ROK SZKOLNY 2019/2020   

Pobierz materiały dydaktyczne

Życzą: Beata Przewoźnik i Dorota Pawłowska-Chytra

 Propozycje zajec na okres 27.04-30.04.2020r.

Temat kompleksowy:Nasza planeta Ziemią. 

1. Globus/Atlas. Oglądanie kontynentow, nazywanie ich.Wprowadzenie litery „P ” na podstawie wyrazu „planeta”.Ćw. w pisaniu litery P, p. Praca z książką wiosną strona 26.

2. Dlaczego Ziemia jest smutna?. Ilustracja w książce „Wiosna”str.27. Wykonanie plakatu pt. :”Dbamy o środowisko „, technika dowolną. Uzupełnienie kp.  litery P – „Zabawa literami” strona 42.

3. „Segregujemy odpady”- wykonanie kolorowych pudełek do segregacji. Segregowanie śmieci przez kilka dni. Figury geometryczne kp. Ćw. strona 20.

4.Oszczedzamy wodę -” Wyruszamy w podróż -morska przygoda”.wydzieranka z kolorowego papieru. „Dbamy o wodę „. Rozmowa na temat ilustracji strona 29. Co pływa, Co tonie? Zabawa badawcza.”Szlaczki” kp.  Ćw strona 21.

Propozycje zajęć na okres od 20.04-24.04

Temat zajęć: Mamy różne książki

20.04.2020 r.

  1. Kącik książki-wyeksponowanie książek do samodzielnego korzystania z nich.
  2.  ” Ciekawe książki „– słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej
  3.  Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne -” Kwiatowe wróżki „– zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa ( rodzic z dzieckiem jest parą. Rodzic jest wróżką,dziecko kwiatkiem. Wróżki mają za zadanie zaczarować swój kwiatek,wydając polecenia: np.prawą rękę podnieść do góry,lewą połóż na biodrze,głowę schyl…itp.-potem zmiana -dziecko jest wróżką a rodzic kwiatkiem.) „ Krasnoludki”– zabawa z elementem równowagi. Dziecko przykuca i porusza się w tej pozycji.” W górę -w dół „– zabawa ruchowa. Dziecko w rytm muzyki porusza się po pokoju. Na sygnał : w górę-podskakuje,w dół kuca.
  4.  ” Co to jest?”– rozwiązanie zagadki Doroty Kossakowskiej. Są w niej bajki, wiersze, kartek ma wiele. Chętnie ja ją czytam i moi przyjaciele.
  5. ” Mamy różne książki „- oglądanie książek o zróżnicowanej tematyce: książki przyrodnicze,kulinarne-z przepisami, bajki,baśnie,do kolorowania, atlasy zwierząt, roślin ,geograficzne…Rozmowa na temat oglądanych książek,ich przeznaczenia.
  6. „Jaka to Bajka”zabawa ruchowo-naśladowcza. Rodzic przedstawia dowolną bajkę ruchem, a dziecko odgaduje,co to za bajka.( potem zmiana )
  7. ” Układanie książek na półce według wielkości”. Utrwalenie określeń związanych z wielkością przedmiotów: duże,małe,mniejsze,najmniejsze.
  8. Czytanie bajki dziecku– ( bajkę czytamy przez cały tydzień codziennie jeden rozdział-po przeczytaniu dziecko opowiada jego treść i rysuje ilustrację do tego fragmentu. W piątek z wszystkich obrazków robimy książeczkę.)

 

Temat zajęć:GDZIE MIESZKAJĄ KSIĄŻKI? 

21.04.2020 r.

  1. ” Mój ulubiony bohater z książki”- Rysowanie kredkami ołówkowymi ( kształcenie umiejętności przedstawiania postaci realnych i fantastycznych.)
  2. Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne-( patrz pkt.3.24.2020r.)
  3.  „ Gdzie mieszkają książeczki?„-wirtualna wycieczka do biblioteki( You Tube). Przypomnienie dziecku o właściwym zachowaniu w miejscach publicznych-bibliotece,obejrzenie czytelni książek,czasopism,i wypożyczalni. Opowiadanie przez rodzica jak powstaje książka. Na koniec wycieczki rodzic czyta wybraną przez dziecko książkę.
  4. Zaczarowany motylek„- łączenie kropek i rysowanie drugiego skrzydła motyla,kolorowanie. Ćwiczenia grefomotoryczne,Mamy 6 lat,część 2 ,s.18. ( zwrócenie uwagi na zastosowanie układu symetrycznego, skrzydła motyla- prawa i lewa strona taka sama.)
  5. ” Ile wyrazów ma tytuł książki?”-liczenie wyrazów w tytule książki. Utrwalenie pojęcia : wyraz. Utrwalenie cyfr od 1-9 Dziecko ma kartoniki z cyframi od 1-9 Rodzic pokazuje książkę z bajką i mówi jego tytuł. Dziecko liczy ile wyrazów ma tytuł książki i pokazuje odpowiedni kartonik z cyfrą.

 

Temat zajęć: Szanujemy książki

22.04.2020 r.

  1. ” Kolorowe książki „- samodzielne oglądanie książeczek dla dzieci, próby czytania tytułów książek- 6 -latki. Wdrażanie do szanowania książek.
  2. Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne ( patrz pkt.3.20.04)
  3.  ” Książka ” – słuchanie wiersza Anny Bayer. Ratunku, pomocy, krzyknęła książka:
    Janek mnie znowu wrzucił do kąta,
    okropnie pogniótł karteczki moje,
    zerwał okładkę, ja się go boję.
    Pomazał strony kredką niebieską,
    kółka rysował, o jak mi ciężko,
    o jak mnie bolą karteczki wszystkie,
    zmięte obrazki teraz są brzydkie.
    Mam tego dosyć, stąd się wynoszę,
    bo traktowania takiego nie zniosę.
    Zostaniesz Janku wielkim nieukiem
    i na podłogę upadła z hukiem.
    Wszystkie te żale mama słyszała,
    Janka do siebie natychmiast wezwała:
    mój drogi synu książeczka płacze,
    a to jest przecież najlepszy przyjaciel.
    O przyjaciela dbać trzeba zawsze,
    więc wytrzyj kartki, nałóż okładkę.
    Janek się wstydzi, płoną mu uszy,
    książka wybacza, chociaż nie musi.
    Poprawę chłopiec więc obiecuje,
    książkę podnosi, dotyka czule,
    potem okładkę książce nakłada
    i na stoliku grzecznie odkłada.
  4. Dlaczego należy szanować książki ? „- rozmowa z dzieckiem
  5.  „ Książka najlepszy przyjaciel” – wyjaśnienie powiedzenia.
  6. ” Zakładka„- zapoznanie z rolą zakładki i wdrażanie do szanowania książek poprzez jej stosowanie. ( Co to jest zakładka? Do czego służy zakładka? Co może nam zastąpić zakładkę jeżeli jej nie mamy ?)
  7. Kolorowa zakładka do książki „- wykonanie z kolorowego papieru. ( Rodzic przygotowuje kolorową tekturkę w kształcie zakładki, którą według własnego pomysłu dziecko ozdabia wycinając dowolne elementy z kolorowego papieru. Zakładkę ozdabiamy z dwóch stron. Wykorzystujemy zakładkę do czytanej fragmentami książki z dn.20.04.)
  8. ” Gama”– gra na dzwonkach ( Granie gamy C-dur, utrwalenie pojęcia gama.Przypomnienie gamy: do,re,mi,fa,sol,la,si,do-przeliczanie , z ilu dźwięków składa się gama. Śpiewanie gamy-uderzanie pałeczką w kolejne dźwięki.) 
  9. ” Gramy i śpiewam „- nauka rymowanki. (śpiew rymowanki na gamie C-dur z jednoczesnym graniem na dzwonkach).

To są książki małej Hani, które często czyta pani.

Książki chętnie dziś czytamy, i o książki bardzo dbamy.    

W bajkach różne są przygody, dzielny rycerz, książę młody. 

Lubię książki o przyrodzie,ptakach,drzewach oraz wodzie.

11. Do czego zaprasza nas muzyka?-zabawa muzyczno-ruchowa.

Dziecko słuchając muzyki maszeruje lub podskakuje.

12. „Szlaczki”-rysowanie elementów literopodobnych. Ćwiczenia grafomotoryczne, Mamy 6 lat,część 2, s.19.(umiejętność precyzyjnego rysowania w liniaturze.

 

Temat zajęć: Moja bajka

23.04.2020 r.

 1.” Bajki „- czytanie zdań i rysowanie kredkami bajki ( napisane zdania przez rodziców na kartkach -Bajka o smoku Felku. Bajka o Tomku i małym domku. Bajka o kotku Psotku.) Dziecko losuje kartkę, czyta zdanie i rysuje ( 5 latki -czyta rodzic, 6 latki czytają sami.

2. Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne ( patrz pkt.3 z 20.04. )

3.” Mój obrazek „– układanie z figur geometrycznych dowolnych obrazków ( kwadrat,koło,trójkąt,prostokąt w czterech kolorach ) Przeliczanie ilości figur użytych w obrazku, ile kwadratów, ile kół itd.?) Kolorowe figury- tworzenie zbiorów. Dziecko ma za zadanie utworzyć 2 zbiory np, w jednym figury zielone a w drugim niebieskie itp.Koła i czerwone figury-część wspólna zbioru. Zadanie polega na ułożeniu przez dziecko w jednej pętli koła a w drugiej czerwone figury. Gdzie leżą czerwone koła?-rozwiązanie problemu przez dzieci. Dziecko ma dojść do wniosku, że koła czerwone powinny być w jednej i drugiej pętli. Jeżeli nie to rodzic pokazuje jak wykonać część wspólną dwóch zbiorów.

4. „ Moja ulubiona bajka „- zachęcenie dziecka do opowiadania własnymi słowami treści bajki.

5. Czytanie kolejnego fragmentu bajki- kontynuacja zadania z dnia 20.04.

 

Temat zajęć: Znamy różne bajki

24.04.2020 r.

  1. Odwróć kartkę!„- ćwiczenia oddechowe, odwracanie kartek w książce przy pomocy dmuchania.
  2.  „Mrówki „- słuchanie bajki Anny Bayer: Pokłóciły się raz mrówki
    o zielone tenisówki,
    o sukienkę w białe groszki,
    spinki, wsuwki i pończoszki.
    Pierwsza wszystko zaklepałam,
    mówi mrówka czarna, mała
    do czerwonej innej mrówki.
    To są moje tenisówki
    i sukienka w białe groszki,
    spinki, wsuwki i pończoszki.
    Nie ma mowy, moja droga.
    Dotknie czegoś twoja noga,
    to je tobie powyrywam,
    będziesz bardzo nieszczęśliwa.
    Patrzą wściekle sobie w oczy,
    piana z ust się mrówkom toczy,
    już za włosy się chwytają…
    pleciesz, one ich nie mają!
    Widzę armię z lewej flanki,
    to są czarnej koleżanki.
    Już czerwona swoich woła,
    sunie armia jej od czoła.
    Maszerują armie obie,
    będą bić się przeciw sobie,
    będą walczyć leśne mrówki
    o zielone tenisówki,
    o sukienkę w białe groszki,
    spinki, wsuwki i pończoszki.
    Nagle, co to? Wrzeszczą wsuwki,
    głośno tupią tenisówki,
    z koca szybko się zrywają
    i sukienkę otrząsają.
    Przerażone lecą mrówki
    na zielone tenisówki.
    Bitwę swoją więc przegrały,
    tenisówek nie dostały,
    nie dostały też sukienki
    bo to własność jest panienki.
  3.  Rozmowa na podstawie wiersza, ukazanie świata fikcyjnego w bajkach a świata realnego na przykładzie wiersza. Rozmowa na temat właściwych relacji między dziećmi.
  4. Wyjście na spacer szukanie owadów jakie możemy spotkać na spacerze. Rozmowa jakie owady widzieliśmy, dlaczego są takie małe i w jaki sposób można je lepiej zobaczyć.
  5. Bawimy się w detektywa ” – prowadzimy obserwację mrówki ( budowa, jak się porusza?, gdzie mieszka i jak się żywi. Wykorzystujemy lupę.
  6.  „ Pracowity jak mrówka ” , wyjaśnienie pojęcia i określenie przez dziecko jaka jest mrówka ( opisanie mrówki z wykorzystaniem ilustracji )
  7. Kontynuacja czytanej bajki przez rodzica z dnia 20.04. Tworzenie książeczki przez dziecko, wykonanie okładki do książki.

 


Korzyści płynące z hodowli zwierząt

17.04. 2020 r.

       1.Zwierzęta wiejskie- uzupełnienie karty pracy strona 17.

       2. ,,Krowa”- omówienie roli krowy w życiu człowieka.* wykonanie            pracy przestrzennej według możliwości i dostępnych materiałów.                   * zabawy ruchowe z wykorzystaniem piłki( podrzucanie, chwytanie,               żonglowanie).

       3. Zabawy dowolne,, w gospodarstwie” z wykorzystaniem dostępnych             figurek w domu.

Muzyka na wiejskim podwórku

16.04.2020 r.

  1. Znajdź rodzinę- uzupełnienie karty pracy strona 16.
  2. Jakie zwierzęta żyją w gospodarstwie wiejskim ? W miarę możliwości, oglądanie ilustracji, książek dostępnych w domu na wyżej wymieniony temat.* zwierzęta wiejskie lepie z plasteliny lub innego dostępnego materiału.* wykonanie wiejskiej zagrody.
  3. Litera ,,W” – uzupełnienie karty pracy  „Mam 6 lat” strona 41.

Zwierzęta w gospodarstwie

15. 04. 2020 r.

  1. ,, Rozmowy zwierząt”- naśladowanie odgłosów różnych zwierząt gospodarskich( świnia, krowa, koza,koń, kura, kogut). *Litera W uzupełnienie karty pracy- ,, Zabawy z literami” Mamy 6 lat strona 40.
  2. W  gospodarstwie wiejskim – zabawy matematyczne na podstawie wiersza Joanna Myślińskiej: ,, W gospodarstwie u mych dziadków, rośnie mnóstwo pięknych kwiatków i zwierzątek też jest wiele, pięć koników i jedno ciele, cztery kurki i trzy kaczki, owieczka i dwa prosiaczki”. Rozmowa na temat wiersza: Co to jest gospodarstwo wiejskie?, Jakie zwierzęta znajdują się w gospodarstwie( w wierszu)?,Jakie inne znasz zwierzęta w gospodarstwie wiejskim?, Których zwierząt jest najwięcej? Ile jest razem kaczek i kur?
  3. Zwierzęta ich cienie- nazywanie zwierząt wiejskich – wiosna strona 14/15.

W gospodarstwie

14. 04. 2020 r.

  1. Weekend z rodzicami, rozmowy swobodne z rodzicami na temat świąt. * wesołe literki, wycinanie z gazet liter, próby układania z nich wyrazów. 

     2. ,, Miasto i wieś” – rozmowa z dzieckiem ukazanie różnic, pomiędzy                 miastem a wsią., *Wprowadzenie litery ,,W” na podstawie wyrazów               wieś i waga. *Litera w zapoznanie z małą i duża literą W, na                             podstawie  wyrazu waga, podział wyrazu na głoski, budowanie zdań z           wyrazem waga. 

     3. Wycięcie z gazet podstawowych figur geometrycznych, układanie z                nich obrazku , według uznania  dzieci. Np. wyklejenie konturu ,,W”                dowolną techniką ( krepa, papier kolorowy, plastelina, wysypanie                     kaszą itp.)

 

Propozycje zajęć na okres od 06.04 – 10.04

 

WIELKANOC W MOIM DOMU

10.04.2020r. 

  1. Kartka świąteczna-wykonanie prezentu dla dziadków. Dziecko z pomocą rodzica wykonuje kartkę świąteczną. Dziecko składa kolorową kartkę na pół a rodzic rysuje pisankę. Dziecko ozdabia według swojego pomysłu pisankę. Rodzic wypisuje życzenia a dziecko się podpisuje. 
  2. Co to jest?- odgadywanie nazwy za pomocą dotyku. ( pod chustą znajdują się przedmioty : palma,koszyczek,pisanka,baranek,jajko,przedmiot do oblewania wodą). Dziecko za pomocą dotyku odgaduje,co to za przedmiot. Rodzic wyjaśnia dziecku, co symbolizuje dany przedmiot.
  3. Wielkanoc – praca z obrazkiem. WIOSNA , s.24 i 25.
  4. Moja ulubiona piosenka- przypominamy sobie piosenki, które uczyliśmy się w przedszkolu.
  5. Kto rzuci do celu- zabawa ruchowa ( razem z dzieckiem na przemiennie rzucamy do koszyka zwiniętą  kulkę z papieru ).
  6. Szlaczki- rysowanie ołówkiem wzorów  literopodobnych- lasek. Ćwiczenia grafomotoryczne – Mamy 6 lat, część 2,s.15.
  7. Drapanki – malowanie plasteliną ( dziecko otrzymuje wycięte jajko z bloku technicznego, rozciera na nim plastelinę- jeden kolor. Następnie za pomocą wykałaczki rysuje dowolne wzory ).
  8. Świąteczne porządki – prace porządkowo -gospodarcze w swoim pokoju ( segregowanie klocków,układanie zabawek na półkach,itp.).

 

KOSZYCZEK WIELKANOCNY

09.04.2020r. 

  1. ” PISANKA”- kolorowanie obrazka według wzoru. WIOSNA s.22.
  2.  ” Co się znajduje w koszyczku wielkanocnym?” ( wcześniej rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające różne produkty spożywcze )        Dziecko wybiera te, które powinny się znaleźć w wielkanocnym koszyczku. Dziecko wybiera dowolny kolor kartki i z pomocą rodzica wycina koszyczek. Nakleja go na inny kolor kartki,ozdabia go bibułą np.kuleczkami,rulonikami, wycina z gazety właściwe produkty spożywcze i przykleja je do koszyczka.
  3. ” Znane baśnie „- słuchanie dowolnej baśni opowiadanej przez rodzica.(kształcenie skupienia i uwagi w toku słuchania baśni ). Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanej baśni.
  4.  Szykujemy koszyczek – kolorowanie koszyczka według określonego kodu. WIOSNA,s.23.

 

 

PISANKI,KRASZANKI

08.04.2020r. 

1. Wielkanocne pisanki-rozmowa na temat zwyczaju ozdabiania jajek. WIOSNA s.20.

2.Wielkanocne jajka-kończenie zdań.

W jednym kolorze są….-(kraszanki). 

Gdy zrobisz wzory…-(pisanki)

Wzory drapane to są…-(drapanki)

Gdy coś nakleisz to…-(oklejanki)

3. Pisanka- zabawa ruchowa (dziecko rysuje przed sobą w powietrzu ogromne jajko i ozdabia je, rysując różne wzory )

4 Wielkanocna pisanka-oklejanie jajka bibułą (zrobienie z bibuły sznureczków i kuleczek i tworzenie z nich różnych wzorów )

5. Pisanki nauka słów rymowanki

My do świąt się szykujemy,więc pisanki malujemy.

Kreski,kropki,różne wzory: Co za kształty i kolory?

6. Pisanki w koszyczku- porównywanie liczebności zbiorów.WIOSNA,s.21.

 

 

ZAKŁADAMY HODOWLĘ OWSA

07.04.2020r. 

  1. ” Pisanka”-rysowanie ołówkiem wzorów literopodobnych. Ćwiczenia grafomotoryczne-mamy 6 lat,część 2 s.14
  2.  Jakie to zboże? -rozpoznawanie i nazywanie zbóż na podstawie okazów lub ilustracji ( żyto,pszenica, owies,jęczmień ). Porównywanie wyglądu.
  3.  Kłos -wprowadzenie pojęcia. Wyjaśnienie pojęcia. Podział wyrazów: kłos,kłosy na sylaby,głoski.
  4. Co powstaje z ziaren? -sposoby wykorzystania zbóż w przemyśle.( Żyto-mąka żytnia,pasza,kasza manna,pszenica-mąka pszenna,otręby pszenne,kasza,mąka krupczatka,mąka do wyrobu makaronów,owies-płatki owsiane,otręby owsiane,pasza).
  5.  Zboże-wykonanie pracy plastycznej.- na dużym arkuszu papieru rodzic pisze słowo ZBOŻE, dziecko przykleja wycięte z gazet obrazki (które zawierają zboże ) w dowolnym miejscu. 
  6.  Zakładamy hodowlę owsa- opowiadanie historyjki. WIOSNA, s.19.
  7.  Zakładamy hodowlę owsa- nasypanie ziemi w doniczkę,wysiew owsa,przysypanie ziemią,ustawienie w miejscu słonecznym,podlanie.Zachęcenie dzieci do codziennej obserwacji owsa i podlewania.
  8.  Zabawa z tekstem Bożeny Szuchalskiej (masażyk).
    Do roboty się bierzemy,-masujemy otwartymi dłońmi całe plecy
    ziarno owsa dziś siejemy.-uderzamy palcami po całych plecach
    Owies szybko nam kiełkuje,-rysujemy linie na plecach od dołu do góry
    więc pisankę już szykuję.-rysujemy różne wzory na placach.

 

 ZWYCZAJE I TRADYCJE ŚWIĄTECZNE

 

06.04.2020r. 

  1. Zwyczaje i tradycje świąteczne-rozmowa z dzieckiem na podstawie obrazków związanymi ze Świętami Wielkanocnymi i własnych doświadczeń.
  2. Tradycje świąteczne -zabawa ruchowa. Chodzimy po pokoju. Na sygnał słowny dziecko naśladuje odpowiednie czynności: Robimy świąteczne porządki ( odkurzamy,ścieramy kurz,zmywamy podłogę).Jesteśmy w jajku,malujemy je z wszystkich stron,malujemy różne wzory. Pakujemy koszyczek wielkanocny. Idziemy święcić jajka. Jemy świąteczne śniadanie. Oblewamy się wodą.
  3. Zapoznanie z literą „j, J” małą i wielką, drukowaną i pisaną na podstawie wyrazu : jajko.

   –  Podział wyrazu na sylaby. Wymawianie kolejnych głosek.Wyróżnianie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie jajko.Pokaz małej i  wielkiej,drukowanej i pisanej litery j, J. Podział wyrazu jajko na głoski. Budowanie z białych cegiełek schematu wyrazu jajko. Utrwalenie pojęcia: spółgłoska-zaznaczenie litery j niebieską cegiełką. Budowanie z czerwonych i niebieskich cegiełek modelu wyrazu jajko. Układanie z małych liter wyrazu jajko. Budowanie zdań z wyrazem jajko.

        4. Ćwiczenia w pisaniu litery j, J . Praca z książką : ” Zabawy z literami”-Mamy 6 lat, s.36,37.

       5. ” Wielkanoc tuż,tuż „,słuchanie dowolnych piosenek o tematyce wielkanocnej ( You Tube ). W czasie słuchania dzieci wyklaskują,wystukują rytm.

      6. Dowolne zabawy konstrukcyjne,gry planszowe z kostką.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


W związku z nadchodzącą Niedzielą Palmową, proszę o wykonanie palmy wielkanocnej z dostępnych materiałów dla dzieci.

 

,, Wycieczka do teatru”

  1. ,,Ślaczki”- uzupełnienie karty pracy Ćwiczenia  grafometryczne – Mamy 6 lat, cz.2, s.17
  2. Wirtualna wycieczka do teatru- wdrażanie do właściwego zachowania  się w miejscu publicznym i stosownego stroju w teatrze.
  3. Czytanie przez osobę dorosłą, ulubionej bajki dziecko, rozmowa na temat przeczytanego tekstu.

,, Zabawa w teatr”

02.04.2020 rok

  1. ,,Książeczki z naszej półeczki”- wdrażanie do szanowania książek jako źródła wiedzy. Co to jest teatr?, rozmowa z dzieckiem na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń- Wiosna strona 12.
  2. Wprowadzenie liczby ,,10″:                                                                             a) dziecko z rodzicem na umówiony sygnał pokazują dowolną ilość palców, a następnie porównują kto ma więcej                                               b) kolorowe klocki- liczebnik główny 10, układanie na dywanie 9 klocków- dziecko liczy i podaje wynik, dokładamy 1 klocek i liczymy.Dorosły pokazuje liczbę 10 na kartce i pyta : Z ilu i jakich cyfr składa się ta liczba?                                                                                           c) wyjaśnienie pojęcia liczba jedno i dwucyfrowa, liczba 10 jest najmniejszą liczbą dwucyfrową.                                                                       d) nauka pisania liczby 10, dorosły pokazuje sposób pisania liczby 10, następnie dziecko piszę liczbę 10 w powietrzu, palcem po dywanie,potem lepi z plasteliny lub modeliny kontur liczby 10               ( dekoruje wg. uznania).                                                                                     e) ,,kolorowe włóczki”- mierzenie długości przy pomocy np.: zapałek, słomek                                                                                                                     f) utrwalenie liczby 10- Zabawy matematyczne mamy 6 lat numer 10 strona 44-45.

 Moja ulubiona bajka

01.04.2020r.

  1. Moja ulubiona bajka- rozmowa z dzieckiem na temat ulubionej bajki, obejrzanej w telewizji lub wysłuchanej książki.Czerwony kapturek – kolorowanie wg. wzoru ,, Wiosna ” strona 12. 
  2. Moja ulubiona bajka- malowanie farbą plakatową lub inną dostępną techniką.
  3. Kącik teatralny- przebieranie się za postacie bajkowe.Udostępnienie przez rodzica ubrań/ materiału do wykorzystania podczas zabawy. Kim ja jestem? pokaz/ demonstracja strojów- rozwiązywanie zagadki- Kim ja jestem po przebraniu ?

CZERWONY KAPTUREK 

31.03.2020 rok 

1.Umiemy liczyć, uzupełnienie karty pracy Wiosna strona 11.

2. Zabawy muzyczno-ruchowe według pomysłu dziecka lub rodzica.

3.Zajęcia dydaktyczne.

Słuchanie bajki pt.: Czerwony kapturek ” przez osobę dorosłą. Rozmowa z dzieckiem na  temat przeczytanego tekstu. Wykonaj z dzieckiem książeczki- ilustracja wysłuchanego tekstu. 

4. Kolory – znajomość kolorów zawartych w książce.

5.Zabawy konstrukcyjne- wykorzystanie puzzli, klocków itp.

BAJKI I BAŚNIE

30.03.2020r.  „‚W Świecie Bajek’

  1. Książeczki z naszej półeczki”- oglądanie ulubionych książeczek z obrazkami,próby czytania tytułu bajek/ wyrazów w tekście.Improwizowane zabawy ruchowe przy muzyce.
  2. „Baje, bajki i bajeczki”: czytanie ulubionej bajki przez osobę dorosłą,opowiadania na pytania dotyczące tekstu: Kto jest głównym bohaterem?, Wymień imiona bohaterów, Wskaż osoby, które są dobre,a które złe?,Z którymi chciałbyś się utożsamić i dlaczego?
  3. Wykonaj pracę plastyczną, przy dowolnej technice(np. kredka, farba, modelina itp.). pt.: ,,Moja ulubiona postać z bajki”.
  4. „Zabawa w teatr”- aranżacja spektaklu ( rodzic z dzieckiem), przy pomocy dostępnych dostępnych w domu (pluszaków, lalek).
  5. Praca ,, Moja kukiełka”- wykonaj samodzielnie kukiełkę( recykling- guziczki, butelki, tkaniny itp.). 

W Odpowiedzi zwrotnej uprzejmie prosimy o wykonanie dokumentacji fotograficznej.

WIOSNA NA ŁĄCE

27.03.2020 rok

Temat zajęć dydaktycznych

  1. Rozmowa na temat zwierząt i ptaków spotykanych na łące.(proszę o wykorzystanie dowolnej książki ze swojej biblioteki o tej tematyce)
  2.  Praca plastyczna ” WIOSNA NA ŁĄCE „-wydzieranka z kolorowego papieru.
  3. Improwizacja ruchowa pt: ” WIATR WIOSENNY ” do dowolnej muzyki.(dziecko ma chustkę i jest wiatrem)
  4. Karty pracy WIOSNA (plik .pdf str. 8 i 9)
  5.  Karta pracy dla 6-latka- utrwalenie litery Ł „ZABAWY Z LITERAMI ” str. 38 i 39
  6. Deszczyk- zabawa ruchowa ( dziecko chodzi po pokoju i powtarza z rodzicem rymowankę ) : Kapie deszczyk kap,kap,kap.                                                                              Lubię krople chlap,chlap,chlap.                                                                        Skaczę sobie hop,hop,hop.                                                                                  Teraz zrobię duży skok.                                                                                                                                                                            Na słowa kap,kap,kap-tupią trzy razy,na słowa chlap,chlap,chlap -klaszczą trzy razy, na słowa hop,hop,hop- podskakują trzy razy,na słowa duży skok – skaczą trzy razy.

KWIATY WIOSNA

26.03.2020

Temat zajęć dydaktycznych

1.Wiosenne kwiaty-rozwiązywanie zagadek

– Jak się nazywa biały kwiatek ten,który każdej wiosny przez śnieg przebija się. (przebiśnieg )

– W wiosennym słonku z samego ranka rozwija się w lesie fioletowa…(sasanka).

– Idzie wiosna,hokus pokus,już na hali w górach wyrósł piękny…( krokus)

– Jaki mały kwiatek w ogródku zwiastuje wiosnę? to …( pierwiosnek)

2.” Rośliny pod ochroną”-zapoznanie z pojęciem.

– Co to znaczy, że rośliny są pod ochroną?

-Dlaczego należy chronić pierwsze kwiaty wiosenne?

– Dlaczego kwiaty są kolorowe? ( info dla rodzica: kwiaty ,są kolorowe,ponieważ swoim kolorem i zapachem zwabiają owady,które

zapylają roślinę, aby roślina mogła się rozmnażać.

3. Zabawa ruchowa: dziecko naśladuje przy dźwiękach muzyki jak rośnie kwiat.

4. Praca plastyczna ” KROKUSY „- technika dowolna

5. Karty pracy WIOSNA (proszę pobrać plik .pdf i wydrukować stronę 1-3)

6. Ćwiczenia grafomotoryczne (proszę pobrać plik .pdf i wydrukować stronę 16-17)

7. Zabawy matematyczne (plik .pdf, strona 42)

WIOSNA W OGRODZIE

25.03.2020

indywidualne zajęcia dydaktyczne

zajęcia poranne!

          Nauka wiersza pt: Wiosna w ogrodzie

Do przedszkola przyszła wiosna,powitała dzieci.

Zaprosiła do ogródka,przecież słonko świeci.

Poprosiła bardzo pięknie,by skopały grządki.

Czas najwyższy już zaczynać wiosenne porządki.

Teraz kwiatki kolorowe w ogródeczku rosną,

Deszczyk lekko je podlewa,dziękujemy wiosno!

1.  Omówienie treści wiersza i nauka wiersza na pamięć

2. Nasiona-oglądanie różnych nasion warzyw i kwiatów oraz sadzonek cebuli i ziemniaków.

3. Narzędzia pracy ogrodnika-oglądanie narzędzi i zapoznanie do czego służą (ilustracje)

4. Zadanie dla 5-latków ” Pani wosna „rysowanie postaci kredkami- fantastyczne przedstawienie postaci.

5. Zadanie dla 6-latków ” Litera , ł, Ł  ” – zapoznanie z małą i wielką literą ł, Ł drukowaną i pisaną na podstawie

wyrazu: Łopata

– podział wyrazu łopata na sylaby

– wymawianie kolejnych głosek

– wyróżnianie pierwszej głoski w wyrazie łopata

– pokaz małej i wielkiej,drukowanej i pisanej  litery

– budowanie z białych cegiełek (kartek) schematu wyrazu łopata (6 kartek)

– utrwalenie pojęcia : spółgłoska- zaznaczenie litery” łŁ ” niebieską cegiełką

– układanie z liter wyrazu łopata

– nauka pisania litery łŁ-mama pisze na kartce literę ł,Ł a dziecko palcem w powietrzu,na ręce,z zamkniętymi oczami

– wyszukiwanie w dowolnym tekście litery ł, Ł i otaczanie jej niebieską kredką

6. Wysiewanie nasion warzyw i kwiatów do korytek z ziemią.

zajęcia popołudniowe!

1. Kolorowe figury-wycinanie figur geometrycznych wg.kodów (do wykonania pracy plastycznej do wiersza )

– dzieci z kolorowego papieru wycinają: 6 kolorowych kół, długi zielony prostokąt i 2 zielone trójkąty

           Pomoce: biała kartka,wycięte figury geometryczne,klej,kredki

” Kwiat ” -wykonanie pracy plastycznej z figur geometrycznych do wiersza Anny Surowiec

By pachnący kwiat ułożyć,trzeba kilka figur złożyć.

Weź do ręki kółek sześć,jedno połóż na środku,

a w koło niego pozostałych kółek pięć.

Potem weź prostokąt długi,bo potrzebny do łodygi,

z dwóch trójkątów ułóż listki i na kwiatek to już wszystko.

Mama czyta wiersz a dziecko układa na kartce figury.

Następnie przykleja i dorysowuje kredkami dowolne elementy.

Propozycje ćwiczenia oddechowego i ortofonicznego

1.Ćwiczenie oddechowe ” Gorące kakao „- dziecko ma dłonie splecione tak jakby trzymało kubek w dłoniach.

Wyobraża sobie,że w kubku zrobionym z dłoni ma gorące kakao,które trzeba wystudzić,w tym celu mocno dmucha

w dłonie.

2. Ćwiczenia ortofoniczne-” odgłosy wiosny ” – ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach: kle,kum,pi…itp.

Życzę miłej i owocnej zabawy z dziećmi-serdecznie pozdrawiam Beata Przewoźnik

2017/18

Nasze przedszkolaki biorą udział w ogólnopolskim programie DZIECIAKI MLECZAKI http://dzieciakimleczaki.pl/

OTO JEDNA Z PRAC KONKURSOWYCH

 

Święta tuż tuż

W marcu jak w garncu…..a my szukamy wiosny

bty

 

bty

Niesamowite!!!! jestem malarzem, maluję na płótnie!!!!

Rozdajemy wiosenne kwiaty za jeden uśmiech 🙂

Haloo halooo…niedługo spotkamy się w szkole

Laurka dla chorej koleżanki….

Zima pełna wrażeń

DZIEŃ MISIA

PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA

ZAJĘCIA WARSZTATOWE Z RODZICAMI

GWIAZDKA


 

 

 PODZIĘKOWANIA DLA MAMY PIOTRA I KUBY ZA UDZIAŁ W PROJEKCIE ” CAŁY LUBOŃ CZYTA DZIECIOM”

CZYTANIE KSIĄŻEK WSPÓLNIE Z DZIECKIEM, TO NAJPIĘKNIEJSZE WSPOMNIENIA….

ŚWIAT PEŁEN MARZEŃ, HUMORU, WYOBRAŹNI…BEZCENNE CHWILE

 

 

 

22 WRZEŚNIA

      DZISIAJ ROZPOCZYNAMY SPORTOWE ROZGRYWKI Z CYKLU” SPORT NA WESOŁO”. W CIĄGU CAŁEGO ROKU SZKOLNEGO, JEDEN RAZ W MIESIĄCU BĘDZIEMY SPOTYKAĆ SIĘ Z KOLEGAMI Z GRUPY 4.

DZISIEJSZE  SPOTKANIE SKOŃCZYŁO SIĘ REMISEM 2:2

KONKURENCJA ” PIŁKA” DZIECI POKAZUJĄ CZĘŚCI CIAŁA A NA SŁOWO PIŁKA WYGRYWA TO DZIECKO, KTÓRE PIERWSZE ZŁAPIE PIŁKĘ

KONKURENCJA” WORECZEK”- DZIECI BIEGNĄ Z WORECZKIEM, POPRZEZ KLEPNIĘCIE DŁONI KOLEGI STARTUJE NASTĘPNE DZIECKO. WYGRYWA TEN SZEREG, KTÓRY SKOŃCZY PIERWSZY I WSZYSTKIE WORECZKI NADAL ZNAJDUJĄ SIĘ NA GŁOWACH.

BYWAŁO RÓŻNIE, OKAZAŁO SIĘ ŻE NAJCZĘŚCIEJ WORECZEK GUBIŁA PANI W CZASIE POKAZU 🙂

KONKURENCJA „PODAJ PIŁKĘ” -DZIECI PODAJĄ PIŁKĘ W TUNELU , OSTATNIE DZIECKO PRZEBIEGA DO PRZODU. WYGRYWA ZESPÓŁ, KTÓRY PRZETOCZY PIŁKĘ JAKO PIERWSZY.

KONKURENCJA ” BIEG PRZYJAŹNI”- DZIECI TWORZĄ ŁAŃCUCH I MAJĄ ZA ZADANIE SLALOMEM POKONAĆ DYSTANS POMIĘDZY PACHOŁKAMI. WYGRYWA TEN ZESPÓŁ KTÓRY PO SLALOMIE USTAWI SIĘ W SZEREGU.

OGŁOSZENIE

UPRZEJMIE PROSIMY O PRZYNIESIENIE DO 13 PAŹDZIERNIKA :

  • BUTELKI PLASTKOWEJ 0,5 LITRA
  • KUBECZKA PO JOGURCIE, DOWOLNEJ WIELKOŚCI
  • WORECZKA RYŻU LUB KASZY
  • ROLKI PO RĘCZNIKU PAPIEROWYM
  • SZNUROWADŁA LUB SZNUREK, RÓŻNEJ DŁUGOŚCI
  • KŁĘBKA WEŁNY DOWOLNEGO KOLORU

MATERIAŁY TE ZOSTANA WYKORZYSTANE W CZASIE ZAJĘĆ CODZIENNYCH I WARSZTATÓW Z RODZICAMI.

DZIĘKUJEMY

NAUCZYCIELKI I DZIECI

GRUPA 5

SAŁATKA, SAŁATKA, SAŁATKA OWOCOWA,

TAK SMACZNA, SMACZNA JEST I ZDROWA

ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

WRZESIEŃ

  1. Moja sala i przedszkole, zapoznanie z najbliższym otoczeniem; zabawy integracyjne
  2. Ustalenie zasad korzystania ze sprzętu , zabawek znajdujących się w przedszkolu i placu zabaw
  3. Obserwowanie otaczającej przyrody, symptomy jesieni
  4. Bezpieczny przedszkolak; zapoznanie z podstawowymi przepisami ruchu drogowego, bezpieczna zabawa
  5. Zdrowy przedszkolak- rozumienie znaczenia ruchu i zdrowego odżywiania dla zdrowia i dobrego samopoczucia

PIOSENKA ”PRZYJACIÓŁKA”

Wykukały raz kukułki,

że nie kupisz przyjaciółki

w żadnym sklepie

i nie znajdziesz jej na półce

w mące, soli, tartej bułce,

dobrze wiecie.

Nie pomogą wyprzedaże,

przyjaciółki nie dostaniesz

po rabacie.

Przyjaciółki mówią sowy,

towar to deficytowy,

drogie dzieci.

Więc gdy znajdziesz ją przypadkiem,

zadbaj o nią, bo jest kwiatkiem

bardzo rzadkim.

2016/2017

DLA WSZYSTKICH NASZYCH WYCHOWANKÓW I ICH RODZINOM ŻYCZYMY WSPANIAŁYCH WAKACJI; SŁONECZNEJ POGODY, SZALONYCH ZABAW,ODKRYWANIA ŚWIATA I WIELE RADOŚCI ZE WSPÓLNIE SPĘDZONYCH DNI

DZIĘKUJEMY ZA WSPÓLNIE SPĘDZONE 4 LATA; ZA POMOC, DOBRE SŁOWO, WSPÓLNE FESTYNY, UROCZYSTOŚCI I ROZMOWY .

E.KAŁUSKA  M.SROCZYŃSKA

Podobny obraz

Zamierzenia do pracy wychowawczo-dydaktycznej

w grupie 5

czerwiec 2017

1. Nauczymy się zasad rywalizacji fair play, będziemy czerpać radość z udziału licznych grach i konkursach, podnoszących sprawność ruchową podczas Olimpiady Letniej w przedszkolu.

2. Podczas wycieczki 9 czerwca do Aquanetu przypomnimy sobie zasady oszczędzania wody oraz jej wpływ na życie naszej planety.

3. Poznamy różne środki transportu i zabawy z nimi związane.

4. Utrwalimy zasady bezpieczeństwa podczas zabaw i udziału w ruchu ulicznym oraz poznamy różne krajobrazy naszego kraju w związku z nadchodzącymi wakacjami.

Zaproszenie

Dnia 21 czerwca o godz.14:30 zapraszamy na zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem dzieci odchodzących do szkoły.

Dzieci i panie z grupy 5

Wiersz

Teraz już wakacje na wszystkich czekają,

Więc wesołe miny przedszkolaki mają.

Każdy chce skorzystać z cudownej pogody,

Opalania, biegów i chłodzącej wody.

Czeka nas przygoda, spacery po łące,

Zwiedzanie zabytków i gorące słońce.

A we wrześniu wszyscy idziemy do szkoły

Każdy uczeń będzie dumny i wesoły.

Piosenka

Wszyscy razem dziś śpiewajmy

Na dzwoneczkach pięknie grajmy

Do re mi re mi fa

Niech orkiestra cała gra

La la la sol sol sol

Dźwięki z nami tańczyć chcą

Zamierzenia do pracy wychowawczo-dydaktycznej

w grupie V

Maj 2017 r.

1. Poznamy różne krajobrazy w naszym kraju, utrwalimy znajomość symboli narodowych (godła, flagi, hymnu), zapoznamy z charakterystycznymi obiektami Warszawy – stolicy Polski oraz miejscowości, w której mieszkamy.

2. Wzmacniamy więzi rodzinne, rozmawiamy o członkach rodziny, wykonywanych przez bliskich zawodach. Przygotujemy niespodzianki na Dzień Mamy.

3. Poznamy literę „f, F” na podstawie wyrazu: flaga oraz literę „z, Z” na podstawie wyrazu zamek.

4. Przypomnimy prawa i obowiązki dzieci. Poznamy warunki życia w innych strefach klimatycznych.

5. Będziemy wykorzystywać muzykę w ćwiczeniach rytmicznych i tanecznych, uważnie słuchać muzykę poważną, szukać inspiracji do ekspresji w plastyce i ruchu, tworzyć akompaniament perkusyjny do znanych piosenek. Poznamy pojęcia: filharmonia, nuty, a także postać Fryderyka Chopina.

Informacja!

W dniu 21 czerwca (w środę) o godz. 14:30 planujemy zorganizować zakończenie roku szkolnego z uroczystym wręczaniem dyplomów. Wychowawczynie

ZAMIERZENIA DO PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ W KWIETNIU 2017

Grupa 5 – dzieci 5, 6 letnie

1. Rozwiniemy zainteresowania czytelnicze wśród dzieci. Będziemy zachęcać do czytania zdań. Zwrócimy uwagę na właściwy stosunek do książki – mycie rąk przed oglądaniem książki, unikanie zaginania kartek, odkładanie książki na ustalone miejsce. Będziemy w dalszym ciągu tworzyć własne książki – ilustrować i tworzyć teksty.

2. Poznamy zwyczaje związane z Wielkanocą (wykonamy gazetkę tematyczną, ozdobimy pisanki, założymy hodowlę owsa, przygotujemy koszyczek, kartkę świąteczną).

3. Utrwalimy informacje o zasadach ochrony środowiska. Będziemy uświadamiać dzieciom odpowiedzialność za stan środowiska (wykonamy plakat, poznamy zasady segregacji odpadów oraz recyklingu, przypomnimy zasady oszczędzania wody, przeprowadzimy konkurs wiedzy o ekologii).

4. Będziemy zbierać informacje o swojej miejscowości oraz regionie. W dalszym ciągu będziemy poznawać zawody mieszkańców naszego miasta poprzez zwiedzanie różnych miejsc pracy.

5. Poznamy literę „p, P” na przykładzie wyrazu „planeta”.

Wiersz

W ciekawych książkach znajdziesz świat bajek i przygody.

Tam rządzą wróżki, skrzaty, syreny z wielkiej wody.

Tam rycerz jest odważny i smoka dziś pokona.

I będzie też nagroda, księżniczka piękna żona.

Kopciuszek znajdzie księcia, a wróżki czynią cuda.

Tam wszyscy są szczęśliwi i zło pokonać się uda.

Piosenka

Pisanki, pisanki jajka malowane

Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki jajka kolorowe

Na nich malowane bajki pisankowe.

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce,

Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki,

Na każdej pisance piękne opowiastki.