Rok 2020/2021

 

Założenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc maj

 

  1. Nadal będziemy wzbogacać wiedzę o przyrodzie w najbliższym otoczeniu, kształtować przekonanie o potrzebie szanowania i dbania o środowisko naturalne.
  2. Nabędziemy umiejętności prowadzenia obserwacji w ogrodzie przedszkolnym, zapoznamy się z życiem owadów i ich pożyteczną rolą.
  3. Dowiemy się co to są marzenia, nazwiemy własne.
  4. Na podstawie słuchanych bajek nauczymy się określać postawę bohaterów oraz oddzielać dobro od zła.
  5. Utrwalimy pojęcia związane z rodziną oraz zależnościami między jej członkami. Dowiemy się jakie zawody wykonują rodzice.
  6. Będziemy rozwijać umiejętność aktywnego postrzegania, rozróżniania i rozumienia zjawisk słuchowych oraz łączenia dźwięku z ruchem.
  7. Będziemy rozpoznawać brzmienie i nazywać instrumenty perkusyjne, rozwijać poczucie rytmu, akompaniować do utworów muzyki poważnej.
  8. W zakresie kształtowania pojęć matematycznych będziemy: przeliczać przedmioty, posłuiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi klasyfikować, tworzyć zbiory, posługiwać się pojęciami określającymi ilość przedmiotów (mało, dużo, mniej, więcej, tyle samo) oraz ich ciężar (ciężki, lekki, cięższy, lżejszy, taki sam), rozróżniać i nazywać figury geometryczne.
  9. W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania będziemy: pogłębiać zasób słownictwa, doskonalić umiejętność analizy i syntezy sylabowej wyrazów, rozwijać koordynację wzrokowo – ruchową oraz motorykę ręki

Zwrócimy uwagę na prawidłowe posługiwanie się narzędziem pisarskim oraz nożyczkami.

  1. Będziemy kształtować poczucie rytmu, wrażliwość muzyczną, nazywać elementy muzyki, określać charakter utworu muzycznego. Będziemy również wzbogacać doświadczenia plastyczne, rozwijać kreatywność, pomysłowość i wyobraźnię.

 

 

WIERSZ

,,Życzenia dla mamy”

Mama uśmiecha się ciepło jak słonko,

 mama nas zawsze przytuli.

Bajkę opowie, pogłaszcze

po głowie i dziuręzaszyje w koszuli.

Mama nie gniewa się nigdy na dzieci,

zawsze o nich pamięta.

 Ty też dla mamy bądź zawsze kochany,

 na co dzień, nie tylko od święta.

Niech nam żyją wszystkie mamy,

dziś życzenia im składamy,

bo tak bardzo je kochamy,

całujemy i ściskamy.

 

 

 

PIOSENKA

,,Mamusiu, mamusiu”

 Mamusiu, mamusiu powiedzieć Ci chcę,

 Jak bardzo, jak bardzo być z Tobą wciąż chcę.

Mamusiu, mamusiu opowiem Ci jak

Jak kocham, jak kocham Twych oczu ten blask.

Ref. Najmilsza mama, mama kochana,

Cudowna mama, chcę z Tobą być.

Mamusiu, mamusiu powiedzieć Ci chcę,

Jak bardzo, jak bardzo całować Cię chcę.

Wyściskać, wypieścić, przytulić Cię tak,

Ukochać, utulić, dziękować Ci tak.

Ref. Najmilsza mama, mama kochana……..

 

PIOSENKA

 ,,Wesoła rodzinka”

My rodzinę dobrą mamy,

zawsze razem się trzymamy!

I choć czasem czas nas goni,

My jak palce jednej dłoni!

Ref. Mama, tata, siostra, brat

I ja – to mój mały świat!

Dużo słońca, czasem grad

– To wesoły jest mój świat!

Mama zawsze kocha czule,

ja do mamy się przytulę,

w bólu, żalu i rozterce,

bo ma mama wielkie serce!

Ref. Mama, tata, siostra, brat…

 Z tatą świetne są zabawy,

z nim świat robi się ciekawy!

Tata ma pomysłów wiele,

jest najlepszym przyjacielem!

Ref. Mama, tata, siostra, brat…

Kiedy nie ma taty, mamy,

 wszyscy sobie pomagamy!

I choć sprzątać nie ma komu,

jest wesoło w naszym domu!

Ref…Mama, tata, siostra, brat

 

 

 

 

Założenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc kwiecień

  1. Będziemy dostrzegać i nazywać zmiany w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku.
  2. Poznamy zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi na podstawie zgromadzonych przedmiotów i własnych doświadczeń. Dowiemy się jak powstają pisanki, kraszanki, drapanki, oklejanki.
  3. Dowiemy się jakie są kolejne etapy sadzenia owsa oraz co jest potrzebne do wzrostu roślin.
  4. Poznamy zwierzęta występujące w gospodarstwie wiejskim, wzbogacimy słownictwo na temat życia na wsi.
  1. Utrwalimy wiadomości na temat naszej planety Ziemi, zapoznamy się z oznaczeniami na globusie.
  2. Dostrzeżemy piękno otaczającej nas przyrody. Nadal będziemy kształtować świadomość ekologiczną, utrwalimy zasady prawidłowej segregacji podstawowych rodzajów odpadów.
  3. Rozbudzimy zainteresowanie sportem i dyscyplinami sportowymi. Uświadomimy sobie znaczenie aktywności ruchowej dla zdrowia. Będziemy propagować zdrowy styl życia oraz zachęcać rodziców do organizowania wspólnych zabaw kształtujących ogólną sprawność fizyczną.
  4. W zakresie kształtowania pojęć matematycznych będziemy: przeliczać przedmioty, klasyfikować, tworzyć zbiory, posługiwać się pojęciami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni: na, pod, za, obok oraz pojęciami określającymi porównywanie ilości przedmiotów: mniej, więcej, tyle samo; rozróżniać i nazywać figury geometryczne : koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt. Utrwalimy przestrzenną figurę geometryczną – kulę.
  5. W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania będziemy: pogłębiać zasób słownictwa, doskonalić umiejętność analizy i syntezy sylabowej wyrazów, rozwijać koordynację wzrokowo – ruchową oraz motorykę ręki wiodącej (rysowanie po linii, dokładne zapełnianie płaszczyzny kolorem).Zwrócimy uwagę na prawidłowe posługiwanie się narzędziem pisarskim oraz nożyczkami.
  1. Będziemy kształtować poczucie rytmu, wrażliwość muzyczną, nazywać elementy muzyki, określać charakter utworu muzycznego. Będziemy również wzbogacać doświadczenia plastyczne, rozwijać kreatywność, pomysłowość i wyobraźnię.

 

 

 

 

Wiersz ,,Mały ekolog”

Lubię dbać o środowisko

i wiem o nim prawie wszystko:

gaszę światło w toalecie,

by nie brakło go na świecie.

Jeżdżę tylko na rowerze,

bo to służy atmosferze,

nie marnuję także wody,

by świat zdrowy był i młody.

 

 

 

Piosenka ,,Święta Wielkanocne” 

( piosenka dla dzieci, pomuzykujmy, YouTube)

 

Słodki zapach ciast

już do stołu woła nas.

A dzwonu dźwięk

uroczyście głosi, że…

 

To święta, święta wielkanocne,

nadszedł radosny czas.

A baranek i zajączek

zimną wodą kropią nas.

 

Mama krząta się,

do sprzątania woła mnie.

Ja pomagam jej

i wesoło śpiewam, że…

 

To święta, święta wielkanocne…

 

 

 


 

Założenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc marzec:

 

  1. Będziemy uczyć się rozpoznawania elementów pogody za pomocą symbolów
  2. Zapoznamy się ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi w przedwiośniu oraz na wiosnę
  3. Wyjaśnimy sobie przysłowie „W marcu jak w garncu”
  4. Będziemy kształtować umiejętność właściwego stosowania zwrotów określających czas: przedtem, teraz, potem
  5. Pobawimy się w zabawy naszych babć i dziadków
  6. Porozmawiamy o tym jak bawią się dzieci w różnych zakątkach świata i poznamy ich zabawy
  7. Zadbamy o nasze zdrowie w przedwiośniu, uświadomimy sobie jak ważne jest zdrowe odżywianie dla naszego organizmu
  8. Dowiemy się jak prawidłowo dbać o naszą higienę osobistą, estetykę spożywania posiłków oraz o schludny wygląd
  9. Ukształtujemy umiejętność właściwego doboru ubrań w zależności od warunków atmosferycznych
  10. Utrwalimy wiedzę na temat Pór Roku
  11. Poznamy nazwy i wygląd wiosennych kwiatów
  12. Zapoznamy się ze zwyczajem ludowym związanym z pożegniem Zimy i powitaniem Wiosny
  13. Zadbamy o nasze zdrowie fizyczne podczas ćwiczeń i zabaw ruchowych- ukształtujemy sprawność ogólną organizmu i koordynacje ruchową
  14. W zakresie kształtowania pojęć matematycznych będziemy: liczyć do 7( i więcej, w zależności od umiejętności dzieci), tworzyć zbiory, klasyfikować przedmioty wg. określonej cechy, posługiwać się pojęciami określającymi wielkość przedmiotów: mały, mniejszy, najmniejszy, duży, większy, największy, rozróżniać i nazywać figury geometryczne : koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt. 
  1. W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania będziemy: pogłębiać zasób słownictwa, doskonalić umiejętność analizy i syntezy sylabowej wyrazów, rozwijać koordynację wzrokowo – ruchową.
Zwrócimy uwagę na prawidłowe posługiwanie się narzędziem pisarskim, nabędziemy umiejętności bezpiecznego posługiwania się nożyczkami.
  1. Będziemy kształtować poczucie rytmu, wrażliwość muzyczną, nazywać elementy muzyki, określać charakter utworu muzycznego. Będziemy również wzbogacać doświadczenia plastyczne, rozwijać kreatywność, pomysłowość i wyobraźnię.

 

 

Piosenka
„Bociek”

Witaj boćku Witaj boćku,

kle-kle, witaj nam bocianie,

Wiosna ci szykuje,

Wiosna ci szykuje

Żabki na śniadanie.

Kle-kle boćku, kle-kle,

 

Usiądź na stodole,

Chłopcy ci szykują,

Chłopcy ci szykują

Gniazdo w starym kole.

Kle-kle boćku, kle-kle,

witamy cię radzi,

Gdy zza morza wrócisz,

Gdy zza morza wrócisz,

Wiosnę nam sprowadzisz.

 
 

Wiersz:
Suchorzewska Irena
„W marcu”
Raz śnieg pada,
a raz deszczyk.
Na jeziorze
lód już trzeszczy.

Błękit nieba
lśni w kałuży,
bałwan w słońcu
oczy mruży.

– Koniec zimy.
Przerwa.
Dzwonek.
– To nie dzwonek,
to skowronek!

 

 


Zajęcia zdalne:

Nasz temat tygodnia- „Bajki i Baśnie”

Temat Dnia 23 marca: „Czerwony Kapturek”

Zadanie 1.

„Moja ulubiona bajka”

Zastanówcie się jaka jest wasza ulubiona bajka?

Jacy są jej bohaterowie? Pamiętasz ich imiona? Co w niej najbardziej lubisz?

Opowiedz o tym rodzicowi.

Zadanie 2.

Wysłuchaj bajki o Czerwonym Kapturku-

https://www.youtube.com/watch?v=aDWspRVnoqk

Zadanie 3.

Odpowiedź na pytania:

– Kto był bohaterem tej bajki?

– Kto podarował dziewczynce Czerwony Kapturek?

– Dokąd szła dziewczynka?

– Co miała zanieść babci dziewczynka?

– Na co i na kogo miał uważać Czerwony Kapturek?

– Kto uratował dziewczynkę i jej babcie?

– Czy uważasz, że dziewczynka dobrze postąpiła mówiąc wilkowi dokąd się wybiera?

– Czy powinniśmy rozmawiać z nieznajomymi?

Ważny temat do poruszenia z dzieckiem- bezpieczeństwo w kontakcie z osobami nieznajomymi.

Zadanie 4.

Rodzic czyta opowieść i wraz z dzieckiem naśladuje określone w nawiasie ruchy.

„Droga do babci”- opowieść ruchowa.
Mała dziewczynka w czerwonym kapturku idzie przez las (marsz w miejscu). W ręku niesie koszyczek ze smakołykami (machanie ręką wzdłuż ciała). Rozgląda się i widzi drzewa: wysokie- (dzieci stają na palcach, ręce wyciągnięte w górę) i niskie (dzieci przechodzą do przysiadu). Obserwuje ptaki, które wirują nad jej głową (naśladowanie lotu ptaków).
W całym lesie rosną cudowne kwiatki. Z tych najpiękniejszych Czerwony Kapturek robi bukiecik dla swojej babci (skłony przedstawiające zbieranie kwiatków i wąchanie). Nagle dziewczynka widzi groźnego wilka. Szybko musi się ukryć (przysiad z głową między nogami). Na szczęście nieznajomy nie zauważył dziewczynki. Teraz może śmiało biec do swojej babuni (bieg w miejscu).

 

Zadanie 5.

Historyjka obrazkowa.

Ułóż w  odpowiedniej kolejności historyjkę obrazkową.

Jeśli mamy drukarkę można wydrukować i  pokolorować. 

Klik

 

Zadanie dla chętnych 🙂 

Wykonaj postaci z bajki z rolki po papierze toaletowym (lub zwiniętym w rulon papierze) zainspiruj się tym obrazkiem.

Miłej i owocnej pracy 🙂

 

Uwaga!

Zajęcia zdalne na 

Środę -24.03

Czawartek- 25.03

Piątek- 26.03

Znajdą Państwo na e-mailu.