2020/2021

KWIECIEŃ

ZAŁOŻENIA  WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

  • wzbogacimy słownictwo o pojęcia dotyczące miejsc użyteczności publicznej:kino, teatr, muzeum, kukiełka, marionetka oraz dotyczące zawodów: scenarzysta, aktor, kostiumograf, etnograf itp.
  • udoskonalimy percepcję słuchową poprzez identyfikowanie dźwięków, dokonamy analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów czerpiąc radość z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań, prostych tekstów
  • stworzymy możliwość do podejmowania aktywności związanej z czytaniem oraz poznamy literę F, f
  • będziemy doskonalić umiejętność przeliczania, dodawania i odejmowania – poznamy cyfrę 9 oraz owal jako figurę geometryczną
  • będziemy kształtować postawy prorodzinne i patriotyczne poprzez uświadamianie sobie znaczenia tradycji dla świadomości rodzinnej i narodowej – zwyczaje związane ze świętami, regionem: potrawy, strój ludowy, zwyczaje, muzyka, wytwory ludowe
  • rozbudzimy ciekawość poznawczą przeprowadzając proste doświadczenia, obserwując ich wyniki i wyciągają na tej podstawie wnioski

PIOSENKA p.t. PIOSENKA  LALKARZA”

Chodzi lalkarz światem, serce w nim rogate.

Chodzi z wiatrem, pluchą, z lalką za pazuchą.

Ref. Hej, hej, jak wędrowne ptactwo, hej, hej kukiełkowe bractwo.

Tak łazi rad, nierad najśmieszniejszy teatr.

Gdzie parawan stanie, tam nasze mieszkanie.

Gdzie się lalka wtuli, tam my u matuli.

Ref. Hej, hej, jak wędrowne ptactwo, hej, hej, kukiełkowe bractwo.

Cztery strony wiatru, ot i gmach teatru.

Tak łaził mój dziadek, pra i prapradziadek.

I ja nie przestanę łazić z parawanem.

Ref. Hej, hej, jak wędrowne ptactwo, hej, hej, kukiełkowe bractwo.

Ścisnę lalkę w pięści, niech i wam się szczęści.

WIERSZ p.t. „TYDZIEŃ”

Tydzień dzieci miał siedmioro: Niech się tutaj wszystkie zbiorą.

Ale przecież nie tak łatwo radzić sobie z liczną dziatwą.

Poniedziałek już od wtorku poszukuje kota w worku.

Wtorek środę wziął pod brodę: Chodźmy sitkiem czerpać wodę.

Czwartek w górze igłą grzebie i zaszywa dziury w niebie.

Chcieli pracę skończyć w piątek, a to ledwie był początek.

Zamyśliła się sobota: Toż dopiero jest robota.

Poszli razem do niedzieli, tam porządnie odpoczęli.

Tydzień drapie się w przedziałek: No a gdzie jest  poniedziałek?

Poniedziałek już od wtorku poszukuje kota w worku.

I tak dalej …….

MARZEC

ZAŁOŻENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

  • rozwiniemy percepcję słuchową poprzez identyfikowanie dźwięków, dokonamy analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, będziemy czerpać radość z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych
  • podejmiemy aktywność związaną z czytaniem poprzez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem oraz poprzez poznanie liter: p, P, w, W, c, C, j, J
  • dostrzeżemy korzyści i niebezpieczeństwa związane z korzystania z zasobów internetowych
  • udoskonalimy swoją umiejętność przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych, posługiwać się będziemy liczebnikami głównymi i porządkowymi, poznamy cyfrę 8 oraz znak minus
  • będziemy mierzyć, przeliczać, kodować podczas układania i tworzenia gier
  • rozwiniemy sprawność grafomotoryczną podczas zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS

PIOSENKA p.t. „ŚWIĘTA  WIELKANOCNE”

Słońce złote jak pisanka na błękitnym niebie.

Zaświeciło od poranka dla mnie i dla ciebie.

Bo … bo … to … to …

Ref. Święta Wielkanocne, zielenią się drzewa.

         Już bociany powróciły, szpak o wiośnie śpiewa.

Weźmy kolorowe farby, pomalujmy jajka.

Niech pisanki lśnią w koszyku, wielkanocna bajka.

Bo … bo … to … to …

Ref. Święta Wielkanocne …………..

I kurczaczki i baranki do koszyka damy.

Niech nam koszyk piękny będzie, gdy na stół stawiany.

Bo … bo … to … to …

Ref. Święta Wielkanocne ………………………….

WIERSZ p.t. „WIOSENNY  WIETRZYK”

Mały wietrzyk wiosenny ledwie w drzewach zaszumi.

Ledwie w krzakach zamruczy, jeszcze gwizdać nie umie, jeszcze się uczy.

Znalazł szczerbę w płocie-zaświstał, znalazł listki-zapiał na listkach.

Czasami w suchych gałęziach zatrzeszczy.

Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk.

Albo szemrze w zeszłorocznej trawie, albo szepce tak, że milczy prawie.

Ludzie mówią wtedy – nie ma wietrzyka. A on jest. Tylko słucha słowika.

LUTY

ZAŁOŻENIA WYCHOWAWCZODYDAKTYCZNE

  • będziemy doskonalić umiejętności przeliczania,dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych, posługując się liczebnikami głównymi i porządkowymi 
  • poznamy cyfrę 7 , będziemy posługiwać się poznanymi cyframi i znakami do kodowania czynności matematycznych 
  • rozwiniemy swoje zainteresowania poznawcze, ciekawość świata dostrzegając różnorodność fauny i flory Ziemi
  • podejmiemy działania zmierzające do ochrony środowiska – segregacja śmieci, oszczędzanie wody i prądu, dbałość o czystość wody i powietrza, racjonalne gospodarowanie wodą
  • wzbogacimy słownictwo o pojęcia : żywioły, odkrywca, Antarktyda, Himalaje, wulkan, lawa,krater, erupcja, ametyst, Inuita, halit, ametyst, wydmy, piramidy, pustynia , polarnik, Etna, Sahara, równik
  • będziemy rozwijać pamięć słuchową poprzez pamięciowe opanowywanie wierszy, tekstów piosenek
  •  poznamy litery: r, R, g, G oraz będziemy  czytać sylaby, wyrazy, krótkie teksty słowno-obrazkowe

PIOSENKA p.t. „CZTERY ŻYWIOŁY”

Płynie w rzece, szumi w morzu oraz kranie.

W niej się myjesz i musisz ją pić. 

Tak jak ryba bardzo lubisz w niej pluskanie.

Ale gradem też potrafi nieraz bić.

Ref. Cztery wielkie żywioły świata, każdy jest nam potrzebny by żyć. 

Woda, ogień, ziemia, powietrze, jednak groźne potrafią też być.

Jego blaskiem płoną świeca i ognisko.

Chłód i ciemność oddala jak wiesz.

Grzeje piece i ugotujesz nim wszystko.

Lecz pożarów przyczyną też jest.

Ref. Cztery wielkie żywioły świata ………………………………….

Dmucha w żagle i wiatrakom siłę daje.

W lemoniadzie bąbelkami kusi cię.

Nim w balonik dmuchasz i oddychasz stale.

A w tornado też potrafi zmienić się.

Ref. Cztery wielkie żywioły świata……………………………….

Ona daje nam schronienie i jedzenie. 

I z jej skarbów korzystamy cały czas.

Po niej biegać, skakać miło jest szalenie.

Choć lawiną też zaskoczyć może nas.

Ref. Cztery wielki żywioły świata ………………………………….

WIERSZ p.t. „KRAN”

Szorowała Zosia ręce, chlapiąc wodą po łazience.

Szorowała, szorowała i szorując tak myślała:

We mnie aż się coś kotłuje, kiedy wodę ktoś marnuje.

Bo wiem, jakie straszne szkody spowodowałby brak wody:

Puste byłyby fontanny, morza, rzeki, stawy, wanny.

Wody by nie było w studni, wszyscy by chodzili brudni.

Gdzie by ryby się podziały, ośmiornice i ukwiały.

Krokodyle i ropuchy, gdyby świat był całkiem suchy?

Lasy, sady, warzywniki, pola, łąki i trawniki.

Ryby, gady, płazy, ptaki, ludzie oraz inne ssaki.

Baobaby i ogórki wszystko wyschłoby na wiórki. 

STYCZEŃ

ZAŁOŻENIA  WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

  • będziemy rozwijać percepcję słuchową poprzez identyfikowanie dźwięków, dokonywać analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, czerpiąc radość z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów, zdań i prostych tekstów
  • poznamy litery: z, Z, b, B, n, N, s, S
  • poznamy sposoby mierzenia czasu – odczytamy pełne godziny, uświadomimy sobie następstwa dni tygodnia i miesięcy, posługując się pojęciami – wczoraj, dzisiaj, jutro
  • zapoznamy się i będziemy stosować cyfrę 6 oraz znak +, kodując i dekodując za pomocą symboli
  • będziemy kształtować właściwe postawy – takie jak chęć niesienia pomocy innym, wrażliwość, szacunek do innych osób z uwzględnieniem osób starszych, uczciwość, zdrowy styl życia, wzmacnianie więzi rodzinnych
  • utrwalimy  postawy prozdrowotne, związane z bezpieczeństwem przez dobór ubrania odpowiedniego do panujących warunków atmosferycznych oraz przestrzeganie bezpiecznych sposobów zabawy na śniegu i lodzie, poznawanie nowych smaków, przełamywanie niechęci do warzyw, owoców itp.

PIOSENKA p.t. „SYPIE  ŚNIEŻEK”

  1. Sypie śnieżek: syp, syp, syp, w oczy i policzki.

          Zima z lodu szalik ma, a z płatków rękawiczki.

  Ref. Na szybie namaluje dzwonek, już przy dzwonku jest aniołek.

          Będzie dzwonić: dzyń, dzyń, dzyń, a aniołek tańczyć z nim.

     2. Skrzypi mrozek: skrzyp, skrzyp, skrzyp, w brody oraz w nosy.

         Zima z wiatru suknię ma, a ze szronu srebrne włosy.

  Ref. Na niebie namaluje zamek, a w nim pięć śniegowych lalek.

          Rycerzyków małych pięć, na zimowy bal ma chęć!

WIERSZ p.t. BABCIA  I  DZIADEK”

Gdy zabawki porozrzucam, moja mama złości się.

A gdy nie chcę ich pozbierać, wtedy już jest bardzo źle.

Ale Babcia mi pomoże poukładać klocki w mig.

Za to wszystko Droga Babciu, chcę Ci podziękować dziś.

Gdy zabawka się zepsuje, tata mało czasu ma.

Dziadek sam ją zreperuje, naprawioną zaraz da.

I zabierze mnie na spacer, gdy jest ładny, ciepły dzień.

Za to wszystko Drogi Dziadku, dziś Ci podziękować chcę.

Wszystkie dzieci dobrze wiedzą i się bardzo cieszą tym.

Że do Babci i do Dziadka zawsze można iść jak w dym!

Bo Dziadkowie oraz Babcie, choć uwierzyć trudno w to.

Kochają swe wnuczęta tak, jak mało kto!

GRUDZIEŃ

GŁÓWNE  ZAŁOŻENIA  WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

  • poszerzymy słownictwo o pojęcia dotyczące wartości – odpowiedzialność, życzliwość, dobro, troska
  •  będziemy podejmować aktywność związaną z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego – kaloryfer, kominek, piec, drewno, kotłownia, solary, teatr, widownia, aktor, scena, kurtyna oraz wprowadzenie liter: k, K, y, Y
  • poznamy cyfry 4, 5 – będziemy kodować i dekodować informacje za pomocą cyfr 1-5 i znaku =
  • poznamy sposoby ekologicznego pozyskiwania ciepła do ogrzewania domów w okresie zimowym, zwrócimy uwagę na zjawiska przyrodnicze typowe dla zimy – śnieg, mróz, lód, szron itp
  • rozbudzimy w sobie wrażliwość na konieczność niesienia pomocy zwierzętom podczas okresu zimowego
  • rozwiniemy umiejętność myślenia operacyjnego – uświadomimy sobie stałość masy i wielkości, porównamy wysokość i długość, posłużymy się umownymi miarkami i miarkami z podziałką, będziemy dodawać i odejmować na konkretach oraz zbiorach zastępczych
  • utrwalimy znajomość polskich tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia – kolacja wigilijna, potrawy, sposób nakrywania stołu

PIOSENKA p.t. „ŚWIĘTA, ŚWIĘTA, ŚWIĘTA”

  1. Za kilka dni, gdy spadnie śnieg, zapłonie pierwsza gwiazdka.

          Spotkamy się, by spędzić czas w rodzinnych, ciepłych gniazdkach.

          Usiądziemy przy stole pod choinką iglastą.

          Wszystkie świeczki zapłoną, będzie ciepło i jasno.

       Ref.  Święta, święta, święta, święta, czas kolędowania.

         Święta, święta, święta, święta, narodziny Pana.

      2. Przez jakiś czas zostanie w nas świąteczny zapach ciasta.

          By tak jak ptak, gdy minie rok, w rodzinne wrócić gniazda.

          Gdy zaświeci choinka, odnowimy wspomnienia.

          Łamiąc kruchy opłatek, wypowiemy życzenia.

        Ref.   Święta, święta, święta …………………………………………

WIERSZ p.t. CHOINKA”

W kacie naszej sali pięknie wystrojona.

Panna choineczka uśmiecha się do nas.

Na niej bańki, łańcuch, lampki choinkowe.

Gwiazdeczki prześliczne, złocone, bajkowe.

Na jednej gałązce piernikowe ludki.

A na innej siedzą małe krasnoludki.

Pajacyk, kogucik, maleńkie serduszka.

Chrupiące ciasteczka, pachnące jabłuszka.

Wokoło tańczą dzieci, kolędy śpiewają.

Na choince świecidełka radośnie wieszają.

ZAŁOŻENIA  WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE  NA  LISTOPAD

  • poszerzymy wiadomości na temat swojego kraju – nazwa, stolica, symbole narodowe, tradycje, historia powstania, sławne postacie
  • poznamy tradycje własnego regionu – charakterystyczny strój ludowy, mowa, tańce – będziemy pielęgnować tradycje regionalne
  • rozwiniemy poczucie tożsamości narodowej zapoznając się z historią Narodowego Święta Niepodległości
  • poznamy kolejne litery – d, D, e, E, u, U – będziemy samodzielnie czytać wyrazy: mapa, Polska, dom
  • rozwiniemy umiejętności matematyczne w zakresie przeliczania, porównywania liczebności zbiorów, dodawania i odejmowania, kodowania i dekodowania informacji, wyznaczania kierunków w przestrzeni
  • poznamy cyfrę 3 i znak =
  • rozwiniemy zainteresowania środowiskiem przyrodniczym i różnorodnymi zjawiskami przez prowadzenie zabaw doświadczalnych oraz prowadzenie obserwacji

PIOSENKA p.t. „NAM  JESIEŃ  NIESTRASZNA”

Jak smutno listopad dziś śpiewa …..
Posłuchaj: wiatr świszczy, deszcz siąpi, dzień szary i plucha.
Lecz chociaż świat tonie w kałużach i błocie.
Nam jesień niestraszna, nie damy się słocie.
Choć deszcz, atmosfera wciąż u nas wesoła.
Spójrz! Tyle jest hobby ciekawych dokoła!
  1. Tu zbiera się znaczki, słoniki, pocztówki.

           Magnesy, co trafią na drzwi od lodówki.

          Tu stworzysz kolekcję niezwykłych kamieni.

         A każdy breloczek w skarb się zmieni.

 Ref. Bo chociaż świat tonie w kałużach i błocie.

        Nam jesień niestraszna, nie damy się słocie!

       Choć deszcz, atmosfera wciąż u nas wesoła.

       Spójrz! Tyle jest hobby ciekawych dokoła.

2. Z kawałka tektury, bibuły, guzików.

    Tu małych dzieł sztuki wykonasz bez liku.

    Malować, wycinać lub lepić coś z gliny.

     Tu możesz bez końca przez długie godziny.

Ref. Bo chociaż świat tonie ……..

WIERSZ p.t. „POLSKIE  SYMBOLE”

To nasza flaga. Barwy znajome. Na górze białe, w dole czerwone.
Czerwień to walka, miłość i  wierność. A biel? To czystość oraz szlachetność.
Czerwień? To tarcza. A biel? To orzeł.
Skąd to wiadomo? Sam sprawdzić możesz.
Popatrz na godło Polaku mały. W tarczy czerwonej jest Orzeł Biały.
Słuchaj „Mazurka”. Pieśni znajomej, o tym, że Polska jest naszym domem.
Stojąc na baczność, w hymnie śpiewamy, że jest Ojczyzną, którą kochamy.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE PAŹDZIERNIK


 

1.
Poznamy i poszerzymy znaczenie pojęć: wrażliwość, zdrowie jako wartości.

2.Utrwalimy nazwy owoców i drzew owocowych.

3. Zapoznamy się z literami: m, l, t, i .

4. Wprowadzenie cyfr 1, 2 jako symboli liczb , dodawanie i odejmowanie na konkretach .

5. Rozwiniemy zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka.

6. Poznanie  parków  i lasów jako ekosystemów , dostrzeżemy korzyści z zasobów leśnych.

7. Będziemy zwracać uwagę na ubieranie się stosownie do pogody, wdrażać do zdrowego odżywiania się , spożywania owoców i warzyw w różnej formie.

8. Nauczymy się piosenki ,,Jesienny kujawiaczek”

                            Piosenka ,, Jesienny kujawiaczek”

    Jesienny kujawiaczek

   na skakance z wiatru skacze.

   Płaszczyk ma w deszczowych kropkach,

  daj mu uśmiech, gdy go spotkasz.

                           Ref.: Kujawiak , kujawiaczek,

                                    la, la, la, la, la, la, la, la, la, la.

                                    Kujawiak, kujawiaczek’

                                    m-m-m-m-m-m-m-m.

Jesienny kujawiaczek

z rudych liści ma kubraczek.

Czasem gwiżdże, czasem dzwoni,

bukiet wrzosów trzyma w dłoni.

                                       Ref.: Kujawiak…

Jesienny kujawiaczek,

czasem w deszczu cicho płacze.

Nieraz śmieje się do słońca

i orzechy z drzewa strąca.

                    Ref.: Kujawiak…

                        Wiersz ,, Stroje na różne pory roku”

  Kiedy latem na niebie słońce jasno praży,

 w kąpielowym stroju siedzę na plaży.

Kiedy mróz siarczysty panuje na dworze,

 w czapce i szaliku spacerować mogę.

 Kiedy jesienią deszcz ciągle pada,

wtedy bardzo chętnie kalosze zakładam.

 Wiosną wyciągam buty sportowe,

 w dresie po parku pobiegać w nich mogę.