ROK SZKOLNY 2020/2021

Listopad

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

1.Zapoznanie ze znakiem graficznym D ,d, L, l, Y, y.

2.Zapoznanie ze znakiem graficznym cyfry 0.

3.Zapoznanie ze znakami <,>,=, wykonywanie działań na konkretach i liczbach

4.Utrwalanie wiadomości na temat naszego kraju, stolica, najważniejsze miasta, rzeki,” Legenda o Lechu, Czechu ,Rusie”.

5.Dowiemy się w co się bawić kiedy pada.

6.Zaprzyjażnimy się z pewnym misiem, który opowie nam o swoim życiu i zwyczajach, będziemy z nim liczyć i podejmować próby czytania.

Wiersz do nauki

„Listopad” D.Kossakowska

Pan Listopad idzie do nas,

Worek duży trzyma.

Płaszcz podarty, buty stare,

Oraz grożna mina.

Co nam niesiesz Listopadzie?

Deszcz i ciemne chmury.

Wiatr co liście kolorowe,

Podnosi do góry.

Chłody z rana i wieczorem,

Coraz krótsze dni,

Oraz jeża który w liściach zagrzebany śpi.

Piosenka „Deszcz”

Deszcz pada już od rana, już zmoczył cały świat.

Deszcz lubią wszystkie drzewa i nawet mały kwiat.

Kap, kap, plum, plum ,kap, kap, plum, plum 2 razy

Deszczowa brzmi muzyka.

Kap, kap, plum ,plum, kap, kap, plum, plum2 razy

Za chmurą słońce znika.

Deszczowe chmury płyną, a słońce smacznie śpi.

Gdzieś  pod kamieniem małym, o deszczu mrówka śni.

Październik

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  1. Zapoznanie ze znakiem graficznym litery „a, A”, „i, I”, „e, E”, „t, T”.
  2. Poznanie przez dzieci nowej techniki plastycznej „Frottage”.
  3. Obserwacja zjawisk zachodzących w przyrodzie – poszerzenie wiedzy przyrodniczej dotyczącej jesieni.
  4. Zachęcenie dzieci do zdrowego stylu życia – spacery i pobyt na świeżym powietrzu.
  5. Wprowadzenie liczby i cyfry 3 i 4.
  6. Zapamiętywanie swojego adresu – ćwiczenia pamięci.
  7. Poznanie pracy listonosza.
  8. Zapoznanie ze sposobami przygotowania zwierząt do zimy – doskonalenie umiejętności wypowiadania się na tematy przyrodnicze.
  9. Rozwijanie umiejętności matematycznych i logicznego myślenia – utrwalenie liczebników porządkowych.
  10. Rozwijanie wyobraźni muzycznej oraz pamięci – doskonalenie śpiewu znanych piosenek.
  11. Utrwalenie nazw dni tygodnia.

Wiersz „Tydzień jeża” Dorota Kossakowska

W poniedziałek jeż wyruszył,
aby zbierać liście.
A we wtorek też ich szukał,
chodząc zamaszyście.
Środa to jest dobra pora,
żeby liście zbierać.
W czwartek same żółte liście,
jeżyk chce wybierać .
W piątek myśli:
czasu mało, żeby liście zebrać.
A w sobotę musiał wszystkie
Iistki swoje przebrać.
Gdy niedziela już nastała,
jeżyk myśli sobie:
nie zdążyłem liści zebrać,
co ja teraz zrobię?
Więc…
W poniedziałek jeż wyruszył…

Piosenka „Chodzi listonosz” (sł. W. Lewandowska)

Chodzi listonosz tu i tam,
Puka do mieszkań stu.
Ja listonosza dobrze znam
-Dzień dobry- mówię mu.
REF.: Dzień dobry, Dzień dobry
witam pana!
-Czy niesie pan w torbie
listy dla nas?
Torba jest wypchana aż do dna
I dla nas, i dla nas list pan ma!
Wysłał marynarz listy dwa,
Listy zza siedmiu mórz!
Już je listonosz w torbie ma,
Dzieciom odnosi już!
REF.: Dzień dobry, Dzień dobry
witam pana!…
Chodzi listonosz całe dnie,
Drogę ma długą, złą.
Więc gdy u ciebie zjawi się,
Ładnie przywitaj go!

Wrzesień

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  1. Zapoznamy się z wyglądem sali i innymi pomieszczeniami przedszkola oraz procedurami przebywania i zabawy w przedszkolu.
  2. Wdrożymy się do zachowania bezpieczeństwa na drodze – zwrócimy uwagę na różne sposoby oznakowania przejścia dla pieszych (pogadanki, ilustracja).
  3. Stworzymy warunki do podejmowania przez dzieci różnych form aktywności: ruchowej, słownej, plastycznej.
  4. utrwalimy numery alarmowe: 999, 998, 997, 112.
  5. Będziemy kształtować postawy prozdrowotne – dbałość o higienę ciała, poznanie właściwych nawyków żywieniowych.
  6. Poszerzenie wiadomości o poznanych warzywach – dowolne wypowiedzi dzieci na temat zdrowego odżywiania.
  7. Zachęcanie dzieci do zauważania zmian w przyrodzie – obserwacja.
  8. Zapoznamy się ze znakiem graficznym cyfry 1, 2 i 3.
  9. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery O,o – przygotowanie do nauki czytania

Wiersz „Chłopcy i dziewczynki” – Anna Bayer

Kto zostawił lalkę w kącie?
Kto jej włosy potarmosił,
pomalował kredką buzię?
Przecież o to nikt nie prosił.

Kto guziki pourywał?
Kto potargał jej sukienkę,
buty włożył nie do pary,
i wykręcił lewą rękę?

Dzieci stoją oburzone,
im porządek nie jest obcy.
Chłopcy mówią, że dziewczynki,
a dziewczynki mówią, chłopcy.

Pani sprawę chce wyjaśnić,
wchodzi w rolę detektywa.
Wszystko bada więc dokładnie,
tajemnica już się wyda.

Dzieci wszystkie zawstydzone
niewyraźne mają minki,
więc poprawę obiecują,
chłopcy i dziewczynki.

Wiersz „Chłopcy i dziewczynki” – Anna Bayer

Piosenka „Przedszkole – drugi dom” (sł. I muz. K. Bożek – Gowik )

Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
Do przedszkola prowadzi mnie.

Ref: Ja chodzę tam co dzień,
Obiadek dobry jem,
A po spacerze w sali,
Wesoło bawię się.
Kolegów dobrych mam,
nie jestem nigdy sam,
przedszkole domem drugim jest.

Czasem rano trudno wstać,
chciałoby się leżeć i spać.
Lecz na mnie auto czeka ,i miś,
W co będziemy bawić się dziś?

Ref: Ja chodzę tam co dzień….

Zamiast mamy panią tu mam,
Bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi,
I tak płyną przedszkolne dni.