Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzić ten trudny czas w jakim się wszyscy znaleźliśmy z dzieckiem. Pomogą w pracy nad tematami Na wsi i Praca rolnika.
1. Oglądanie i nazywanie różnego rodzaju produktów zbożowych, które nagromadziliśmy na zapas w domu.
2. Oglądanie i nazywanie a także próbowanie różnego rodzaju pieczywa , które mamy w domu. Smacznego.
3. Wspólne przygotowanie i pieczenie chleba.
4. Zabawy w dokładanie elementów tak, by było ich 8, i odkładanie tak, by zostało ich 8. Poznaliśmy przecież cyfrę 8.
9. Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek i w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter. Zwrócenie szczególnej uwagi na literę j, J np. jajko, Janek.
10. Czytanie książek, opowiadań, wierszy, w szczególności na temat wsi, zwierząt mieszkających na wsi, pracy rolnika.
11. Samodzielne założenie hodowli szczypiorku lub rzeżuchy.
 
Dodatkowe materiały do tematów Na wsi i Praca rolnika

Zadania do kart pracy:

1. Poszukajcie w swoich domowych książeczkach taką, która przedstawia wieś. Są w niej na pewno obrazki zwierząt i maszyn rolniczych. Zapamiętajcie ich nazwy. Można też skorzystać z internetu.

2. Poproście o pomoc rodziców i w krótkim tekście z gazety lub książki wyszukajcie wszystkie litery j, J. Zaznaczcie je na niebiesko, ponieważ j to spółgłoska o czym należy pamiętać.

3. Poniżej zamieszczam tekst do samodzielnego czytania. Spróbujcie go przeczytać.

Wierszyki i zagadki

„W zagrodzie”

Wstawać wszyscy wstawać dzionek się zaczyna.

Słoneczko już świeci to dobra nowina.

Gospodyni Magda z łóżka wyskakuje.

Krząta się po domu, czasu nie marnuje.

Już czekają kury, kaczki i perliczki.

Kogut, kilka gęsi, indor i indyczki.

Gospodyni w wiadrach czystą wodę niesie.

Ptactwu sypie karmę, głodne wszystko przecież.

Wypuszcza z obory krowę i barana,

niech na łące trawę skubią już od rana.

Jak to gospodyni dba o swą zagrodę,

zawsze bardzo chętnie pokazać wam mogę.

ZAGADKI:

Biały jest twarogiem zwany,

w żółty dziury się znajdują.

W twej lodówce jest schowany,

z nim kanapki ci smakują……

Naturalny, owocowy,

bardzo pyszny oraz zdrowy.

Z przeróżnymi dodatkami,

śliwką, wiśnią lub ziarnami.

Z mleka zdrowym jest produktem, a nazywa się…..

Zabawy matematyczne i matematyczno – ruchowe

„Liczymy zwierzęta”- potrzebne są sylwety lub figurki zwierząt, kartoniki z cyframi, znak = oraz litera i.

Przykład: W zagrodzie są 2 świnki, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie? – wykorzystujemy tylko zwierzątka

Przykład: W zagrodzie są 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie? – wykorzystujemy też cyfry i znaki

Przykłady mogą być różne.

„Policz i zrób tyle”- potrzebne są kartoniki z oczkami, jak na kostce od gry lub kartoniki z cyframi. Rodzic pokazuje kartonik a dziecko robi np. tyle samo pajacyków, przysiadów lub podskoków. Można pokazać dwa kartoniki, dziecko wtedy przelicza lub dodaje.

Przepis na ciasteczka owsiane – upieczcie w domu z rodzicami

Składniki:

1szklanka płatków owsianych

8dag miękkiego masła

1/3 szklanki cukru pudru

1/2 szklanki mąki pszennej

1/2szklanki bakalii ( rodzynki, posiekane orzechy, pestki słonecznika)

1/2 łyżeczki sody oczyszczonej

1/2 łyżeczki cynamonu

3 łyżki mleka

Przygotowanie ciasteczek:

Rodzynki należy sparzyć i osączyć. Płatki zrumienić na suchej patelni i ostudzić. Utrzeć z masłem i cukrem. Dodać mąkę wymieszaną z sodą i cynamonem, wymieszać. Wlać mleko, wsypać bakalie, wymieszać na jednolitą masę. Wykładać na pergamin za pomocą dwóch łyżeczek małe porcje ciasta. Piec w temperaturze 190-200 stopni przez 12 minut, do lekkiego zrumienienia. SMACZNEGO.

Propozycje prac plastycznych

„Wiejska zagroda” – praca plastyczna wykonana kredkami

„Świnka z literek” – robiliśmy ją kiedyś w przedszkolu teraz zróbcie ją w domu

Polecam też stronę internetową miastodzieci.pl gdzie znajdziecie państwo propozycje zabaw, prac plastycznych oraz kolorowanki do wydruku.

W książkach realizujemy wszystkie karty pracy związane z tematami Na wsi i Praca rolnika. Następnie wykonujemy karty pracy dotyczące świąt. Dodatkowe materiały związane z Wielkanocą pojawią się wkrótce na stronie.

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA KWIECIEŃ

  1. Nauczymy się nazywać zwierzęta i ich potomstwo, poznamy rolę zwierząt hodowlanych w życiu człowieka.
  2. Dowiemy się, jak ważna jest opieka nad zwierzętami domowymi oraz regularne dokarmianie zwierząt i ptaków.
  3. Poznamy różne tradycje związane z Wielkanocą.
  4. Przypomnimy sobie, co to są symbole narodowe i dlaczego należy je szanować.
  5. Będziemy doskonalili umiejętność klasyfikowania według dwóch lub więcej cech.
  6. Rozwiniemy umiejętności przeliczania elementów i porządkowania zbiorów.
  7. Dowiemy się, dlaczego warto brać udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego.
  8. Udoskonalimy umiejętności kodowania i dekodowania czynności za pomocą cyfr 1- 8 i znaków +, =.
  9. Nauczymy się liter w, W; f, F.
  10. Będziemy ćwiczyli czytanie sylab, wyrazów, prostych zdań w zakresie poznanych liter.
  11. Nauczymy się na pamięć fragmentu wiersza E. Skarżyńskiej „Wielkanocny stół” oraz piosenki E. Stadmuller „Na podwórku”.

Wielkanocny stół

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych.

Lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie,

Mazurek w owoce przybrany.

Na podwórku

 Na podwórku zamieszanie,

każdy czeka na śniadanie.

Głodny kot na płot się drapie

a gospodarz ciągle chrapie.

Ref. Gospodarzu wstawać pora,

karmić kury i indora.

Nieść do stajni sianko świeże,

a nie w łóżku sobie leżeć.

Pieje kogut kukuryku.

Nie ma ziarna dziś w kurniku.

Krowa muczy, kwiczy prosię:

Ktoś tu ma nas wszystkich w nosie.

Gdy gospodarz to usłyszał,

krzyknął: spokój, krzyknął: cisza.

Fantastyczny sen dziś miałem,

więc przerywać go nie chciałem.