2019/2020

witamy

ZAPRASZAMY  DO  WSPÓLNEJ  ZABAWY!!!

TYM  RAZEM  AŻ  TRZY  PROPOZYCJE, ŻEBY  NIKT  SIĘ  W  WEEKEND  NIE  NUDZIŁ: 27.03.2020

Przedszkole-WSiP-online_czesc-3

Przedszkole-WSiP-online_czesc-4

Przedszkole-WSiP-online_czesc-5

KOLEJNE  ZABAWY:  26.03.2020

Przedszkole-WSiP-online_czesc-2

  OTO NASZA  PIERWSZA  PROPOZYCJA:  25.03.2020

kliknij w poniższy link

Przedszkole-WSiP-online_czesc-1 

W  MIESIĄCU  MARCU:

  • będziemy obserwować zmiany w przyrodzie związane ze zbliżającą się wiosną
  • poznamy przysłowie „W marcu jak w garncu” i będziemy rozmawiać o dobieraniu ubioru stosownie do pogody
  • przygotujemy kalendarz pogody i przedstawimy za pomocą symboli obserwowaną aurę
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską: g, c,
  • będziemy oglądać i nazywać wiosenne kwiaty – poznamy części rośliny – łodyga, korzeń, liście i kwiaty
  • będziemy przeliczać przedmioty w zakresie 7 – dokładając i odkładając elementy
  • poznamy nazwy miejsc w których mieszkają zwierzęta na wsi – obora, stajnia, kurnik, chlew – porozmawiamy o życiu na wsi, o zwierzętach w zagrodzie i na pastwisku

PIOSENKA p.t. „PRACOWITA  PANI  WIOSNA”

Jak co roku pani Wiosna znów się wzięła za porządki.I w ogrodzie wygrabiła ścieżki i grządki.

Wysprzątała cały domek od piwnicy aż po stryszek. Więc chwaliły ją sąsiadki, miło to słyszeć.

Naprawiła ptasie gniazda, zbudowała kilka nowych. I kazała je przewietrzyć rankiem wiatrowi.

Potem w lesie i na łące rozsiewała świeżą zieleń. Bo z zielenią, daję słowo zawsze weselej.

WIERSZ p.t. „JAK  BIEDRONKA  ZGUBIŁA  KROPKI”

W poniedziałek bardzo rano, pierwsza kropka wpadła w siano.

Drugą kropką wiatr we wtorek, grał w siatkówkę nad jeziorem.

W środę kos dał swoim dzieciom, do zabawy kropkę trzecią.

W czwartek czwarta z siedmiu kropek, w świat ruszyła autostopem.

Piąta kropka w piątek rano, wpadła w studnię cembrowaną.

Szóstą kotek wziął w sobotę, i nie oddał jej z powrotem.

A siódma przy niedzieli, spadła w mieście z karuzeli.

W  MIESIĄCU  LUTYM:

    • będziemy rozmawiać o teatrze kukiełkowym, teatrze cieni używając słów – aktor, scena, kurtyna, bilet, kasa – przypomnimy sobie, jak należy zachowywać się w teatrze
    • poznamy  nowy taniec – sambę – zaprojektujemy i przygotujemy stroje oraz maski karnawałowe
    • w słyszanych wyrazach będziemy wskazywać głoski: n, s, r – a potem na ilustracjach wyszukiwać przedmioty, których nazwy rozpoczynają się tymi głoskami
    • będziemy używać pojęć – największy, najmniejszy, coraz większy, coraz mniejszy
    • dowiemy się, jak wyglądało życie na Ziemi przed tysiącami lat – jakie zwierzęta i rośliny występowały, czym charakteryzowały się dinozaury, gdzie mieszkali jaskiniowcy i jak wyglądała ich codzienność
  • poznamy nazwy planet Układu Słonecznego – będziemy rozmawiać o kosmosie, wyprawach kosmicznych, planetach i gwiazdach, jak może wyglądać życie na nieznanej planecie i jak mogą wyglądać jej mieszkańcy,dowiemy się co to jest astronomia, co robią astronom i astronauta, co to jest Wielki Wóz i co można zobaczyć w planetarium
  • będziemy posługiwać się liczebnikiem głównym i porządkowym 6

PIOSENKA p.t. „PRZEDSZKOLNA  SAMBA”

Brazylijska dżungla, tropikalny gąszcz, płynie Amazonka, a w niej wielki wąż.

Tańczy kondor z anakondą, prosi ara jaguara, tylko lama tańczy sama, z kuguarem zła to para.

Ref. Tańczmy sambę wszyscy razem w kole, brazylijską sambę tańczy całe przedszkole.

Brazylijska dżungla, tropikalny las, brazylijska samba niech rozgrzewa nas.

Tańczy kondor z anakondą, prosi ara jaguara, tylko lama tańczy sama, z kuguarem zła to para.

Ref. Tańczmy sambę wszyscy razem w kole, brazylijską sambę tańczy całe przedszkole.

WIERSZ p.t. „DZIEŃ  DOBRY, DOBRANOC”

Raz spotkało się na niebie Słoneczko z Księżycem.

Zawołało – Dobrej nocy, Księżycu, ci życzę!

Księżyc senny i zmęczony, ziewnął – A-a-a-a!

A ja życzę ci, Słoneczko, pogodnego dnia!

 

W  MIESIĄCU  STYCZNIU:

  • będziemy rozmawiać o porach roku i miesiącach – czym się charakteryzują, z czym się kojarzą – utrwalimy nazwy i kolejność miesięcy
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską: p,y,b,
  • utrwalimy umiejętność posługiwania się pojęciami – najmłodszy, najstarszy, najwyższy, najniższy
  • poznamy różne stany skupienia wody – dowiemy się, czym jest śnieg i lód, i że każdy płatek śniegu jest inny, zaobserwujemy, jak lód zmienia się w wodę, a woda w parę
  • będziemy opowiadać, o tym jak spędzamy czas ze swoimi dziadkami, namalujemy ich portrety, wykonamy laurki i prezenty, zaprosimy gości do naszego przedszkola
  • będziemy dobierać ubrania stosownie do pogody i pory roku, rozmawiać o ulubionych zabawach na śniegu i sportach zimowych, rozwiążemy zagadki na temat zimy
  • będziemy posługiwać  się liczebnikiem głównym i porządkowym 5 

PIOSENKA „BABCIA OD BAJEK, DZIADEK OD ZAGADEK”

Moja Babcia i mój Dziadek to wspaniali są dziadkowie.

Dziadek mnóstwo zna zagadek, Babcia bajkę nam opowie.

Ref. Bo na świecie nie znajdziecie takich bajek i zagadek.

      Jakie wnukom opowiada moja Babcia i mój Dziadek.

Poprosimy naszą Babcię : Babciu z tajemniczą miną.

Opowiadaj swoją bajkę, a za każdym razem inną.

Ref. Bo na świecie nie znajdziecie ………………………….

Posadzimy teraz Dziadka na fotelu wiklinowym.

Dziadku, powiedz nam zagadkę, całkiem nową prosto z głowy.

Ref. Bo na świecie nie znajdziecie …………………………..

WIERSZ p.t. „DLA  BABCI”

Siadaj Babciu, siadaj blisko, zaraz ci opowiem wszystko.

Prawie całą noc nie spałam, bo prezenty wymyślałam.

Na kanapie się kręciłam, aż dla ciebie wymyśliłam: z lodu broszkę i korale i śniegowe cztery szale.

Dziesięć czapek w śnieżną kratkę i lodową czekoladkę.

Jak nie będzie ci smakować, to mnie możesz poczęstować.

WIERSZ p.t. „DLA  DZIADKA”

Dziadku, Dziadku czy to ty? Coś na twojej głowie lśni. To korona!  Słowo daję! Przecież znam korony z bajek.

Czy to fotel? Ale skąd! To nie fotel tylko tron! I w ogóle, i w szczególe jesteś Dziadku dzisiaj królem.

Pytasz, co to za zagadka? To po prostu święto Dziadka!

W  MIESIĄCU  GRUDNIU:

  • dowiemy się, jakie elementy muszą się znaleźć na kopercie, zanim wyślemy list – znaczek pocztowy, adres nadawcy, adres odbiorcy, poznamy jak wygląda praca na poczcie, jaką drogę musi przejść list, by trafić do adresata
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty rozpoczynające się głoską : k oraz u
  • w swoich wypowiedziach będziemy używać określeń porządkujących kolejność zdarzeń – najpierw, na początku, później, na koniec, na zakończenie
  • będziemy rozmawiać o tym, czego zwierzęta potrzebują, by, przetrwać zimę – z nasion, ziaren i suszonych owoców przygotujemy smakowite sopelki – pokarm dla ptaków
  • wspólnie zrobimy przedświąteczne porządki, przygotujemy różne ozdoby choinkowe, przy użyciu różnych przedmiotów zmierzymy wykonane wcześniej łańcuchy, posługując się pojęciami – najdłuższy, najkrótszy, najwyższy, najniższy, średni, największy, najmniejszy
  • będziemy rozmawiać o tradycjach związanych z Bożym Narodzeniem, utrwalimy zwyczaj składania sobie życzeń, wspólnie śpiewamy kolędy

PIOSENKA p.t. „JUŻ  BLISKO  KOLĘDA”

Gdy w pokoju wyrośnie choinka, łańcuszkami, bombkami zaświeci.
Ref. To znaczy, że już Święta, że już blisko kolęda.
      Że Mikołaj przyjedzie do dzieci. Hej kolęda, kolęda.
Gdy opłatek już leży na stole, pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie.
Ref. To znaczy, że już ………………………………
Gdy upieką się słodkie makowce i głos dzwonka z daleka zawoła.
Ref. To znaczy, że już ………………………………..

WIERSZ p.t. „KUPIMY CHOINKĘ”

Pojedziemy dziś sankami na plac choinkowy, gdzie choinki do choinek tulą swoje głowy.
Gdzie choinki się trzymają za zielone ręce, i znajdziemy tę jedyną w iglastej sukience.
Damy świeczki niech je trzyma, w palcach swych zielonych. Niech ogniami złocistymi błyśnie z każdej strony.
Ustrojona, rozświecona królować nam będzie, przy opłatku, przy muzyce, przy cichej kolędzie.

W  MIESIĄCU  LISTOPADZIE:

  • poznamy pracę fotografa, omówimy, po co robi się zdjęcia, kogo i co warto fotografować
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoskami: e, t, d, i
  • weźmiemy udział w zabawach słuchowych utrwalających głoski: a, o, l, m
  • będziemy posługiwać się liczebnikiem głównym i porządkowym 2 – ułożymy zbiory dwuelementowe
  • posłuchamy jesiennej muzyki, dźwięków deszczu i wiatru, wystukamy rytm na instrumentach zrobionych przez nas, poznamy pojęcia związane z muzyką: orkiestra, dyrygent, nuty
  • dowiemy się, jak swoje dzieła tworzą malarze i rzeźbiarze, w jaki sposób powstają filmy animowane i co to jest graffiti
  • będziemy używać pojęć: muzeum, wyobraźnia, eksponat, rysownik, grafik, stop – klatka
  • przypomnimy sobie, czym zajmuje się krawcowa i jakich przyborów używa

PIOSENKA p.t. ŚMIESZNY  PORTRET”

Oto karton całkiem biały, zaraz będzie w farbie cały.
Wezmę pędzel, nie żartuję, śmieszny portret namaluję.
Ref. Ha, ha, ha, ha, ha, ha, to naprawdę jestem ja.
Ha, ha, ha, kto maluje tak jak ja?
Oczy wielkie, zezowate i policzki piegowate.
Uszy wielkie jak u słonia, zęby takie jak u konia.
Ref. Ha, ha, ha, ha, ha, ha …….
Ręce suche jak badyle, palce prawie na dwie mile.
Głowa krągła niby bania, co wyrasta wprost z ubrania.
Ref. Ha, ha, ha, ha, ha, ha ……

WIERSZ p.t. ŻYRAFA  U  FOTOGRAFA”

Przyszła pewna żyrafa w niedzielę do fotografa.
Czy to pan robi zdjęcia? Ja. A ładne są te zdjęcia? Ba.
I tak sam pan je robi? Sam. A ma pan kliszę? Mam.
A nie pęknie ta klisza? Nie ma mowy. A objął mnie pan całą? Nie, do połowy.
A co będzie z drugą połową? Zdejmę osobno.Czy za tę samą cenę? Nie, za dopłatą drobną.
A na jednym zdjęciu się nie da? Wykluczone. To trudno, niech pan robi.
Pstryk, pstryk, zrobione. A teraz?
Teraz zlepię te zdjęcia najlepiej jak potrafię i wręczę pani za chwile wspaniałą fotografię.

W  MIESIĄCU  PAŹDZIERNIKU:

  • będziemy dobierać odpowiedni strój do pogody, podamy nazwy różnych ubrań
  • wyciągniemy wnioski, kiedy najłatwiej jest się przeziębić oraz co należy wtedy zrobić, dowiemy się czym zajmuje się lekarz i pielęgniarka oraz jakiego sprzętu używają
  • dowiemy się ,co to są witaminy, jakie są ich nazwy, dlaczego są potrzebne, wskażemy produkty w których występują
  • zaobserwujemy zmiany w otaczającej nas przyrodzie, będziemy zbierać liście, kasztany, żołędzie, nauczymy się nazw drzew z których pochodzą
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską „a”, „l”, „m”
  • będziemy używać określeń porządkujących kolejność zdarzeń: najpierw, potem, później, na końcu
  • będziemy rozmawiać o jesiennym lesie i jego mieszkańcach, wskażemy grzyby jadalne i niejadalne, rozpoznamy odgłosy lasu,poznamy także inne typy lasów (np. dżunglę)
  • dowiemy się, jak ludzie przygotowują się do zimy, co to znaczy robić zapasy, jakie przetwory można zrobić z warzyw, a jakie z owoców, poznamy pojęcia: spiżarnia, pikle, suszarka, pasteryzacja
  • będziemy posługiwać się liczebnikiem porządkowym: pierwszy, zapamiętamy kształt cyfry 1, wyszukamy i stworzymy zbiory jednoelementowe

PIOSENKA p.t. „DŻUNGLA”

Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla.

Poplątane zwoje dzikich lian.

Mieszka sobie w bambusowej chatce Ambo Sambo, wielkiej dżungli pan.

Ref. Strusie mu się w pas kłaniają, małpy na gitarach grają.

Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

Ambo Sambo doskonale znam go.

Węża się nie boi ani lwa.

Dla swych dzikich leśnych ulubieńców.

W dłoni coś smacznego zawsze ma.

Ref. Strusie mu się w pas kłaniają …………………………..

WIERSZ p.t. KOLOROWY  BUKIET”

Do parku przyszły z przedszkola dzieci.

Chcą zrobić z liści barwny bukiecik.

Listki czerwone, jak malowane.

Leżą pod klonem i pod kasztanem.

Pod dębem leżą brązowe liście.

Liście pod wierzbą błyszczą srebrzyście

Serduszka złote spadają z brzozy.

Jaś ma ochotę w bukiet je włożyć.

Gdy ten bukiecik stanie na stole.

Ozdobi dzieciom całe przedszkole.

W  MIESIĄCU  WRZEŚNIU:

  • przypomnimy sobie a potem będziemy przestrzegać zasady panujące w przedszkolu oraz na placu zabaw
  • poznamy podstawowe zasady ruchu drogowego
  • poznamy funkcje instytucji niosących pomoc – straż pożarna, policja, pogotowie ratunkowe numery alarmowe do tych instytucji
  • utrwalimy budowę własnego ciała – nazwiemy poszczególne części
  • poznamy zmiany zachodzące w przyrodzie związane z jesienią – w sadzie, w ogródkach warzywnych, na polach
  • będziemy klasyfikować według jednej cechy
  • rozróżnimy i nazwiemy podstawowe figury geometryczne
  • będziemy kształtować umiejętność analizy i syntezy słuchowej  wysłuchując „o” w wyrazach – postaramy się całościowo odczytać wyraz owoce
  • weźmiemy udział w akcji Sprzątania Świata

PIOSENKA p.t. „OGÓREK  WĄSATY”

Wesoło jesienią w ogródku na grządce.

Tu ruda marchewka, tam strączek.

Tu dynia jak słońce, tam główka sałaty.

A w kącie ogórek wąsaty.

Ref. Ogórek, ogórek, ogórek, zielony ma garniturek.

I czapkę, i sandały, zielony, zielony jest cały.

Czasami jesienią na grządkę w ogrodzie.

Deszczowa pogoda przychodzi.

Parasol ma w ręku, konewkę ma z chmurki.

I deszczem podlewa ogórki.

Ref. Ogórek, ogórek, ogórek …………………..

WIERSZ p.t. „SZALONA  WYLICZANKA”

Wielkie dziś sprzątanie świata, czarownica z miotłą lata.

Z nią czarownic innych chmara Łysą Górę sprzątnie zaraz.

Baby-Jagi nie próżnują i łopaty już szykują.

Zamiast straszyć małe dzieci, na łopaty wezmą śmieci.

W piekle diabły też pracują, wszystkie kotły w nim szorują.

Ogonami wycierają i już czysto w piekle mają.

Dzielne skrzaty to krasnale, także się nie lenią wcale.

A że długie brody mają, to świat nimi zamiatają.