2020/2021

GRUDZIEŃ

GŁÓWNE  ZAŁOŻENIA  WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

  • poszerzymy słownictwo o pojęcia dotyczące wartości – odpowiedzialność, życzliwość, dobro, troska
  •  będziemy podejmować aktywność związaną z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego – kaloryfer, kominek, piec, drewno, kotłownia, solary, teatr, widownia, aktor, scena, kurtyna oraz wprowadzenie liter: k, K, y, Y
  • poznamy cyfry 4, 5 – będziemy kodować i dekodować informacje za pomocą cyfr 1-5 i znaku =
  • poznamy sposoby ekologicznego pozyskiwania ciepła do ogrzewania domów w okresie zimowym, zwrócimy uwagę na zjawiska przyrodnicze typowe dla zimy – śnieg, mróz, lód, szron itp
  • rozbudzimy w sobie wrażliwość na konieczność niesienia pomocy zwierzętom podczas okresu zimowego
  • rozwiniemy umiejętność myślenia operacyjnego – uświadomimy sobie stałość masy i wielkości, porównamy wysokość i długość, posłużymy się umownymi miarkami i miarkami z podziałką, będziemy dodawać i odejmować na konkretach oraz zbiorach zastępczych
  • utrwalimy znajomość polskich tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia – kolacja wigilijna, potrawy, sposób nakrywania stołu

PIOSENKA p.t. „ŚWIĘTA, ŚWIĘTA, ŚWIĘTA”

  1. Za kilka dni, gdy spadnie śnieg, zapłonie pierwsza gwiazdka.

          Spotkamy się, by spędzić czas w rodzinnych, ciepłych gniazdkach.

          Usiądziemy przy stole pod choinką iglastą.

          Wszystkie świeczki zapłoną, będzie ciepło i jasno.

       Ref.  Święta, święta, święta, święta, czas kolędowania.

         Święta, święta, święta, święta, narodziny Pana.

      2. Przez jakiś czas zostanie w nas świąteczny zapach ciasta.

          By tak jak ptak, gdy minie rok, w rodzinne wrócić gniazda.

          Gdy zaświeci choinka, odnowimy wspomnienia.

          Łamiąc kruchy opłatek, wypowiemy życzenia.

        Ref.   Święta, święta, święta …………………………………………

WIERSZ p.t. CHOINKA”

W kacie naszej sali pięknie wystrojona.

Panna choineczka uśmiecha się do nas.

Na niej bańki, łańcuch, lampki choinkowe.

Gwiazdeczki prześliczne, złocone, bajkowe.

Na jednej gałązce piernikowe ludki.

A na innej siedzą małe krasnoludki.

Pajacyk, kogucik, maleńkie serduszka.

Chrupiące ciasteczka, pachnące jabłuszka.

Wokoło tańczą dzieci, kolędy śpiewają.

Na choince świecidełka radośnie wieszają.

ZAŁOŻENIA  WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE  NA  LISTOPAD

  • poszerzymy wiadomości na temat swojego kraju – nazwa, stolica, symbole narodowe, tradycje, historia powstania, sławne postacie
  • poznamy tradycje własnego regionu – charakterystyczny strój ludowy, mowa, tańce – będziemy pielęgnować tradycje regionalne
  • rozwiniemy poczucie tożsamości narodowej zapoznając się z historią Narodowego Święta Niepodległości
  • poznamy kolejne litery – d, D, e, E, u, U – będziemy samodzielnie czytać wyrazy: mapa, Polska, dom
  • rozwiniemy umiejętności matematyczne w zakresie przeliczania, porównywania liczebności zbiorów, dodawania i odejmowania, kodowania i dekodowania informacji, wyznaczania kierunków w przestrzeni
  • poznamy cyfrę 3 i znak =
  • rozwiniemy zainteresowania środowiskiem przyrodniczym i różnorodnymi zjawiskami przez prowadzenie zabaw doświadczalnych oraz prowadzenie obserwacji

PIOSENKA p.t. „NAM  JESIEŃ  NIESTRASZNA”

Jak smutno listopad dziś śpiewa …..
Posłuchaj: wiatr świszczy, deszcz siąpi, dzień szary i plucha.
Lecz chociaż świat tonie w kałużach i błocie.
Nam jesień niestraszna, nie damy się słocie.
Choć deszcz, atmosfera wciąż u nas wesoła.
Spójrz! Tyle jest hobby ciekawych dokoła!
  1. Tu zbiera się znaczki, słoniki, pocztówki.

           Magnesy, co trafią na drzwi od lodówki.

          Tu stworzysz kolekcję niezwykłych kamieni.

         A każdy breloczek w skarb się zmieni.

 Ref. Bo chociaż świat tonie w kałużach i błocie.

        Nam jesień niestraszna, nie damy się słocie!

       Choć deszcz, atmosfera wciąż u nas wesoła.

       Spójrz! Tyle jest hobby ciekawych dokoła.

2. Z kawałka tektury, bibuły, guzików.

    Tu małych dzieł sztuki wykonasz bez liku.

    Malować, wycinać lub lepić coś z gliny.

     Tu możesz bez końca przez długie godziny.

Ref. Bo chociaż świat tonie ……..

WIERSZ p.t. „POLSKIE  SYMBOLE”

To nasza flaga. Barwy znajome. Na górze białe, w dole czerwone.
Czerwień to walka, miłość i  wierność. A biel? To czystość oraz szlachetność.
Czerwień? To tarcza. A biel? To orzeł.
Skąd to wiadomo? Sam sprawdzić możesz.
Popatrz na godło Polaku mały. W tarczy czerwonej jest Orzeł Biały.
Słuchaj „Mazurka”. Pieśni znajomej, o tym, że Polska jest naszym domem.
Stojąc na baczność, w hymnie śpiewamy, że jest Ojczyzną, którą kochamy.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE PAŹDZIERNIK


 

1.
Poznamy i poszerzymy znaczenie pojęć: wrażliwość, zdrowie jako wartości.

2.Utrwalimy nazwy owoców i drzew owocowych.

3. Zapoznamy się z literami: m, l, t, i .

4. Wprowadzenie cyfr 1, 2 jako symboli liczb , dodawanie i odejmowanie na konkretach .

5. Rozwiniemy zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka.

6. Poznanie  parków  i lasów jako ekosystemów , dostrzeżemy korzyści z zasobów leśnych.

7. Będziemy zwracać uwagę na ubieranie się stosownie do pogody, wdrażać do zdrowego odżywiania się , spożywania owoców i warzyw w różnej formie.

8. Nauczymy się piosenki ,,Jesienny kujawiaczek”

                            Piosenka ,, Jesienny kujawiaczek”

    Jesienny kujawiaczek

   na skakance z wiatru skacze.

   Płaszczyk ma w deszczowych kropkach,

  daj mu uśmiech, gdy go spotkasz.

                           Ref.: Kujawiak , kujawiaczek,

                                    la, la, la, la, la, la, la, la, la, la.

                                    Kujawiak, kujawiaczek’

                                    m-m-m-m-m-m-m-m.

Jesienny kujawiaczek

z rudych liści ma kubraczek.

Czasem gwiżdże, czasem dzwoni,

bukiet wrzosów trzyma w dłoni.

                                       Ref.: Kujawiak…

Jesienny kujawiaczek,

czasem w deszczu cicho płacze.

Nieraz śmieje się do słońca

i orzechy z drzewa strąca.

                    Ref.: Kujawiak…

                        Wiersz ,, Stroje na różne pory roku”

  Kiedy latem na niebie słońce jasno praży,

 w kąpielowym stroju siedzę na plaży.

Kiedy mróz siarczysty panuje na dworze,

 w czapce i szaliku spacerować mogę.

 Kiedy jesienią deszcz ciągle pada,

wtedy bardzo chętnie kalosze zakładam.

 Wiosną wyciągam buty sportowe,

 w dresie po parku pobiegać w nich mogę.