.

Liście pod wierzbą błyszczą srebrzyście

Serduszka złote spadają z brzozy.

Jaś ma ochotę w bukiet je włożyć.

Gdy ten bukiecik stanie na stole.

Ozdobi dzieciom całe przedszkole.

W  MIESIĄCU  WRZEŚNIU:

  • przypomnimy sobie a potem będziemy przestrzegać zasady panujące w przedszkolu oraz na placu zabaw
  • poznamy podstawowe zasady ruchu drogowego
  • poznamy funkcje instytucji niosących pomoc – straż pożarna, policja, pogotowie ratunkowe numery alarmowe do tych instytucji
  • utrwalimy budowę własnego ciała – nazwiemy poszczególne części
  • poznamy zmiany zachodzące w przyrodzie związane z jesienią – w sadzie, w ogródkach warzywnych, na polach
  • będziemy klasyfikować według jednej cechy
  • rozróżnimy i nazwiemy podstawowe figury geometryczne
  • będziemy kształtować umiejętność analizy i syntezy słuchowej  wysłuchując „o” w wyrazach – postaramy się całościowo odczytać wyraz owoce
  • weźmiemy udział w akcji Sprzątania Świata

 

PIOSENKA p.t. „OGÓREK  WĄSATY”

Wesoło jesienią w ogródku na grządce.

Tu ruda marchewka, tam strączek.

Tu dynia jak słońce, tam główka sałaty.

A w kącie ogórek wąsaty.

Ref. Ogórek, ogórek, ogórek, zielony ma garniturek.

I czapkę, i sandały, zielony, zielony jest cały.

Czasami jesienią na grządkę w ogrodzie.

Deszczowa pogoda przychodzi.

Parasol ma w ręku, konewkę ma z chmurki.

I deszczem podlewa ogórki.

Ref. Ogórek, ogórek, ogórek …………………..

 

WIERSZ p.t. „SZALONA  WYLICZANKA”

Wielkie dziś sprzątanie świata, czarownica z miotłą lata.

Z nią czarownic innych chmara Łysą Górę sprzątnie zaraz.

Baby-Jagi nie próżnują i łopaty już szykują.

Zamiast straszyć małe dzieci, na łopaty wezmą śmieci.

W piekle diabły też pracują, wszystkie kotły w nim szorują.

Ogonami wycierają i już czysto w piekle mają.

Dzielne skrzaty to krasnale, także się nie lenią wcale.

A że długie brody mają, to świat nimi zamiatają.