2019/2020

witamy

W  MIESIĄCU  CZERWCU:

  • będziemy rozmawiać o dzieciach z różnych rejonów świata, o tym jak wyglądają i gdzie mieszkają, czym różni się ich życie od naszego
  • dowiemy się, czym zajmuje się Rzecznik Praw dziecka i poznamy numer dziecięcego telefonu zaufania – 800 12 12 12
  • utrwalimy umiejętność przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi, odczytamy cyfry 1-9
  • w słyszanych wyrazach wskażemy głoskę „h”, wyszukamy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się tą głoską
  • na podstawie ilustracji i własnych obserwacji będziemy rozmawiać o krajobrazach w różnych regionach Polski i ich cechach charakterystycznych
  • przypomnimy sobie, kiedy powstaje tęcza, opiszemy ją i namalujemy
  • podzielimy się naszymi marzeniami, dotyczącymi wakacji, omówimy zasady bezpiecznego zachowania w górach, nad wodą, w dużym mieście, stworzymy Kodeks Bezpiecznych Wakacji

PIOSENKA p.t. PODAJMY  SOBIE  RĘCE”

Chociaż świat dokoła dziwny jest i wielki. 

A my tacy mali, mali jak kropelki.

Ref. Podajmy sobie ręce, w zabawie i w piosence.

W ogródku przed domem, na łące znajomej.

Podajmy sobie ręce, przez burze i przez tęczę.

Pod gwiazdą daleką, nad rzeczką i rzeką.

Kiedy nagle z bajki, zniknie dobra wróżka.

Kiedy szary smutek, wpadnie do fartuszka.

Ref. Podajmy sobie ręce …….

Choć nas czasem dzielą, nieprzebyte góry.

Nieskończone drogi, zachmurzone chmury.

Ref. Podajmy sobie ręce …….

WIERSZ p.t. „MORZE”

Siedziały dzieciaki na dworze i kłóciły się, jakie jest morze.

Kuba powiedział, że słone, a Jędrek, że nie, bo zielone.

A Baśka, że są w nim meduzy i okręt, o, taki duży.

I jeszcze raki w skorupie, a Bartek, że dziewczyny są głupie.

I jeszcze Filip powiedział, że jak się położyć nad morzem. 

I machać rękami, i machać nogami, to na piasku zrobi się orzeł.

Poproszę tatę, może, pojedzie ze mną nad morze.

01 – 05.06.2020

  • porozmawiajmy z dzieckiem o jego prawach i obowiązkach, zwróćmy uwagę na konkretne prawa, z których korzysta na co dzień
  • pobawmy się w wyszukiwanie wyrazów na podaną głoskę, podzielmy je na sylaby
  • przeliczmy elementy różnych zbiorów, ćwicząc dodawanie i odejmowanie
  • wykonajmy ćwiczenia w Kartach Pracy Czterolatek cz.2 , Pięciolatek cz. 4, Zeszycie Grafomotorycznym, Piszę i liczę dla Sześciolatka   związane z tematem „Dzień Dziecka”

08 – 12.06.2020

  • wyszukajmy w najbliższym otoczeniu przedmioty, których nazwa rozpoczyna się głoską „h” – narysujmy literę”h” małą i wielką  na piasku, w powietrzu, ułóżmy ją z szyszek, kamieni itp.
  • rozmawiając o np. widoku za oknem używajmy prawidłowo określeń: obok, nad, pod, na, w
  • porozmawiajmy o ciekawych miejscach, gdzie można spędzić wakacje- co można robić w górach, nad morzem, nad jeziorem, na biwaku, przy ognisku – rozwiążmy zagadki o tych miejscach
  • wykonajmy ćwiczenia w Kartach Pracy Czterolatek cz.2 , Pięciolatek cz. 4, Zeszycie Grafomotorycznym, Piszę i liczę dla Sześciolatka   związane z tematem „Wakacje tuż – tuż”

15 – 19.06.2020

  • pobawmy się z dzieckiem kolorami – z wykorzystaniem różnorodnych materiałów plastycznych – żółty, zielony, niebieski, różowy, czerwony, fioletowy, wyszukajmy w najbliższym otoczeniu rzeczy, które mają podany kolor, dopasujmy kolory do smaków: truskawkowy – czerwony, bananowy – żółty, stwórzmy wspólnie kolorowe potrawy np. koktajl mleczno – owocowy
  • utrwalmy określenia związane z położeniem przedmiotów w przestrzeni z wykorzystaniem zabawy „Dyktando graficzne” – dziecko rysuje na kartce to, co słyszy np. w prawym górnym rogu jest słońce, na środku jest drzewo, pod drzewem jest kot, obok drzewa jest dom itp.
  • wykonajmy ćwiczenia w Kartach Pracy Czterolatek cz.2 , Pięciolatek cz. 4, Zeszycie Grafomotorycznym, Piszę i liczę dla Sześciolatka   związane z tematem „Kolory lata”

22 – 30.06.2020

  • porozmawiajmy o wspólnych wakacyjnych planach, z uwzględnieniem aktualnej, trudnej sytuacji epidemiologicznej – zwróćmy szczególną uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa

  • poszukajmy w bliskim otoczeniu figur geometrycznych, możemy je rysować palcem lub ręką w powietrzu albo kredką na papierze, poprawnie je nazywając
  • poćwiczmy rozróżnianie kierunków, przeliczanie i tworzenie zbiorów, dzielenie wyrazów na sylaby i wyklaskiwanie rytmu, odgadywanie słyszanych dźwięków z zasłoniętymi oczami
  • wykonajmy ćwiczenia w Kartach Pracy Czterolatek cz.2 , Pięciolatek cz. 4, Zeszycie Grafomotorycznym, Piszę i liczę dla Sześciolatka   związane z tematem „Do widzenia przedszkole”

W  MIESIĄCU  MAJU:

  • dowiemy się, jak powstaje książka i czym zajmują się: autor, redaktor, grafik i drukarz. Podzielimy książki na: encyklopedie, albumy, podręczniki, literaturę dla dorosłych, literaturę dziecięcą i młodzieżową
  • przypomnimy sobie, jak bezpiecznie korzystać z internetu podczas wyszukiwania interesujących nas treści
  • podczas zabaw matematycznych udoskonalimy umiejętność  dodawania i odejmowania różnych przedmiotów oraz przeliczania używając liczebnika głównego i porządkowego 9
  •  zwrócimy szczególną uwagę na piękno łąki – jej mieszkańców oraz rośliny na niej rosnące
  • będziemy wyszukiwać przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską „Ł”
  • będziemy rozmawiać o naszych rodzinach, o tym jak możemy pomagać w domu, o tym jakie zawody wykonują nasi rodzice
  • podczas zabaw słuchowych będziemy wyodrębniać głoskę „Z” na początku wyrazów, porozmawiamy o naszych ulubionych zwierzętach, ich potrzebach i zwyczajach jak również o zwierzętach mieszkających w ZOO, poznamy pracę weterynarza

PIOSENKA p.t. MOJA  WESOŁA  RODZINKA”

My rodzinę dobrą mamy, zawsze razem się trzymamy!podczas

I choć czasem czas nas goni, my jak palce jednej dłoni!

Ref. Mama, tata, siostra, brat i ja – to mój mały świat!

        Dużo słońca, czasem grad – to wesoły jest mój świat!

Mama zawsze kocha czule, ja do mamy się przytulę.

Tata kocha, lecz inaczej uspokaja, kiedy płaczę.

Ref. Mama, tata, siostra, brat ……………….

Gdy napsocę i nabroję, siedzę w kącie, bo się boję!

Tata skarci, pożałuje, a mamusia pocałuje!

Ref. Mama, tata, siostra, brat ………………..

Kiedy nie ma taty, mamy, wszyscy sobie pomagamy!

I choć sprzątać nie ma komu, jest wesoło w naszym domu.

WIERSZ p.t. „PIĘKNY  DZIEŃ”

Marysia mówi: Piękny dzień mamy. A jaki piękny? Jak uśmiech mamy.

Taki pogodny, jasny od rana, jak oczy mamy, gdy patrzą na nas.

Żeby w tych oczach była pogoda czysta jak błękit, jak modra woda.

By był w nich uśmiech jasny i świeży, to przecież od nas trochę zależy.

04 – 08.05.2020

  • porozmawiajmy z dzieckiem o zaletach i zagrożeniach korzystania z internetu
  • stwórzmy wspólnie mini książeczki – kilka kartek składamy na pół, wsuwamy jedną w drugą, a następnie wymyślamy i rysujemy historyjkę o wybranej postaci
  • wspólnie przejrzyjmy książki zgromadzone w domu, naprawmy zniszczone, poczytajmy ulubione, przeliczmy je tworząc zbiory z zadawaniem pytań – ile jest? których jest więcej/mniej? o ile więcej/mniej? itp.
  • wykonajmy ćwiczenia w Kartach Pracy Czterolatek cz.2 , Pięciolatek cz. 4, Zeszycie Grafomotorycznym, Piszę i liczę dla Sześciolatka   związane z tematem „JAK  POWSTAJE  KSIĄŻKA”

11 – 15.05.2020

  • podczas wiosennych spacerów zwróćmy uwagę na piękno wiosennej łąki, jej mieszkańców i rośliny na niej rosnące
  • wyszukajmy wyrazy rozpoczynające się głoską „ł”, przeliczmy głoski w podanych wyrazach, ułóżmy zbiory z tylu elementów, ile było sylab w danym wyrazie
  • zabawy w kalambury – jedna osoba tylko mimiką i gestami naśladuje wybrane zwierzę, druga zgaduje
  •  wykonajmy ćwiczenia w Kartach Pracy Czterolatek cz.2, Kartach Pracy Pięciolatek cz. 4, Zeszycie Grafomotorycznym, Piszę i liczę dla Sześciolatka   związane z tematem „NA  ŁĄCE”

18 – 22.05.2020

  • pobawmy się w sylabizowanie wyrazów i tworzenie wyrazów z sylab
  • zaangażujmy dzieci do pomocy w obowiązkach domowych doceniając je za wkład pracy
  • pobawmy się w mierzenie i porównywanie przedmiotów używając określeń – najwyższy, najniższy, największy, najmniejszy, najdłuższy, najkrótszy
  • przygotujmy z dzieckiem upominek dla Mamy i Taty, zaśpiewajmy razem piosenkę „Moja wesoła Rodzinka”
  •  wykonajmy ćwiczenia w Kartach Pracy Czterolatek cz.2, Kartach Pracy Pięciolatek cz. 4, Zeszycie Grafomotorycznym, Piszę i liczę dla Sześciolatka   związane z tematem „MAMA I TATA”

25 – 29.05.2020

  • porozmawiajmy z dzieckiem o zwierzętach żyjących w naturalnym środowisku, w zoo, w schroniskach, w miarę możliwości zaobserwujmy zachowania zwierząt przypominając o zasadach bezpieczeństwa podczas kontaktu z nimi
  • pobawmy się w wyraźne wypowiadanie wyrazów: jak najszybciej, jak najwolniej, jak najciszej, jak najgłośniej
  • podczas zabaw wyszukujmy wyrazy rozpoczynające się głoską „z”, podzielmy je na sylaby, poszukajmy wyrazów rymujących się
  • wykonajmy ćwiczenia w Kartach Pracy Czterolatek cz.2, Kartach Pracy Pięciolatek cz. 4, Zeszycie Grafomotorycznym, Piszę i liczę dla Sześciolatka   związane z tematem „ZWIERZĘTA”

ZAPRASZAMY  DO  KOLEJNYCH WSPÓLNYCH  ZABAW!!!

Przedszkole-WSiP-online_czesc-21

Przedszkole-WSiP-online_czesc-22

Przedszkole-WSiP-online_czesc-23

Przedszkole-WSiP-online_czesc-24 (1)

TEMAT  TYGODNIA:

KTO  TY  JESTEŚ? 

27.04 -30.04.2020

PONIEDZIAŁEK

  • Zapoznanie się z wierszem W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”

Kto ty jesteś? Polak mały. 

Jaki znak twój? Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz? Między swemi. 

W jakim kraju? W polskiej ziemi.

Czym ta ziemia? Mą ojczyzną.

Czym zdobyta? Krwią i blizną.

Czy ją kochasz? Kocham szczerze.

A w co wierzysz? W Polskę wierzę.

Coś ty dla niej? Wdzięczne dziecię.

A coś winien? Oddać życie.

  • omówienie z dzieckiem treści wiersza, wyjaśnienie trudniejszych pojęć ukierunkowane pytaniami: jak nazywa się nasza ojczyzna? jak nazywają się ludzie mieszkający w Polsce? jak wygląda godło Polski? jak wygląda flaga Polski? dlaczego należy kochać swój kraj?
  • wspólne obejrzenie dostępnej mapy Polski – odszukanie i zaznaczenie na mapie swojej miejscowości
  • poznanie legendy „Podanie o Lechu”

Dawno temu, tak dawno, że nikt dokładnie już nie wie, kiedy to się zdarzyło, trzech braci – Lech, Czech i Rus – postanowiło, że każdy z nich założy sobie państwo. Pożegnali się więc serdecznie i rozeszli w trzy strony świata.

Lech podążył na północ. Zarówno on, jak i jego bracia chcieli, aby miejsca, w których założą swe siedziby, były dobrze położone, miały żyzną ziemię, lasy pełne zwierzyny, wody pełne ryb.

Lech długo wędrował w poszukiwaniu takiego miejsca. Mijał dzikie puszcze, przedzierał się przez gąszcze, pokonywał strumienie, stawy i bagna. Był już dosyć zmęczony, kiedy nagle ujrzał to, czego szukał – miejsce, do którego dotarł, zachwyciło go od razu, wszystko było takie, jak sobie wymarzył. Była to równina nad rzeką Wartą. Postanowił, że tu właśnie powstanie jego państwo.

Kiedy zabrano się do budowy grodu, znaleziono gniazdo białych orłów. Lech uznał to za dobry znak i obrał sobie tego ptaka za godło wojenne, które później stało się też godłem Lechowego państwa, czyli Polski. A gród, który powstał, nazwano Gnieznem.

  • omówienie treści legendy, poprawne budowanie zdań, podkreślenie faktu, że pierwszą stolicą Polski było Gniezno
  • Leon i Łukasz Karta Pracy 3 str 29

WTOREK

  • obejrzenie flagi Polski – omówienie znaczenia, miejsc i okoliczności jej prezentacji, w miarę możliwości globalne odczytanie wyrazu FLAGA,  napisanego przez rodzica, dzielenie na sylaby, z wyodrębnianiem pierwszej i ostatniej głoski
  • prezentacja wcześniej przygotowanego na ilustracji godła Polski, zwrócenie uwagi na jego kolorystykę, odczytanie globalne wyrazu GODŁO 
  • zabawy słuchowe – tropimy głoskę „F” – wyszukiwanie w domu lub wymyślanie przedmiotów, zwierząt, owoców, warzyw, których nazwy zaczynają się głoską „F” – ćwiczenie z Karty Pracy Pięciolatek 3 str 30, łączenie w pary obrazków, których nazwy się rymują, otaczanie pętlą obrazków, które mają w nazwach głoskę „F”. Leon i Łukasz Karta Pracy Sześciolatek 3 str 30 oraz Piszę i liczę str 62 i 63 Gabrysia, Michał, Wiktoria Karta Pracy Czterolatek 2 str 18.

ŚRODA

  • odśpiewanie wspólnie z dzieckiem pierwszej zwrotki i refrenu hymnu państwowego w postawie zasadniczej
  • Herb – wyjaśnienie pojęcia herb, wykonanie herbu swojej miejscowości, kolorowanie herbu według kodu – Zeszyt Grafomotoryczny str 46 oraz

Tropiciele_Pieciolatek_herb

  • odnajdywanie na mapie Polski stolicy – Warszawy – przygotowanie ilustracji najbardziej charakterystycznych miejsc i symboli tego miasta, wyjaśnienie znaczenia słowa stolica
  • Karty Pracy Pięciolatek 3 str 31 – uzupełnianie mapy Polski, wskazywanie flagi Polski wśród innych podobnych, wybieranie symboli kojarzących się z naszym krajem. Leon i Łukasz Karty Pracy Sześciolatek 3 str 31

CZWARTEK

  • gimnastyka buzi i języka – ćwiczenia oddechowe
  1. dmuchanie balonów – nabieranie powietrza nosem, wypuszczanie buzią udając pompowanie balonu
  2. wiatr – dziecko zaciska zęby, naśladuje cichy szmer wiatru, jednocześnie wypowiadając głoskę szszszsz
  3. nadmuchany balon – dziecko nadyma policzki, zatrzymuje w nich powietrze, następnie naciska na policzki palcami wskazującymi i wolno wypuszcza powietrze
  4. wiatr w buzi – dziecko zaciska usta, wypycha policzki w różnych kierunkach końcem języka naśladując złapany do buzi wiatr, który próbuje się wydostać na zewnątrz
  • oglądanie mapy Europy z zaznaczonymi państwami, odszukanie Polski, odczytanie nazwy kontynentu, obejrzenie flagi państw Unii Europejskiej, nazwanie krajów sąsiadujących z Polską
  • Karty Pracy 3 Pięciolatek str 32 – kolorowanie gwiazdek na fladze Unii Europejskiej, czytanie globalne wyrazu FLAGA. Leon i Łukasz – Karta Pracy Sześciolatek  3 str 32.

TEMAT TYGODNIA: CHRONIMY ŚRODOWISKO 

                                                     20- 24.04.2020

   PONIEDZIAŁEK

– ,,Czy gazety służą tylko do czytania?” rodzic gromadzi gazety , które mamy w domu czarno – białe i kolorowe. Pytamy dziecko: Czy zna inne wykorzystanie  gazety niż do czytania ? Podpowiadamy dzieciom co można zrobić  , majac do dyspozycji gazety: rytmiczne darcie lub zgniatanie gazet przy słuchaniu muzyki, wykonanie kulek z gazet i rzucanie nimi do celu, wykonanie różnorodnych przedmiotów technika origami.

  • Co to jest ekologia? słuchanie opowiadania.

        Staś przyszedł do przedszkola z nosem na kwintę.Przyjechała wczoraj- oznajmił zrezygnowany. Kto? – spytała Marysia. Ekociocia. Wszyscy westchnęli ze zrozumieniem, tylko ja oczywiście nic nie rozumiałem. Jacek pochylił się więc nad moim uchem. Ekociocia Stasia dba o całą planetę i kiedy do nich przyjeżdża , Staś też musi o planetę dbać, a to nie jest łatwe.- wyszeptał. Ale to chyba dobrze dbać o planetę?- powiedziałem. Nasza planeta jest taka mała. Staś wzruszył ramionami.

  Musimy segregować śmieci, kupować specjalne jedzenie i nie wolno nam używać dezodorantów.  I ciotka mówi wciaż o nas ,, mordercy”, bo kiedyś znalazła w szafie futro po babci. Na tę rozmowę weszła pani.

   Ekologia to bardzo ważna nauka – powiedziała. O tym jak funkcjonuje środowisko, zwierzęta, ludzie, rośliny. Człowiek potrafi bardzo szkodzić środowisku, twoja ciocia chce na to zwrócić uwagę.

   Tata wczoraj wyszedł, trzaskać drzwiami, gdy zwróciła mu uwagę, że jajko, które je, jest nieszczęśliwe. Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, ale ,mnie ta ekologia nie dawała spokoju. Poszedłem więc do pani.

  Nie jestem duży , prawda? A planeta jest ogromna. Tak.- zapytałem. Tak. Odpowiedziała pani. Więc jak mogę się nia opiekować ? Nawet nie mogę jej pogłaskać po policzku, gdy jest chora. Bo gdzie ona ma policzek.

   Możemy inaczej się opiekować planet. Coś ci pokażę. I pani zawołała wszystkie dzieci. Słuchajcie, pójdziemy teraz do naszego ogródka i zbierzemy śmieci – powiedziała. Nie dość, że przez ekociocię muszę sprzatać w swoim pokoju dwa razy dziennie , to jeszcze w przedszkolu. Narzekał Staś. Ale wszyscy wyszliśmy do ogrodu.

      Przecież jest czysto- powiedziała Marta. Więc dobrze się rozejrzyj. Pani wykonała w powietrzu ruch ręka. Puszka po napoju! Jacek wygrzebywał z ziemi na wpół zardzewiała puszkę . O , i tuż przy płocie reklamówka. Ktoś nam wrzucił z ulicy- zauważyła Marysia.

   Po kilku minutach z tego czystego ogródka dała się uzbierać niezła kupka śmieci. Widzisz, Paku , nie musisz głaskać planety po policzku, ale możesz jej pomóc nie mieszkać w bałaganie. Tak puszka rozkładała by się w ziemi bardzo długo , i ta reklamówka, a my wrzucimy je do specjalnego kosza.

     Było mi bardzo miło, że mogłem zajać się planet. Staś, możesz powiedzieć ekocioci, że dbałeś o planetę w przedszkolu, to w domu możesz mieć trochę wolnego!- krzyknął Tomek.

Po  przeczytaniu treści proszę nawiązać do utworu: Co to jest ekologia? Co to jest środowisko? Co zrobiły dzieci w przedszkolu, by zadbać o planetę? Co to znaczy segregować śmieci?

      •  Rodzic podaje hasła a dziecko z pomocą wymienia wszystko to, co kojarzy mu się z danym hasłem: BEZ WODY NIE BYŁOBY ŻYCIA! OSZCZĘDZAJ ! WYŁĄCZAJ! ODZYSKUJ! ŚWIEĆ PRZYKŁADEM!
  •  Nadrabiamy zaległości : Gabrysia, Michał, Wiktoria karta pracy nr. 15,16 U rolnika .  Leon i Łukasz karat pracy 25,25. oraz piszę i liczę zadania ze strony 48 – 55. Pozostałe dzieci  karta pracy 44 .

                                ŚRODA

” Wielkie dziś sprzątanie świata” wiersz T. Fiutowska

Wielkie dziś sprzątanie świata,

czarownica z miotłą lata,

z nią czarownic innych chmara

Łysa górę sprzątnie zaraz.

Baby – Jagi nie próżnują

i łopaty już szykują,

zamiast straszyć małe dzieci,

na łopaty wezmą śmieci.

W piekle diabły też pracują,

wszystkie kotły w nim szorują,

ogonami wycieraja

i już czysto w piekle mają.

Dzielne skrzaty to krasnale,

także się nie lenia wcale,

 a że długie brody mają,

to świat nimi zamiatają.

Rodzic zadaje pytania: Kto sprzątał  świat? Co robiły Baby – Jagi? Co robiły diabły? Co robiły krasnale? Jak Wy możecie pomóc w sprzątaniu świata?

  • Segregujemy śmieci- Rodzic zabiera ze sobą dziecko do śmietnika i rozdziela śmieci razem z dzieckiem tłumacząc jak należy segregować.
  • Pięciolatki karta pracy 3 str. 28. Gabrysia, Michał , Wiktoria karta pracy nr. 17. Leon i Łukasz Pisze i liczę 60 .

                                            CZWARTEK

  •  Tropimy głoskę ,,w” – zabawy słuchowe , dzieci wyszukuja przedmioty, zabawki, owoce , zwierzęta, których nazwy zaczynają się głoska ,, w „.
  •  Porzadki wokół własnego domu, bloku  pod nadzorem i z pomoc rodzica . Zwrócenie uwagi podczas prac na używanie rękawiczek i maseczek. Można pójść na spacer do lasu tam za pewne jest co posprzątać  oczywiście zachowując bezpieczeństwo.
  •  Pięciolatki karta pracy nr.3 str. 29.  Leon, Łukasz piszę i liczę nr. 61.

                                               PIĄTEK

  • Zapraszam do ćwiczeń rodzica wraz z dzieckiem a może nawet powstanie drużyna jak dołączy cała rodzina:
  1.   Dzieci swobodnie biegaj a na sygnał muszą szybko dobiec do wyznaczonego przedmiotu np: krzesło, półka, ściana.
  2. Skoczny wyścig  – ustawiamy się w dwóch rzędach . Na sygnał skaczemy do wyznaczonego miejsca a prawej nodze , a potem na lewej nodze.
  3.  Dwa rzędy i butelka z woda. Toczymy głową butelkę do wyznaczonego miejsca z powrotem biegniemy z butelka w ręce.
  4.  Uciekające żabki- pierwsze osoby skaczą do butelki  , naśladując skoki żab, okrążają butelkę i wracają do szeregu.
  5.  Wyścig żołnierzy – kładziemy się i czołgamy do butelki , wstają i biegiem wracaj na metę.

                           

   TEMAT TYGODNIA: NA WSI

14 – 17.04.2020

WTOREK

  • Słuchanie wiersza H. Łochockiej czytanego przez rodzica p.t. „Na podwórku koło bramy”

Na podwórku koło bramy wiodą spory cztery mamy.

Każda woła, że jej dziecię najładniejsze jest na świecie.

Mówi krowa: cielątko! Mówi owca: jagniątko!

Mówi świnka: prosiątko! A kobyłka: źrebiątko!

Lecz tymczasem dziatek czwórka, już wymknęła się z podwórka.

I na łące sobie hasa, w lewo, w prawo, hej hopsasa!

Podskakuje cielątko, a tuż za nim jagniątko.

Podryguje prosiaczek, biega w kółko źrebaczek.

A z pobliskiej biegł zagrody, hałaśliwy kundel młody.

I ogonem raźnie machał, poszczekując: hau, hau, hau, hau.

Oj, umyka cielątko, oj umyka jagniątko.

Oj, umyka źrebaczek, a na końcu prosiaczek.

  • Rozmawianie z dzieckiem na podstawie tej lub przygotowanych wcześniej innych ilustracji na temat: jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku? jak wyglądają te zwierzęta? które zwierzęta mają dwie, a które cztery nogi? które mają rogi? jak poruszają się ptaki ? jak inne zwierzęta? jakie zwierzęta żyjące na wiejskim podwórku można spotkać w mieście? kto dba o zwierzęta mieszkające na wiejskim podwórku? jak wygląda praca gospodarza?

  •  Zagadki słuchowe – rozpoznawanie zwierząt po odgłosach i nazywanie ich
  • Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt mieszkających na wsi – rysowanie po śladzie zwierząt, kolorowanie tych, które mieszkają w zagrodzie, rysowanie dróg od zwierząt do ich domów Karta Pracy 3 str. 24, Gabrysia, Michał, Wiktoria Karta Pracy 2 str 13

ŚRODA

  • Gimnastyka buzi i języka – zabawy logopedyczne
  1. mruczenie-  ćwiczenia rozluźniające – mruczenie na wydechu
  2. masażyki – ćwiczenia rozluźniające – dziecko masuje sobie twarz, wydając dźwięki: opukiwanie nad górną wargą mówiąc www, pod dolną wargą mówiąc zzzz, klatka piersiowa mówiąc żżż
  3. wesołe ustka – ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe – dziecko nabiera powietrze i stara się jak najdłużej wypowiadać sylabę mu na wydechu, mogą przy tym poruszać wargami w prawą i lewą stronę
  4. koniki – ćwiczenia języka – kląskanie językiem, dziecko naśladuje odgłos stukania końskich kopyt
  5. kotki piją mleczko – ćwiczenia języka – dziecko wysuwa język na przemian szeroki i wąski, płaski i zaostrzony
  • Poznanie liczebnika głównego i porządkowego 8 – praca Karta Pracy 3 str.25 – otaczanie piskląt pętlami, przeliczanie ptaszków, kolorowanie, ozdabianie cyfry 8, tworzenie zbiorów ośmioelementowych

Leon i Łukasz – Karta Pracy 3 str.23 oraz Piszę i liczę 57 i 59

  • Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 8 – z wykorzystaniem sylwet zwierząt lub innych przedmiotów mogących być liczmanami. Rodzic zadaje dziecku zadania typu:
  1. w zagrodzie są 2 świnki, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
  2. w chlewiku są 4 świnki i 4 prosiaki. Ile zwierząt mieszka w chlewiku?
  3. po podwórku chodzi 7 kaczek i 1 kura. Ile ptaków jest na podwórku?
  • Wiejska zagroda – praca plastyczno – techniczna – wykonanie makiety np. z klocków – zagrody dla zwierząt, a następnie ulepienie z plasteliny swoich ulubionych zwierząt

CZWARTEK

  • Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Jajko”

     Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury. Kura wyłazi ze skóry.

Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!”

Lecz co można poradzić, kiedy ktoś się uprze?

Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze. A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze: „Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.

A ono własnie się trzęsie i mówi, ze jest gęsie.

Kura powiada: „Nie chodź na ulicę, bo zrobią z ciebie jajecznicę”.

A jajko na to najbezczelniej: „Na ulicy nie ma patelni”.

Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”

A jajko na to „Zimna woda! Szkoda!

Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą i ugotowało się na twardo.

  • Rozmawianie na temat treści wiersza – rodzic pyta – kto występował w wierszu? dlaczego kura pouczała jako? czy jajko było mądrzejsze od kury? co stało się z jajkiem? dlaczego należy słuchać dorosłych? czy znacie innych mieszkańców wiejskiego podwórka, którzy wykluwają się z jajek?
  • Zabawy słuchowe – „Tropimy głoskę j” – wyszukiwanie w domu lub wymyślanie przedmiotów, których nazwa zaczyna się głoską „j”, Karta Pracy 3 str 26 – czytanie globalne wyrazu podstawowego jajo, kolorowanie jajek z obrazkami, których nazwy zaczynają się głoską „j”, słuchanie i nauka rymowanki „Jedno jajo w koszu” – recytacja z jednoczesnym wodzeniem po śladzie,

    Jedno jajo w koszu, drugie zaraz będzie.

    Mama kura głośno gdacze wysoko na grzędzieLeon

    rysowanie kształtu w tunelu oraz samodzielnie.

    Leon i Łukasz – Karta Pracy 3 str 24 – poznanie wyglądu litery „j” wielkiej i małej, dzielenie wyrazów z głoską „j” na sylaby, nalepianie litery „j” pod obrazkami, pisanie litery „j” po śladzie i ozdabianie wg własnego pomysłu, dobieranie kształtów do pasujących wyrazów oraz Piszę i liczę str 56 i 58

  • Złap głoskę „j” – zabawa słuchowa – rodzic wymawia różne wyrazy, z głoską „j” i bez, a dziecko po usłyszeniu  tych z głoską „j” wykonuje ruch łapania rękami, gdy w słowie nie ma wskazanej głoski , dziecko nie wykonuje żadnego ruchu. Przykładowy zestaw słów: Jacek, jadalnia, dom, jałowiec, jarzębina, kot, jeleń, jeż, mama, kajak, tata, major, pająk, syn, czarodziej, kij, okno, klej, dywan, kolej, maj, samochód, tramwaj, pokój
  • Kurczaki – lepienie z plasteliny kurczaczków według wzoru – lepimy dwie kulki, łączymy je patyczkami, oczy robimy z czarnej plasteliny, nóżki, dzióbek z tektury i gotowe
  • Pięciolatki – praca z Zeszytem Grafomotorycznym str 42i 43  – rysowanie kurczaczka po linii przerywanej oraz trawy po śladzie, kolorowanie ptaszka, dorysowywanie słońca, rysowanie szlaczka bez odrywania ręki, , rysowanie w tunelu grogi, którą musi przejść kaczka, by dotrzeć do swoich piskląt 

PIĄTEK

Słuchanie wiersza H. Szayerowej p.t. „Tylko nic nie mówcie krowie”

Nabiał – produkt smaczny, zdrowy. Dostajemy go od krowy.

Tylko nic nie mówcie krowie, jak się krowa o tym dowie.

To się jej przewróci w głowie, i gotowa narozrabiać.

I przestanie nabiał dawać, czyli masło, mleko, sery.

I śmietanę na desery. No i jajka. Co ja baję!.

Przecież jajka kura daje. Tylko nic nie mówcie kurze!

Niech je znosi jak najdłużej!

Bo jak o tym się rozgłosi, to przestanie jajka znosić!

  • Rozmowa na temat wiersza – co to jest nabiał? jakie produkty były wymienione w wierszu? od jakich zwierząt pochodzi mleko? czy wszyscy ludzie mogą pić mleko? czy jajka też są wytwarzane z mleka? dlaczego jajka też są nabiałem?  – Zeszyt Grafomotoryczny str 44
  • Spróbuj i rozpoznaj, to co jesz? – potrzebne będą malutkie porcje różnych, dostępnych w domowej lodówce produktów mlecznych – np. twarogu, jogurtu, mleka, żółtego sera, kefiru, śmietany – próbowanie i nazywanie jak największej ilości produktów
  • Ćwiczenia spostrzegawczości – Karta Pracy 3 str. 27 – wyszukiwanie siedmiu różnic na obrazkach, kolorowanie jabłek według podanego rytmu, rozwiązanie rebusu, analiza i synteza głoskowa

         Gabrysia, Michał, Wiktoria – Karta Pracy 2 str. 14 – przeliczanie                         zwierząt w zagrodach w zakresie 5

  • Sklep spożywczy – zabawa dydaktyczna – rodzic przygotowuje 5 pojemniczków: w jednym jest mleko, w drugim wędlina, w trzecim jabłko, w czwartym chleb, w piątym cukierki. Zadaniem dziecka jest dołożenie do pojemników innych pasujących produktów (produkty mogą być wycięte z gazetek reklamowych lub naturalne)

           MIŁEJ  ZABAWY  NA  CAŁY  TYDZIEŃ  I  POWODZENIA!!!!

Ponieważ WSiP udostępnił nam z dużym opóźnieniem materiały                    edukacyjne prosimy w miarę możliwości uzupełnić powstałe nie z                   naszej winy   zaległości

  • Leon i Łukasz – Sześciolatek – Piszę i liczę – str.48 – 55
  • Pięciolatki – Zeszyt Grafomotoryczny – str. 37 – 41

Temat tygodnia: ŚWIĘTA WIELKANOCNE

06.04- 10.04.2020r.

161602_Tropiciele.-Czterolatek.-Cz.-2.-Karty-pracy-10-12

Przedszkole-WSiP-online_czesc-14

Przedszkole-WSiP-online_czesc-13

PONIEDZIAŁEK

  • Wielkanocne zwyczaje- rozmowa rodzica z dzieckiem na temat wielkanocnych zwyczajów, tradycji, przedstawienie atrybutów związanych z świętami wielkanocnym.
  •  Gra w zielone- dziecko maszeruje, podskakuje w rytm dowolnej muzyki. Podczas przerwy rodzic podaje nazwę koloru wówczas dziecko musi odszukać dany kolor w pomieszczeniu i dotknąć go.
  • Wielkanocny zajac – rodzic rysuje zajączka bądź drukuje a dziecko wykleja go materiałem przypominającym futerko.
  •  Michał , Wiktoria, Gabrysia proszę abyście nadrobili zaległości z poprzedniego tygodnia wiosenne sprzątanie

WTOREK

  • Wysłuchanie piosenki pt.,, Pisanki”. sł. Krystyna Różecka- można znaleźć         na you tube.

Pisanki, pisanki jajka malowane.

Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki jajka kolorowe.

Na nich malowane bajki pisankowe.

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce.

 Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

 Na czwartej kwiateczki, a na piątej gwiazdki.

  Na każdej pisance piękne opowiastki.

    Rodzic pyta dziecko co było namalowane po kolei na każdej pisance.

  •  Wyścig z pisankami- na łyżkę kładziemy jajko plastikowe , piłeczkę pingpongową. Dobiegamy do wyznaczonego miejsca i wracamy można rywalizować rodzic, dziecko.
  •  Pisanki, kraszanki- rodzic wyjaśnia na czym polega różnica i oglądamy obrazki w internecie. Dostrzegamy różnice i sposób wykonania.
  •  Liczymy pisanki , które mamy w domu . Propozycja zadań aby dzieci przeliczały np. Ola do koszyka włożyła 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 2. Ile pisanek jest w koszyku?     Mam pomalowała 3 pisanki . Tata pomalował 4 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1 . Ile pisanek pomalowali razem?    W koszyku było 8 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 3 jajka. Ile jajek pozostało w koszyku?
  •  Praca z Kartą Pracy Pięciolatek 3 str. 23 ( do pobrania w poprzednim tygodniu) po wydrukowaniu , wycinanie obrazków i naklejenie we właściwych miejscach  zgodnie ze słowami piosenki.
  •  Łukasz i Leon dodatkowo Karta Pracy Sześciolatek 3 str. 21 ( do wydruku w poprzednim tygodniu).

   ŚRODA

  •  ,,Wielkanoc”  Danuta Gellnerowa    Obudziły się pisanki Wielkanocnym rankiem i wołają:

    – Patrzcie! Tu na stole same niespodzianki!

    Bazie srebrno – białe i baranek mały.

    Ten baranek ma talerzyk, skubie z niego owies świeży.

    A baby pękate w cukrowych fartuchach

    Śmiej się wesoło od ucha do ucha !

  •  Rodzic zadaje pytania do wiersza: Kto występował w wierszu? Jakie niespodzianki kryły się na wielkanocnym stole? Co robił baranek? Co robiły baby wielkanocne?
  •  Nauka rymowanki wraz z pokazywaniem

Małe- duże jajo kurze (małe- ręce blisko, duże – ręce rozłożone)

jajo kurz, jajo kurze ( rysowanie w powietrzu rękami jajka)

Duże – małe (na słowo duże ręce- rozłożone , małe – ręce blisko)

doskonałe, doskonałe ,mniam. (doskonałe – klepanie po brzuch, mniam-           klaśnięcie).

* Propozycja pracy plastycznej

CZWARTEK 

  • Symbole wielkanocne- rodzic przygotowuje koszyczek, w którym znajdują się: jajka, baranek, zajączek, palemka, babka wielkanocna.  Dzieci po kolei wyciągają z koszyka rzeczy i tłumaczymy im znaczenie np. jajka- nowe życie ; baranek – Pan Jezus; zajączek – prezenty ; palemki – tradycja chrześcijańska związana z Niedzielą Palmową: babka wielkanocna – radość spotkania przy wielkanocnym stole.
  •  Wielkanocne zagadki:

Kurze depczą wciąż po piętach . Skubią ziarna te małe, żółte…

( kurczęta)

Gdy pogoda jest ponura, na swej grzędzie stroszy pióra. Z koleżanką

ciągle gdacze: Kiedy pisklę swe zobaczę?

( kura)

  • Propozycje zabaw link WSiP nr. 13 (link wyżej)
  •  Michał, Wiktoria, Gabrysia  K.P. czterolatek 2 str. 12
  •  Łukasz i Leon dodatkowo K. P. sześciolatek 3 str. 22 ( link poprzedni tydzień)

PIĄTEK  

  •  ,, Przy wielkanocnym stole” – proszę aby rodzice opowiedzieli dzieciom jak będzie wyglądało śniadanie wielkanocne , podanie nazw potraw i symboli świątecznych. Opowiadanie  o sposobie obchodzenia świąt we własnym domu.
  •  Propozycja zabaw link wyżej WSiP nr. 14

W tym tygodniu (30.03 – 03.04.2020) postaramy się wspólnie z rodzicami zainteresować Was tematem

„PRACOWITA  WIOSNA”

Potrzebne nam będą do tego Karty Pracy, które po wydrukowaniu i wykonaniu ćwiczeń prosimy zbierać i odkładać. Bo gdy już będziemy się mogły z Wami spotkać w Przedszkolu zrobimy z nich wystawę i dołożymy do teczek z pracami. Powodzenia!!! Pozdrawiamy Was!!!

Jolanta Kaminiarz                Iwona Sikora

178004_Tropiciele_Pieciolatek_Cz.3_Karty_pracy_21-23

177903_Tropiciele_Szesciolatek_Cz.3_Karty_pracy_19-22

PONIEDZIAŁEK

  • Do czego to służy? – rozmowa z dzieckiem na temat przygotowanych wcześniej przyborów do prac porządkowych w domu. Rodzic prezentuje każdy przedmiot i zadaje pytanie – Jak to się nazywa i do czego służy?
  • Kolejna zabawa rozwija pamięć wzrokową, a przebiega w ten sposób – rodzic ustawia szeregi przyborów, dla młodszych dzieci czteroelementowe, dla starszych pięcio i sześcioelementowe np. wiadro, gąbka, ściereczka, płyn do mycia okien, szczotka, szufelka, miotła – dziecko podaje ich nazwy i  stara się zapamiętać ich ustawienie, następnie rodzic zmienia kolejność przedmiotów, a dziecko próbuje wychwycić różnice i ustawić przedmioty w pierwotnym położeniu, potem zamieniamy się z dzieckiem rolami
  • Wiosenne porządki w naszym domu – zachęcenie dzieci do wytarcia kurzu w swoim pokoju, wyczyszczenia, umycia zabawek – wg możliwości dzieci – przypomnienie im dlaczego czystość, higiena  jest tak ważna w tym trudnym dla nas wszystkich czasie

WTOREK

  • Jakie to narzędzie? – zabawy słownikowe – potrzebne będą ilustracje przedstawiające różne narzędzia ogrodnicze (internet): grabie, szpadel, łopata, konewka, wąż ogrodniczy, sekator, motyka. Rodzic mówi nazwę narzędzia dzieląc ją na głoski a dziecko wysłuchuje nazwę i wybiera właściwy obrazek, dzieci starsze zamieniają się rolami z rodzicem
  • Osłuchanie z piosenką „Pracowita Pani Wiosna”  – tekst poniżej w założeniach na Marzec, a melodia na You Tube, pod tym samym tytułem – aktywne słuchanie piosenki, dzieci rytmicznie wykonują ruchy demonstrowane przez rodzica – grabienie, ścieranie kurzu, przybijanie gwoździ, sianie
  • Praca z Kartą Pracy Pięciolatek 3 str. 21 – po wydrukowaniu skreślanie obrazka niepasującego do pozostałych oraz zadanie dodatkowe porównywanie, wyszukiwanie figur, z których Pak zrobił kwiatek, pokolorowanie ich na niebiesko
  • Leon Ż. i Łukasz dodatkowo Karty Pracy Sześciolatek  3 str 19 – opowiadanie co się dzieje wiosną w ogródku

ŚRODA

  • Słuchanie opowiadania M. Kownackiej „Lato podczas Zimy”

Na końcu wsi mieszka ogrodnik. W lecie podziwialiśmy tam zawsze ogród pełen kwiatów i róże rozpięte na ścianach domu. Ale najbardziej ciekawiło nas, co dzieje się w budynkach całych ze szkła jak czarodziejskie pałace, które za domem ciągną się w stronę pola. Toteż ucieszyliśmy się, gdy pani powiedziała, że dzisiaj pójdziemy zwiedzać szklarnie.

W pierwszej szklarni królują kwiaty goździki. Wzdłuż szklarni ciągną się szerokie półki, parapety, a na nich stoją doniczki z różnymi roślinami pokojowymi. Pan ogrodnik chciał się przekonać, czy je znamy. Pokazywał nam różne rośliny i pytał, jak się nazywają. Egzamin wypadł doskonale, bo poznaliśmy: pelargonię, zielistkę, trzykrotkę, cissus i inne.

W następnych szklarniach rosły warzywa. Poznaliśmy rzodkiewkę, sałatę i ogórki. Nie wiedzieliśmy tylko jaka roślina rośnie na parapecie. Pan ogrodnik dał nam do powąchania włochaty listek. Od razu poznaliśmy po zapachu, że są to małe pomidory!

Chłopcy powiedzieli, że nie wiedzą, skąd się bierze ciepło panujące w szklarni, więc pan ogrodnik zaprowadził nas do kotłowni i pokazał duży piec, który ogrzewa kotły z wodą. No i jak myślicie, co się dzieje z wodą? – zapytał pan ogrodnik. Woda wędruje rurami i ogrzewa szklarnię – zawołali chłopcy. Świetnie, ale drugim źródłem ciepła jest słońce – powiedział pan ogrodnik. W prezencie podarował nam dla przedszkola doniczkę z kwitnącą pelargonią oraz doniczkę z sadzonką  pomidora.

  •  rozmowa na  temat opowiadania : Dokąd poszły dzieci na wycieczkę? Jak nazywały się domki, które zwiedzały? Jakie rośliny widziały dzieci w szklarni? Skąd się bierze ciepło w szklarni? Dlaczego szklarnia musi być ogrzewana? Po co hoduje się rośliny w szklarni?
  • Zakładamy hodowlę – w miarę możliwości – do małych pojemniczków lub doniczek wsypujemy ziemię, wsadzamy cebulki, siejemy nasiona dowolnych roślin – przypominamy dzieciom o tym, co jest potrzebne roślinom do prawidłowego wzrostu

CZWARTEK

  • Słuchanie wiersza „Ptaszki” E. Szelburg-Zarembiny 

        Mama ptaszka, tata ptak wiją gniazdko tak i siak. 

         Znoszą piórka, włosie mchy. Ja zdobyłem to, a ty?

        Ja to niosę, a ty co? Trawka! Nitka! Puch! Ho! Ho!

        Zwijali się, pracowali, skarb do skarbu przydawali.

        I śpiewając niby z nut, zbudowali domek cud.

         Gniazdko ptasie takie oto, wtuliłabym się z ochotą.

         Między tych pisklątek rój, gdyby to był domek mój.

  • Zapytanie dzieci – O jakim domku była mowa w wierszu? Kto budował ten domek? Z czego był zbudowany? Co dzieje się w gniazdkach wiosną?
  • Rozwiązywanie zagadek „Jaki to ptak” – rozpoznawanie ptaków po wyglądzie, z wykorzystaniem przygotowanych wcześniej ilustracji (internet) – kukułka , skowronek, jaskółka

         To nie bocian, nie jaskółka ,krzyczy: kuku. To ………..  (kukułka)

        Jedna wiosny nie czyni, to znane przysłowie. Ostre, długie jest jej                    skrzydło, krótki dziób na głowie. Ptaszek umie pięknie latać, robi w                    niebie kółka. A jej nazwa jest ci znana, to przecież ……..  (jaskółka)

       Mały, szary ptaszek. Krótki ma dziób, niedługi ogonek. Wiosną radośnie         swym śpiewem wita dzionek ……………. (skowronek) 

  • Praca z Kartą Pracy Pięciolatek 3 str. 22 – zapoznanie z wyglądem ptaków i gniazd, przeliczanie piskląt, wydrukowanie i rysowanie właściwej liczby kresek pod obrazkami, zadanie dodatkowe – łączenie pióra z właściwym jego powiększeniem
  • Leon Ż. i Łukasz dodatkowo Karta Pracy Sześciolatek str 20 – wydrukowanie i wycięcie obrazków, ułożenie ich we właściwej kolejności i naklejenie na kartkę

PIĄTEK

  • Słuchanie opowiadania Bożeny Forma „Zielona żabka” 

Zielona żabka nad stawem mieszkała.Codziennie na olbrzymim liściu siadała i rozmyślała.

– Ach jaka jestem brzydka, zielona jak trawa, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę? Dlaczego wszystko mam takie zielone!

Nagle w pobliżu ważka usiadła. A żabka rzecze: Jaka powabna.

Wszyscy uwagę na nią zwracają, wciąż jej barwami się zachwycają.

W trawie biedronka się pojawiła. Czemu się smucisz sąsiadko miła?

Biedronko piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie ktoś na nią zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.

Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy. 

-Tak tu zielono moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.

Serduszko żabce mocno zabiło. Kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Muszę czym prędzej schować się w trawie. Tymczasem bocian zerka ciekawie.

Ponieważ jednak zielona była, to przed bocianem dobrze się skryła.

Właśnie dla żabki jest przeznaczona świeża, soczysta trawa zielona.

  •  rozmowa na temat treści – zapytanie dzieci – Kto jest głównym bohaterem opowiadania? Kogo żabka spotkała na łące? Jaki problem miała żabka? Dlaczego bocian nie upolował żaby? Jak zwierzęta dostosowują się do warunków zewnętrznych?
  • Gra w zielone  – zabawa polegająca na wyszukiwaniu zielonych przedmiotów w najbliższej przestrzeni
  • Zielony obrazek – malowanie farbami
  • Leon Ż. i Łukasz Karty Pracy Sześciolatka 3 str 19 – wydrukowanie i narysowanie na każdej grządce tyle tulipanów, ile pokazuje cyfra

TYM  RAZEM  AŻ  TRZY  PROPOZYCJE, ŻEBY  NIKT  SIĘ  W  WEEKEND  NIE  NUDZIŁ: 27.03.2020

Przedszkole-WSiP-online_czesc-3

Przedszkole-WSiP-online_czesc-4

Przedszkole-WSiP-online_czesc-5

KOLEJNE  ZABAWY:  26.03.2020

Przedszkole-WSiP-online_czesc-2

  OTO NASZA  PIERWSZA  PROPOZYCJA:  25.03.2020

kliknij w poniższy link

Przedszkole-WSiP-online_czesc-1 

W  MIESIĄCU  MARCU:

  • będziemy obserwować zmiany w przyrodzie związane ze zbliżającą się wiosną
  • poznamy przysłowie „W marcu jak w garncu” i będziemy rozmawiać o dobieraniu ubioru stosownie do pogody
  • przygotujemy kalendarz pogody i przedstawimy za pomocą symboli obserwowaną aurę
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską: g, c,
  • będziemy oglądać i nazywać wiosenne kwiaty – poznamy części rośliny – łodyga, korzeń, liście i kwiaty
  • będziemy przeliczać przedmioty w zakresie 7 – dokładając i odkładając elementy
  • poznamy nazwy miejsc w których mieszkają zwierzęta na wsi – obora, stajnia, kurnik, chlew – porozmawiamy o życiu na wsi, o zwierzętach w zagrodzie i na pastwisku

PIOSENKA p.t. „PRACOWITA  PANI  WIOSNA”

Jak co roku pani Wiosna znów się wzięła za porządki.I w ogrodzie wygrabiła ścieżki i grządki.

Wysprzątała cały domek od piwnicy aż po stryszek. Więc chwaliły ją sąsiadki, miło to słyszeć.

Naprawiła ptasie gniazda, zbudowała kilka nowych. I kazała je przewietrzyć rankiem wiatrowi.

Potem w lesie i na łące rozsiewała świeżą zieleń. Bo z zielenią, daję słowo zawsze weselej.

WIERSZ p.t. „JAK  BIEDRONKA  ZGUBIŁA  KROPKI”

W poniedziałek bardzo rano, pierwsza kropka wpadła w siano.

Drugą kropką wiatr we wtorek, grał w siatkówkę nad jeziorem.

W środę kos dał swoim dzieciom, do zabawy kropkę trzecią.

W czwartek czwarta z siedmiu kropek, w świat ruszyła autostopem.

Piąta kropka w piątek rano, wpadła w studnię cembrowaną.

Szóstą kotek wziął w sobotę, i nie oddał jej z powrotem.

A siódma przy niedzieli, spadła w mieście z karuzeli.

W  MIESIĄCU  LUTYM:

    • będziemy rozmawiać o teatrze kukiełkowym, teatrze cieni używając słów – aktor, scena, kurtyna, bilet, kasa – przypomnimy sobie, jak należy zachowywać się w teatrze
    • poznamy  nowy taniec – sambę – zaprojektujemy i przygotujemy stroje oraz maski karnawałowe
    • w słyszanych wyrazach będziemy wskazywać głoski: n, s, r – a potem na ilustracjach wyszukiwać przedmioty, których nazwy rozpoczynają się tymi głoskami
    • będziemy używać pojęć – największy, najmniejszy, coraz większy, coraz mniejszy
    • dowiemy się, jak wyglądało życie na Ziemi przed tysiącami lat – jakie zwierzęta i rośliny występowały, czym charakteryzowały się dinozaury, gdzie mieszkali jaskiniowcy i jak wyglądała ich codzienność
  • poznamy nazwy planet Układu Słonecznego – będziemy rozmawiać o kosmosie, wyprawach kosmicznych, planetach i gwiazdach, jak może wyglądać życie na nieznanej planecie i jak mogą wyglądać jej mieszkańcy,dowiemy się co to jest astronomia, co robią astronom i astronauta, co to jest Wielki Wóz i co można zobaczyć w planetarium
  • będziemy posługiwać się liczebnikiem głównym i porządkowym 6

PIOSENKA p.t. „PRZEDSZKOLNA  SAMBA”

Brazylijska dżungla, tropikalny gąszcz, płynie Amazonka, a w niej wielki wąż.

Tańczy kondor z anakondą, prosi ara jaguara, tylko lama tańczy sama, z kuguarem zła to para.

Ref. Tańczmy sambę wszyscy razem w kole, brazylijską sambę tańczy całe przedszkole.

Brazylijska dżungla, tropikalny las, brazylijska samba niech rozgrzewa nas.

Tańczy kondor z anakondą, prosi ara jaguara, tylko lama tańczy sama, z kuguarem zła to para.

Ref. Tańczmy sambę wszyscy razem w kole, brazylijską sambę tańczy całe przedszkole.

WIERSZ p.t. „DZIEŃ  DOBRY, DOBRANOC”

Raz spotkało się na niebie Słoneczko z Księżycem.

Zawołało – Dobrej nocy, Księżycu, ci życzę!

Księżyc senny i zmęczony, ziewnął – A-a-a-a!

A ja życzę ci, Słoneczko, pogodnego dnia!

 

W  MIESIĄCU  STYCZNIU:

  • będziemy rozmawiać o porach roku i miesiącach – czym się charakteryzują, z czym się kojarzą – utrwalimy nazwy i kolejność miesięcy
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską: p,y,b,
  • utrwalimy umiejętność posługiwania się pojęciami – najmłodszy, najstarszy, najwyższy, najniższy
  • poznamy różne stany skupienia wody – dowiemy się, czym jest śnieg i lód, i że każdy płatek śniegu jest inny, zaobserwujemy, jak lód zmienia się w wodę, a woda w parę
  • będziemy opowiadać, o tym jak spędzamy czas ze swoimi dziadkami, namalujemy ich portrety, wykonamy laurki i prezenty, zaprosimy gości do naszego przedszkola
  • będziemy dobierać ubrania stosownie do pogody i pory roku, rozmawiać o ulubionych zabawach na śniegu i sportach zimowych, rozwiążemy zagadki na temat zimy
  • będziemy posługiwać  się liczebnikiem głównym i porządkowym 5 

PIOSENKA „BABCIA OD BAJEK, DZIADEK OD ZAGADEK”

Moja Babcia i mój Dziadek to wspaniali są dziadkowie.

Dziadek mnóstwo zna zagadek, Babcia bajkę nam opowie.

Ref. Bo na świecie nie znajdziecie takich bajek i zagadek.

      Jakie wnukom opowiada moja Babcia i mój Dziadek.

Poprosimy naszą Babcię : Babciu z tajemniczą miną.

Opowiadaj swoją bajkę, a za każdym razem inną.

Ref. Bo na świecie nie znajdziecie ………………………….

Posadzimy teraz Dziadka na fotelu wiklinowym.

Dziadku, powiedz nam zagadkę, całkiem nową prosto z głowy.

Ref. Bo na świecie nie znajdziecie …………………………..

WIERSZ p.t. „DLA  BABCI”

Siadaj Babciu, siadaj blisko, zaraz ci opowiem wszystko.

Prawie całą noc nie spałam, bo prezenty wymyślałam.

Na kanapie się kręciłam, aż dla ciebie wymyśliłam: z lodu broszkę i korale i śniegowe cztery szale.

Dziesięć czapek w śnieżną kratkę i lodową czekoladkę.

Jak nie będzie ci smakować, to mnie możesz poczęstować.

WIERSZ p.t. „DLA  DZIADKA”

Dziadku, Dziadku czy to ty? Coś na twojej głowie lśni. To korona!  Słowo daję! Przecież znam korony z bajek.

Czy to fotel? Ale skąd! To nie fotel tylko tron! I w ogóle, i w szczególe jesteś Dziadku dzisiaj królem.

Pytasz, co to za zagadka? To po prostu święto Dziadka!

W  MIESIĄCU  GRUDNIU:

  • dowiemy się, jakie elementy muszą się znaleźć na kopercie, zanim wyślemy list – znaczek pocztowy, adres nadawcy, adres odbiorcy, poznamy jak wygląda praca na poczcie, jaką drogę musi przejść list, by trafić do adresata
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty rozpoczynające się głoską : k oraz u
  • w swoich wypowiedziach będziemy używać określeń porządkujących kolejność zdarzeń – najpierw, na początku, później, na koniec, na zakończenie
  • będziemy rozmawiać o tym, czego zwierzęta potrzebują, by, przetrwać zimę – z nasion, ziaren i suszonych owoców przygotujemy smakowite sopelki – pokarm dla ptaków
  • wspólnie zrobimy przedświąteczne porządki, przygotujemy różne ozdoby choinkowe, przy użyciu różnych przedmiotów zmierzymy wykonane wcześniej łańcuchy, posługując się pojęciami – najdłuższy, najkrótszy, najwyższy, najniższy, średni, największy, najmniejszy
  • będziemy rozmawiać o tradycjach związanych z Bożym Narodzeniem, utrwalimy zwyczaj składania sobie życzeń, wspólnie śpiewamy kolędy

PIOSENKA p.t. „JUŻ  BLISKO  KOLĘDA”

Gdy w pokoju wyrośnie choinka, łańcuszkami, bombkami zaświeci.
Ref. To znaczy, że już Święta, że już blisko kolęda.
      Że Mikołaj przyjedzie do dzieci. Hej kolęda, kolęda.
Gdy opłatek już leży na stole, pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie.
Ref. To znaczy, że już ………………………………
Gdy upieką się słodkie makowce i głos dzwonka z daleka zawoła.
Ref. To znaczy, że już ………………………………..

WIERSZ p.t. „KUPIMY CHOINKĘ”

Pojedziemy dziś sankami na plac choinkowy, gdzie choinki do choinek tulą swoje głowy.
Gdzie choinki się trzymają za zielone ręce, i znajdziemy tę jedyną w iglastej sukience.
Damy świeczki niech je trzyma, w palcach swych zielonych. Niech ogniami złocistymi błyśnie z każdej strony.
Ustrojona, rozświecona królować nam będzie, przy opłatku, przy muzyce, przy cichej kolędzie.

W  MIESIĄCU  LISTOPADZIE:

  • poznamy pracę fotografa, omówimy, po co robi się zdjęcia, kogo i co warto fotografować
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoskami: e, t, d, i
  • weźmiemy udział w zabawach słuchowych utrwalających głoski: a, o, l, m
  • będziemy posługiwać się liczebnikiem głównym i porządkowym 2 – ułożymy zbiory dwuelementowe
  • posłuchamy jesiennej muzyki, dźwięków deszczu i wiatru, wystukamy rytm na instrumentach zrobionych przez nas, poznamy pojęcia związane z muzyką: orkiestra, dyrygent, nuty
  • dowiemy się, jak swoje dzieła tworzą malarze i rzeźbiarze, w jaki sposób powstają filmy animowane i co to jest graffiti
  • będziemy używać pojęć: muzeum, wyobraźnia, eksponat, rysownik, grafik, stop – klatka
  • przypomnimy sobie, czym zajmuje się krawcowa i jakich przyborów używa

PIOSENKA p.t. ŚMIESZNY  PORTRET”

Oto karton całkiem biały, zaraz będzie w farbie cały.
Wezmę pędzel, nie żartuję, śmieszny portret namaluję.
Ref. Ha, ha, ha, ha, ha, ha, to naprawdę jestem ja.
Ha, ha, ha, kto maluje tak jak ja?
Oczy wielkie, zezowate i policzki piegowate.
Uszy wielkie jak u słonia, zęby takie jak u konia.
Ref. Ha, ha, ha, ha, ha, ha …….
Ręce suche jak badyle, palce prawie na dwie mile.
Głowa krągła niby bania, co wyrasta wprost z ubrania.
Ref. Ha, ha, ha, ha, ha, ha ……

WIERSZ p.t. ŻYRAFA  U  FOTOGRAFA”

Przyszła pewna żyrafa w niedzielę do fotografa.
Czy to pan robi zdjęcia? Ja. A ładne są te zdjęcia? Ba.
I tak sam pan je robi? Sam. A ma pan kliszę? Mam.
A nie pęknie ta klisza? Nie ma mowy. A objął mnie pan całą? Nie, do połowy.
A co będzie z drugą połową? Zdejmę osobno.Czy za tę samą cenę? Nie, za dopłatą drobną.
A na jednym zdjęciu się nie da? Wykluczone. To trudno, niech pan robi.
Pstryk, pstryk, zrobione. A teraz?
Teraz zlepię te zdjęcia najlepiej jak potrafię i wręczę pani za chwile wspaniałą fotografię.

W  MIESIĄCU  PAŹDZIERNIKU:

  • będziemy dobierać odpowiedni strój do pogody, podamy nazwy różnych ubrań
  • wyciągniemy wnioski, kiedy najłatwiej jest się przeziębić oraz co należy wtedy zrobić, dowiemy się czym zajmuje się lekarz i pielęgniarka oraz jakiego sprzętu używają
  • dowiemy się ,co to są witaminy, jakie są ich nazwy, dlaczego są potrzebne, wskażemy produkty w których występują
  • zaobserwujemy zmiany w otaczającej nas przyrodzie, będziemy zbierać liście, kasztany, żołędzie, nauczymy się nazw drzew z których pochodzą
  • w otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską „a”, „l”, „m”
  • będziemy używać określeń porządkujących kolejność zdarzeń: najpierw, potem, później, na końcu
  • będziemy rozmawiać o jesiennym lesie i jego mieszkańcach, wskażemy grzyby jadalne i niejadalne, rozpoznamy odgłosy lasu,poznamy także inne typy lasów (np. dżunglę)
  • dowiemy się, jak ludzie przygotowują się do zimy, co to znaczy robić zapasy, jakie przetwory można zrobić z warzyw, a jakie z owoców, poznamy pojęcia: spiżarnia, pikle, suszarka, pasteryzacja
  • będziemy posługiwać się liczebnikiem porządkowym: pierwszy, zapamiętamy kształt cyfry 1, wyszukamy i stworzymy zbiory jednoelementowe

PIOSENKA p.t. „DŻUNGLA”

Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla.

Poplątane zwoje dzikich lian.

Mieszka sobie w bambusowej chatce Ambo Sambo, wielkiej dżungli pan.

Ref. Strusie mu się w pas kłaniają, małpy na gitarach grają.

Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

Ambo Sambo doskonale znam go.

Węża się nie boi ani lwa.

Dla swych dzikich leśnych ulubieńców.

W dłoni coś smacznego zawsze ma.

Ref. Strusie mu się w pas kłaniają …………………………..

WIERSZ p.t. KOLOROWY  BUKIET”

Do parku przyszły z przedszkola dzieci.

Chcą zrobić z liści barwny bukiecik.

Listki czerwone, jak malowane.

Leżą pod klonem i pod kasztanem.

Pod dębem leżą brązowe liście.

Liście pod wierzbą błyszczą srebrzyście

Serduszka złote spadają z brzozy.

Jaś ma ochotę w bukiet je włożyć.

Gdy ten bukiecik stanie na stole.

Ozdobi dzieciom całe przedszkole.

W  MIESIĄCU  WRZEŚNIU:

  • przypomnimy sobie a potem będziemy przestrzegać zasady panujące w przedszkolu oraz na placu zabaw
  • poznamy podstawowe zasady ruchu drogowego
  • poznamy funkcje instytucji niosących pomoc – straż pożarna, policja, pogotowie ratunkowe numery alarmowe do tych instytucji
  • utrwalimy budowę własnego ciała – nazwiemy poszczególne części
  • poznamy zmiany zachodzące w przyrodzie związane z jesienią – w sadzie, w ogródkach warzywnych, na polach
  • będziemy klasyfikować według jednej cechy
  • rozróżnimy i nazwiemy podstawowe figury geometryczne
  • będziemy kształtować umiejętność analizy i syntezy słuchowej  wysłuchując „o” w wyrazach – postaramy się całościowo odczytać wyraz owoce
  • weźmiemy udział w akcji Sprzątania Świata

PIOSENKA p.t. „OGÓREK  WĄSATY”

Wesoło jesienią w ogródku na grządce.

Tu ruda marchewka, tam strączek.

Tu dynia jak słońce, tam główka sałaty.

A w kącie ogórek wąsaty.

Ref. Ogórek, ogórek, ogórek, zielony ma garniturek.

I czapkę, i sandały, zielony, zielony jest cały.

Czasami jesienią na grządkę w ogrodzie.

Deszczowa pogoda przychodzi.

Parasol ma w ręku, konewkę ma z chmurki.

I deszczem podlewa ogórki.

Ref. Ogórek, ogórek, ogórek …………………..

WIERSZ p.t. „SZALONA  WYLICZANKA”

Wielkie dziś sprzątanie świata, czarownica z miotłą lata.

Z nią czarownic innych chmara Łysą Górę sprzątnie zaraz.

Baby-Jagi nie próżnują i łopaty już szykują.

Zamiast straszyć małe dzieci, na łopaty wezmą śmieci.

W piekle diabły też pracują, wszystkie kotły w nim szorują.

Ogonami wycierają i już czysto w piekle mają.

Dzielne skrzaty to krasnale, także się nie lenią wcale.

A że długie brody mają, to świat nimi zamiatają.