UWAGA!!!!!!!

                                       RODZICE DZIECI GRUPY II

                    DO KOŃCA PRZYSZŁEGO TYGODNIA TJ. 19.06.2020

                                              PROSIMY O ODBIÓR

                     Z PRZEDSZKOLA WSZYSTKICH RZECZY DZIECKA,

                      W GODZINACH 6.00 DO 8.30 LUB 14.00 DO 16.30.  

                                            Z POZDROWIENIAMI

                                           PANIE HENIA I JOLA

😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 

 

KOCHANE DZIECI ! DRODZY RODZICE !

Niebawem zakończymy wyjątkowy rok przedszkolny 2019|2020.

Wszystkie Dzieci serdecznie pozdrawiamy, Rodzicom dziękujemy za współpracę.

Życzymy zdrowia, miłego wypoczynku, radosnych

przeżyć w rodzinnym gronie.

Do zobaczenia !

panie: Jola, Henia, Renatka.

 

Przed nami ostatni miesiąc proponowanych przez nas zajęć i zabaw.

W czerwcu :

  • będziemy wyrabiać umiejętności aktywnego spostrzegania, rozróżniania i rozumienia zjawisk słuchanych oraz kształcić umiejętność swobodnego wypowiadania się na dany temat

  • dowiemy się, że na świecie żyją dzieci o różnym kolorze skóry, ale każde z nich ma te same prawa

  • zapoznamy się ze sposobami spędzania wolnego czasu

  • poznamy właściwości piasku i mydła oraz zasadę powstawania baniek mydlanych

  • dokonamy podziału środków transportu na: lądowe, wodne i powietrzne

  • nauczymy się przestrzegać zasad ostrożności i bezpieczeństwa podczas: zabaw, poruszania się w ruchu drogowym pieszym oraz jazdy samochodem i innymi środkami transportu, w kontaktach z nieznajomymi osobami i zwierzętami, w kontakcie z urządzeniami elektrycznymi i mechanicznymi

  • dowiemy się jak bezpiecznie spędzić wakacje w różnych środowiskach przyrodniczych: góry, morze, rzeka, las, wieś

  • z zakresu kształtowania pojęć matematycznych; utrwalimy kształty oraz nazwy figur geometrycznych, będziemy dostrzegać regularność podczas układania rytmów z wykorzystaniem materiału przyrodniczego jak również przeliczać w zakresie 6 lub więcej ( w zależności od umiejętności dziecka)

WIERSZ „Śmieją się dzieci”

Na całym świecie śmieją się dzieci,

Kiedy szczęśliwe są.

Kiedy się bawią, śpiewają, tańczą.

I kiedy mają bezpieczny dom.

PIOSENKA ,,Jesteśmy dziećmi” ( Śpiewające Brzdące – You Tube)

1. Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

2. Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

 

Temat tygodnia : „ Lato, lato, co Ty na to”

15.06.-19. 06.

 

1.”Cztery pory roku”- oglądanie ilustracji przedstawiających cztery pory roku, nazywanie, określanie charakterystycznych cech.

2.Słuchanie piosenki „Słoneczko, uśmiechnij się”- rozmowa na temat letniej pogody, i bezpieczeństwa przebywania na słońcu.

 

3.Zabawy z piłką na powietrzu- łapanie w dwie ręce , rzucanie do celu.

4.”Przysmaki lata” -rozpoznawanie smaków (słodki, kwaśny, słony).

5.”Lody w różnych smakach”- praca plastyczna z figur geometrycznych. Wycinanie po linii stożka .doklejanie kolorowych kulek.

6.”Co przynosi lato?”- letnie owoce. Wyrabianie nawyków prozdrowotnych, zachęcanie do spożywania różnorodnych owoców, przygotowanie deseru owocowego.

 

Temat tygodnia: „Wakacje”

22.06- 30.06.

1.Film „Bezpieczne wakacje’ –

2.Rozwiązywanie zagadek –„ Zgadnij co to?”

Latem świeci słońce na zielonej…………(łące)

Gdy deszczyk pada cieszy się żabek……..(gromada)

Przez ulicę przechodzimy gdy jakie światło widzimy?

Gdy słońce mocno świeci, wkładają na głowę go dzieci.

3.Rozmowa na temat zjawiska atmosferycznego,. jakim jest burza. Słuchanie piosenki „Błyskawica, grzmot”.

4.„Ludzik”- zabawa figurami geometrycznymi z rymowanką

-dziecko układa figury, potem przykleja i dorysowuje dowolne

elementy.

Głowa z koła,

tułów to kwadrat,

prostokąty- ręce dwie

i o nogach nie zapomnij,

dwa prostokąty dołóż też.

5. „Czym podróżujemy?” rozwiązywanie zagadek

*Wciąż nim podróżuję: cztery koła ma- prosta to zagadka.

Kto odpowiedź zna?

*Pędzi tak szybko, że aż chwytam się za głowę-czy zgadniecie

Jakie to auto?     Wyścigowe

*Wagon za wagonem wciąż jedzie po szynach .Kto z Was mi

Powie jaka to maszyna?

*Trzykołowy jest mały, dwukołowy duży- gdy jest ładna pogoda to do jazdy służy.

6.Pamiętamy, że 23. 06. obchodzimy „Dzień Ojca” przygotujmy dla Taty niespodziankę

7.Pomysły na wakacyjne zabawy i prace plastyczne-

dzieciakiwdomu.pl

 

NIECH ŻYJĄ WAKACJE, NIECH ŻYJE POLE, LAS.

I WODA, I SŁOŃCE, WOLNY, SWOBODNY CZAS!

 

 

1 – 5. 06. 2020

1. Po wysłuchanie bajki ,, Dzieci Świata” ( #dzieciświata#jesteśmydziećmi#bajkipopolsku – You Tube) oraz piosenki ,, Jesteśmy dziećmi” ( Śpiewające Brzdące – You Tube) rozmowa rodzica z dzieckiem na temat praw i obowiązków każdego dziecka.

2. Lubię, nie lubię…– swobodne wypowiedzi o emocjach, w oparciu o własne doświadczenia dzieci

  • dzieci kończą zdania:- Kiedy się złoszczę, to…- Kiedy jestem wesoły, to…- Nie lubię, gdy…- Boję się, bo…- Najbardziej lubię…

3. „W co bawią się dzieci?” – opowiadanie na podstawie ilustracji i własnych obserwacji, rysowanie po śladzie figur geometrycznych tych ilustracji, które przedstawiają dziecka ulubione zabawy (karta pracy). Policzenie dzieci, określenie skąd pochodzą i czym lubią się bawić ( karta pracy)

Link: https://podrecznikarnia.pl/oferta/seria-zabawy-z-porami-roku/zabawy-z-porami-roku-karty-pracy-przedszkolaka/cz-3-wiosna.html  (karty pracy str. 22,23)

4. Zabawy badawcze – sposób na spędzanie wolnego czasu

„Bańki mydlane” – zabawy badawcze z mydłem i wodą

  • określanie właściwości różnego rodzaju mydeł ( w kostce, w płynie, platki mydlane)

  • badanie stopnia i prędkości rozpuszczalności w.w. mydeł w wodzie

  • wyciąganie wniosków

  • puszczanie baniek mydlanych

Zabawy z piaskiem i wodą – określanie właściwości piasku: sprawdzanie rozpuszczalności w wodzie, porównywanie konsystencji piasku mokrego i suchego, omówienie zastosowania piasku, wykonanie ,,piaskowych obrazków”

8 – 12. 06. 2020

1. Nazywanie pojazdów lądowych, wodnych i powietrznych na podstawie ilustracji oraz własnych doświadczeń. Wzbogacenie słownika dzieci o wyrazy i wyrażenia związane z tematem. Klasyfikowanie wg określonej cechy, przeliczanie w zakresie 6 i więcej

( w zależności od umiejętności dziecka).

2. Zabaw badawczych ciąg dalszy

  • unoszenie się w powietrzu i spadanie na ziemię ( z wykorzystaniem nadmuchanego balona, piórka lub samolotu złożonegoz kartki papieru)

  • co pływa a co tonie – zabawa badawcza opisana 8.05. ( piątek pkt 1, Kraina marzeń i wyobraźni)

3. Układanie pojazdów z wyciętych, kolorowych figur geometrycznych.

4. Samolot- rysowanie linii po śladzie, kolorowanie rysunku.

Żaglówka – wykonanie pracy przestrzennej ze skorupki od orzecha, wykałaczki i papieru.

Pojazd lądowy – praca plastyczna , malowanie farbami.

 

O czym jeszcze w maju ?

*nazwij ludzi różnych zawodów oraz dowiedz się na czym polega praca Twoich rodziców

*rozpoznaj figury geometryczne: koła. trójkąty ,prostokąty, kwadraty

*nazwij przedmioty kuchenne słysząc ich dźwięk (dwie pokrywki, dwie łyżki metalowe, drewniane, mieszanie łyżeczką w szklance)

*zainteresuj się pracą listonosza, rolą poczty w życiu człowieka, przypomnij swoje imię, nazwisko, adres zamieszkania

*poszukaj ilustracji -straż pożarna, sprzęty, strażak; okaż podziw  i szacunek dla pracy strażaków

*opowiedz o swojej rodzinie, nazwij jej członków, przygotuj laurkę dla Mamy

 
 
 
 

*narysuj tęczę według wzoru, spróbuj nazwać poszczególne kolory

*narysuj kredkami swoją rodzinę, przelicz osoby

 

wiersz pt.„Kochać”

Kochać nie jest trudno,

kochać nie jest źle,

ja Cię mamo kocham,

i całuski ślę.

 

piosenka „Tęcza nad łąką”

(przykładowe wykonanie-

https://www.youtube.com/watch?v=VSNM6j6AdAw)

1.Ogromna chmura zakryła słońce,

   lecą na ziemię deszczu kropelki,

   mokną biedronki, mokną zające,

   małym ślimakom mokną muszelki.

   refren:

   Tęcza, tęcza jaka ładna,

   błyszczy w górze kolorami,

   weźmy wszyscy się za ręce,

   namalujmy tęcze sami.

2.Zza wielkiej chmury wybiegło słońce,

  wpadło na łąkę tyle promieni,

  patrzą biedronki, patrzą zające,

  to kolorami tęcza się mieni.

 

 

Temat tygodnia :Wiosenna łąka

11.05 -15.05 .2020

Film na YouTube „Majowa łąka i jej mieszkańcy -owady”

(Sara projekt -odc. 3)

Poniedziałek

1.”Wycieczka na łąkę” -praca z obrazkiem lub obserwacja podczas spaceru. Dziecko poznaje owady np. biedronkę, mrówkę, motyla, konika polnego, pszczołę bąka, świerszcza.

2.”Jak oni śpiewają?”- słuchanie  natury lub nagrań

3.Mieszkańcy łąki

 

Wtorek

1.”Moja łąka” -praca plastyczna

Dziecko ma kartkę podzieloną ołówkiem na dwie części .Maluje farbami patyczkami kosmetycznymi na dole trawę ,kwiaty ,na górze owady (przy zmianie koloru bierze nowy patyczek)

2.”Wierszyk o Żuku i Biedronce”

    Nad rzeczka spotkał się Żuk z Biedroneczką.

    A Biedronka taka mała

    w czarne kropki się ubrała.

    Mówi Żuczek do Biedronki: może przyjdziemy tu wieczorkiem

    i usiądziemy pod muchomorkiem?

    Napijemy się herbaty, powąchamy razem kwiaty.

    Chwilę sobie pogadamy i słowika posłuchamy?

    Taki piękny mamy dzionek.

    Tak wspaniale gra skowronek.

    Weźmiemy się za rączki i pójdziemy na pączki.

3.Kulanie kostką do gry -przeliczanie kropek.

Środa

1.”Na łące gra muzyka” -domownicy tworzą orkiestrę owadów.

    *bzyczenie pszczółki -odgłos przez tubę  z rolki

    *fruwanie biedronki -pocieranie woreczka foliowego

    *”gra konika polnego” -szeleszczenie folią aluminiową

    *fruwanie motyla -naśladowanie skrzydełek gazetą

Zabawę powtarzamy , aby każdy mógł zagrać na każdym instrumencie.

2.”Walc kwiatów” P. Czajkowskiego- taniec do utworu -własna inwencja

3.Mieszkańcy łąki.

 

Czwartek

1.Ile kropek ma biedronka- zabawa matematyczna .Dziecko ma szablon biedronki i sześć czarnych kropek ,wykonuje polecenia:

    -Połóż jedną kropkę na skrzydełku, przelicz

    -Połóż po dwie kropki na skrzydełkach, przelicz

    -Połóż na prawym skrzydełku dwie kropki a na lewym trzy. Przelicz itp.

2.” Na łące” -zabawa rozwijająca prawidłową artykulację

    Motyl lata nad kwiatkiem .

    kwiatek się dziwuje,

    pasikonik gra, żabka podskakuje,

    a mała biedronka po trawie wędruje.

3.Biedronka z kółek – https://www.beznudy.com/2015/07/biedronka-z-koek-czyli-origami-paskie.html

Piątek

1.”Kto to bzyczy w ulu?” -rozmowa na temat życia pszczół i ich znaczenia w życiu człowieka.

    Zagadka

Lata sobie z kwiatka na kwiatek,

zbiera sobie złoty pyłek,

ale nie jest to motylek.

2.”Dlaczego miód jest zdrowy? -degustacja.(goi rany, na przeziębienie, ma właściwości odżywcze i wygładzające ,poprawia nastrój, wpływa na pracę serca).

3.Zagadki

    -Lata , bzyczy i nosi płaszczyk w paski.

    -Zielony skacze ,gra na skrzypeczkach.

   -Ubiera się w piękne kolorowe skrzydła.

    -Lata po łące i gubi czarne kropki.

4.Biedronki, motyle, mrówki -lepienie z plasteliny

 

Temat tygodnia: Kraina marzeń i wyobraźni

4.05. – 8.05.2020

Poniedziałek

1. Mój nastrój – zabawa z emocjami, zachęcanie do rozpoznawania i nazywania emocji.

Rodzic pokazuje dziecku symboliczne buźki: wesołą, smutną, złą, wystraszoną, zamyśloną i wyjaśnia znaczenie buziek. Dziecko określa sytuacje, które mogą być skutkiem kolejnych emocji. Następnie rodzic proponuje dziecku, aby pokazało buźkę, która wskazuje jego dzisiejszy nastrój, samopoczucie. Dziecko wypowiada się na temat swojego nastroju a następnie koloruje buźkę. która odpowiada Jego obecnemu nastrojowi.

2. Nisko – wysoko -zabawa ruchowa z elementem rzutu i chwytu. Dziecko z piłką (woreczkiem gimnastycznym, maskotką itp.) w ręku porusza się po pokoju. Na hasło ,,wysoko” wypowiedziane przez rodzica ,dziecko zatrzymuje się i podrzuca piłkę ( woreczek, maskotkę…) w górę i łapie. Na hasło ,,nisko” kładzie trzymany przedmiot na podłodze, podnosi i dalej porusza się po pokoju.

3. Marzenia – rozmowa kierowana przez rodzica:

Czy masz marzenia?

Opowiedz o swoim marzeniu

Czy wszystkie marzenia się spełniają?

Czy marzenia są potrzebne?

Po co są marzenia?

Wtorek

1. O rybaku i złotej rybce – słuchanie opowiadania w oparciu o niemiecką bajkę ludową.

W dalekim kraju , nad ogromnym morzem żyli w małej chatce rybak z żoną. Chociaż rybak codziennie wypływał w morze na połów ryb, to źle im się wiodło i byli bardzo biedni. Żona rybaka chciała mieć piękny dom, ale to było tylko jej marzenie. Pewnego dnia rybak zarzucił sieci, wyciągnął je i patrzy a tam tylko jedna rybka. Ale jaka, złota, lśniąca cała i przemawia do niego ludzkim głosem: rybaku jedną rybką się nie najesz, a jeśli mnie wypuścisz, to spełnię twoje trzy życzenia. Rybak pomyślał chwilę i mówi: zaczekaj tu, muszę się poradzić żony. Żona rybaka ucieszyła się i oczywiście pomyślała o swoim marzeniu, i mówi: powiedz tej rybce, że chcemy mieć piękny dom. Rybak przekazał życzenie rybce i kiedy wrócił do żony, zobaczył ją przed nowym, wspaniałym domem. Ale niedługo trwała radość kobiety, bo zachciało się jej zamku. i mówi do męża: idź do rybki i niech spełni ona drugie życzenie. Chcę mieszkać w zamku. Rybak się zdziwił, po co jego żonie zamek, skoro mają taki wspaniały dom, ale poszedł nad morze i zawołał rybkę. Kiedy Złota Rybka wynurzyła się z morskich fal, rybak przekazał prośbę żony. Wraca rybak do domu, a tu już nie dom, ale olbrzymi zamek stoi. Minęło trochę czasu, a żona rybaka ma nową zachciankę. Mężu, mój drogi – mówi. Chciałabym mieć wielką władzę i panować nad całym światem. Idź do rybki, żeby spełniła trzecie życzenie. Rybak był trochę przestraszony chciwością żony, ale zawołał rybkę i przekazał życzenie. Oj, nie była rybka zadowolona! i mówi do rybaka: wracaj do domu, a zobaczysz co się stało. Wraca rybak i widzi: stara, rozwalająca się chatka, a przed chatką jego żona.

  • Marzenia i chciwość – rozmowa kierowana przez rodzica w oparciu o opowiadanie.

2. Które z kolei? – zabawa dydaktyczna, wdrażanie do posługiwania się liczebnikami porządkowymi.

Odwołując się do bajki, rodzic pyta dziecko, ile było życzeń do złotej rybki, jakie było pierwsze, drugie, trzecie. Rodzic ustawia przed dzieckiem trzy plastikowe kubeczki, każdy w innym kolorze ( lub białe, z naklejoną na każdym kartką innego koloru) i pyta dziecko: jakiego koloru jest pierwszy kubek, drugi, trzeci? Następnie prosi dziecko, aby włożyło kredkę do pierwszego kubka (kredka w kolorze kubka), następnie do drugiego, trzeciego. Zabawę można kontynuować, wkładając do kolejnych kubków nakrętki od butelek, guziki…, zwracając uwagę na posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.

3. Złota rybka – ćwiczenia grafomotoryczne, nabywanie umiejętności posługiwania się flamastrem, przygotowanie do nauki pisania.

Rodzic przygotowuje schematyczny rysunek rybki lub drukuje kartę pracy i umieszcza w koszulce foliowej lub laminuje. Dziecko flamastrem rysuje po śladach kontur rybki a następnie dorysowuje łuski, strzałki wskazują prawidłowy kierunek prowadzenia linii.

4. Rysujemy rybki – zabawa sensoryczna rozwijająca zmysł dotyku, wyobraźnię, motorykę małą.

Dziecko rysuje palcem w pojemniku wypełnionym suchym piaskiem lub kaszką/ ryżem /mąką…

5. Łowimy rybki – zabawa zręcznościowa, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

W miseczce plastikowej pływają plastikowe nakrętki, dziecko trzymając w obu rękach patyczki (np. od lodów) wyjmuje nimi nakrętki.

Środa

1. Co słyszysz? – ćwiczenia słuchowe. Rozwijanie wrażliwości słuchowej na dźwięki z otoczenia, rozróżnianie dźwięków głośnych i cichych, miłych i niemiłych dla ucha, wdrażanie do dbałości o własne zmysły i mówienie umiarkowanym głosem.

Rodzic przygotowuje i demonstruje przedmioty, które wykorzysta w zabawie: drewniane łyżki, metalowe łyżki, metalowy garnek, szklany słoik lub butelka, plastikowa butelka, tarka kuchenna, gazeta, nadmuchany balon.

Za parawanem zrobionym z krzeseł i koca rodzic wykorzystuje przedmioty do: stukania, pocierania, gniecenia. Ostatnim dźwiękiem jest syczenie podczas wypuszczania powietrza z balonika. Dziecko odgaduje, jakie przedmioty wytworzyły dany dźwięk oraz określa, które z nich były miłe a które niemiłe dla ucha.

2. Balonik – ćwiczenie oddechowe.

Rodzic demonstruje dziecku balonika, z którego uszło powietrze w poprzedniej zabawie i proponuje nadmuchanie balonika. Jeżeli rodzic uzna, że jest to zbyt trudne dla dziecka, sam dmucha, zawiązuje sznureczkiem a dziecko dmuchając na balon zawieszony w powietrzu próbuje go rozkołysać.

3. Marzenia balonika – słowna zabawa twórcza – dialog z balonikiem.

Rodzic zadaje pytania balonikowi a dziecko wymyśla odpowiedzi.- Czy masz jakieś marzenia? – Jakie masz marzenia, pragnienia, życzenia?- Jaki chciałbyś być?- Gdzie chciałbyś polecieć?- Co chciałbyś zobaczyć?- Czy chciałbyś mieć przyjaciela? Rodzic zapisuje wypowiedzi, które posłużą do wykonania książeczki o baloniku.

4. Wykonanie książeczki pt. ,,Marzenia balonika”.

Rodzic czyta dziecku wypowiedzi z dialogu z balonikiem (pkt 3), dziecko wykonuje do nich ilustracje na osobnych kartkach ( kartki połowa wielkości formatu A4), po czym spina je tworząc własną książeczkę.

5. Balonik – tradycyjna zabawa ze śpiewem.

Baloniku nasz malutki, rośnij duży, okrąglutki.

Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę no i trach!

Czwartek

1. Jestem drzewem – zabawa dramowa, rozwijanie wyobraźni i empatii, wczuwanie się w istotę drzewa. Rodzic proponuje dziecku: wyobraź sobie, że jesteś olbrzymim, silnym drzewem, stań jak to drzewo. Pomyśl, że wieje wiatr i porusza konarami dużego drzewa. Poruszaj rękoma. Teraz pomyśl, że jesteś maleńkim, słabym drzewkiem i stań jak to drzewko. Pomyśl, że wieje wiatr i porusza gałązkami małego drzewka. Poruszaj rączkami. Jesteś drzewem, czy czujesz, jak ogrzewa cię słońce? Pomachaj ręką do ptaka, który uwił gniazdo w koronie drzewa. Rozłóż szeroko ręce – gałęzie. Drzewo chłonie krople deszczu.

2. Drzewo naszej wyobraźni– ruchomy kolaż z makulatury.

Rodzic wykleja na podłodze, za pomocą papierowej taśmy malarskiej, duży kontur drzewa. Dziecko otrzymuje kolorową makulaturę. Rodzic proponuje, aby dziecko wypełniło drzewo elementami wyciętymi, wyrwanymi z makulatury (bez przyklejania).

Czy drzewo jest zadowolone? – rozmowa w oparciu o wykonaną instalację

Czy dobrze się czuje z tymi elementami?

Kiedy drzewo jest smutne?

Czego nie powinniśmy robić drzewom?

Gdzie rosną drzewa?

Co możemy zrobić dla drzew, aby były szczęśliwe?

3. Wesołe i smutne drzewo – praca plastyczna, technika dowolna ( w pracy można wykorzystać elementy makulatury zgromadzonej do realizacji zadania z punktu 2)

4. Fantazyjne wzorki – ćwiczenia ruchowo – graficzne, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej i wyobraźni.

Rodzic układa na podłodze dowolne wzory ze sznurka, wstążki, włóczki. Dziecko rysuje w powietrzu jedną ręką a potem oburącz oraz stopą na podłodze wzory podane przez rodzica.

5. Co teraz zatańczy? – zabawa taneczna

Rodzic włącza muzykę ( „Le Basque” – M. Marais, You Tube) i wydaje dyspozycje: – teraz tańczą obie nogi (dziecko porusza tylko nogami)- teraz tańczy tylko głowa (dziecko porusza tylko głową) – teraz tańczą tylko języczki (dziecko porusza tylko językiem)- teraz tańczą palce u rąk (dziecko poruszają tylko palcami rąk) itp……a na końcu tańczy całe ciało – luźna, swobodna ekspresja taneczna.

Piątek

1.,,Co pływa, a co tonie?” – zabawa badawcza, obserwowanie i próba zrozumienia przyczyny zjawiska pływania i tonięcia ciał.

Rodzic przygotowuje: skrawki papieru, papierowe statki, piórka, klocki drewniane, plastikowe, ołówek, wykałaczki, kawałek styropianu, korek, piłeczka pingpongowa, spinacz biurowy, nadmuchany balon, guziki, monety, klucz, kamień, plastelina lub inne dostępne w domu przedmioty oraz miskę z wodą.

Rodzic prezentuje dziecku zgromadzone przedmioty, dziecko nazywa każdy przedmiot oraz materiał, z jakiego  wykonany. Dziecko po kolei delikatnie wkłada przygotowane przedmioty do miski z wodą, obserwuje i opisuje zachowanie przedmiotów, zastanawia się, co powoduje utrzymanie się przedmiotów na powierzchni wody a co ich tonięcie.

Po wykonaniu doświadczenia dziecko wymienia przedmioty, które pływały, a które od razu zatonęły.

Rodzic wyjaśnia dziecku, że wpływ na to ma wiele czynników:

– ciężar tzn. czy przedmiot jest ciężki czy lekki, czy jest pełny w środku czy wypełniony powietrzem,

– materiał, z którego jest wykonany ( drewno, plastik, papier, styropian, metal)

– powierzchnia, jaką przedmiot zajmuje na tafli wody – tutaj rodzic prosi dziecko o włożenie do wody kulkę plasteliny, po jej zatonięciu tą samą kulkę rodzic rozpłaszcza ( tworzy z niej łódkę, która nie tonie), dziecko wyciąga wnioski, dlaczego tak się dzieje

2. Jestem … statkiem na morzu, ptakiem, kwiatkiem, rybką….– wizualizacja, rozwijanie wyobraźni i poczucia humoru.

Rodzic odwołując się do wyobraźni dziecka proponuje, aby dziecko poczuło się jak….statek na morzu, rybka w wodzie itp. a dziecko porusza się, przybiera pozy, tworząc wizualizację tego, co usłyszy.

3. Zapoznanie się z piosenką ,, Morskie przygody” (YouTube) – Ilustracja ruchowa treści piosenki

Już od dawna o tym marzę ,
żeby dzielnym być żeglarzem.
i popłynąć w świat nieznany,
przez trzy wielkie oceany,
przez trzy wielkie oceany.

Może spotkam gdzieś syrenkę
i zaśpiewam z nią piosenkę.
Latającą znajdę rybę ,
pogawędzę z wielorybem,
pogawędzę z wielorybem.

Ponurkuję z morskim żółwiem,
bo nurkować bardzo lubię ,
a rekina minę grzecznie,
bo to zwierzę niebezpieczne,
bo to zwierzę niebezpieczne.

A gdy mama do mnie powie
Czas, by wrócił twój żaglowiec,
zaraz wrócę, daję słowo
i popłynę jutro znowu,
i popłynę jutro znowu

4. Rybka w morzu– kolaż z origami.

Na białej kartce dzieci przyklejają rybkę wykonaną techniką origami z kółek wg wzoru. Wokół rybki jest morze, które dzieci rysują kredkami, rozcierają temperowane kredki Bambino, przyklejają paski niebieskiej krepiny. Rybkę dzieci wykonują według wzoru, natomiast morze – zgodnie z własnym pomysłem, wyborem. Dzieci mogą uzupełnić pracę samodzielnie rysując inne ryby lub tworząc kolejne z kół różnej wielkości.

 

Temat tygodnia: Jestem Polakiem

27.04 -30.04.2020r.

 

 

Poniedziałek

1.”Gdzie mieszkamy?” -rozmawiamy o naszym mieście Luboniu (wymieniamy ciekawe, ważne miejsca, obiekty); dziecko przyswaja swój adres zamieszkania; operujemy nazwą naszego kraju Polska; poznajemy mapę.

2.”Dom” -wykonanie z pudełka lub zbudowanie z klocków.

3.Rymowanka

    Mieszkam w Polsce, jestem Polakiem,

    jestem dobrym przedszkolakiem.

 

Wtorek

1.”Na wsi” -wymieniamy charakterystyczne cechy wsi na podstawie ilustracji; szukamy różnic między miastem a wsią.

2.„Łąka”- na zielonym tle palcem maczanym w farbie stemplujemy kwiaty; przeliczamy kwiaty, płatki.

3.Karta pracy

 

 

4.„Wycieczka rowerowa – leżymy na plecach i naśladujemy jazdę rowerem-z górki -szybko zataczamy nogami kółka w powietrzu, pod górkę -wolno.

 

Środa

1.Hymn -śpiewamy Mazurka Dąbrowskiego, poznajemy hymn narodowy, przyjmujemy właściwą postawę.

2.„Podróż po naszym kraju” – palcem po mapie .Dokąd pojedziemy ? (morze, góry, jezioro, stolica lub  inne miasto ,wieś, do krewnych itp.)

3.Polskie Symbole Narodowe – film YouTube Andrzej Czerniak

4.Godło Polski – orzeł biały na czerwonym tle [szukamy kolorowanki]

 

Czwartek

1.”Jestem Polakiem”-  wiersz

Jestem Polakiem i się tym szczycę,

że kocham kraj swój ,miasto dzielnicę.

Lubię swą flagę biało – czerwoną

i orła w godle z piękną koroną.

2.Wykonamy flagę biało – czerwoną (sklejamy dwa paski papieru lub malujemy dół kartki czerwoną farbą ,mocujemy  patyczek).

3.„Mój kraj, moja ojczyzna” – zagadki.

    Łopocze w biało – czerwonym kolorze

    kto z was jej nazwę zgadnąć mi pomoże?                  (flaga Polski)

 

    Nasza flaga dwa kolory ma.

    Jakie są? Czy ktoś odpowiedź zna?                   (biały i czerwony)

 

    Z białym ptakiem tarcza czerwona.

    Czy wiesz może czym jest ona?                    (godło Polski)

 

 

 

 

Temat tygodnia: Nasza planeta Ziemia

20.04. – 24.04.2020

 

Poniedziałek

 

  1. ,,Mały ekolog” – słuchanie wiersza

 

Lubię dbać o środowisko,

i wiem o nim prawie wszystko:

gaszę światło w toalecie,

by nie brakło go na świecie.

Jeżdżę tylko na rowerze,

bo to służy atmosferze,

nie marnuję także wody,

by świat zdrowy był i młody.

 

Wyjaśnienie dziecku znaczenia pojęć: ekolog, środowisko, atmosfera. Zwrócenie uwagi, że każdy z nas może być ekologiem.

 

Rozmowa na temat wiersza – rodzic pokazuje dziecku ilustracje ( mogą być z internetu lub naszkicowane przez rodzica) przedstawiające: las lub jakiś krajobraz, kontakt elektryczny, lampa, rower i woda cieknąca z kranu a dziecko je nazywa.

Powtórzenie wiersza z pokazywaniem obrazków w odpowiednim momencie, czyli wtedy, kiedy jest o nich mowa w wierszu. Próba recytacji wiersza na pamięć przez dziecko wraz z rodzicem.

 

  1. Wyruszamy na wycieczkę – zabawa ruchowa. Dziecko wykonuje polecenia rodzica:

– idziemy przez las, – przeskakujemy strumyk, – wspinamy się na górę, – zbiegamy z górki, – odpoczywamy po wyprawie.

 

  1. Zabawa matematyczna – policz kosze na śmieci, powiedz czym się różnią, pokoloruj największy i najmniejszy z nich, karta pracy

  1. Co rozwesela a co zasmuca kroplę wody? – kolorowanie , karta pracy

  1. Utrwalenie wiersza ,,Mały ekolog”, ilustrowanie ruchem jego treści.

 

Wtorek

 

  1. W sadzie” – słuchanie wiersza Anny Bayer.• Zapoznanie z udziałem owadów w zapylaniu kwiatów.

 

W starym sadzie rosną drzewa kwieciem ozdobione,

wiśnie, śliwy i czereśnie, stroją się jabłonie.

Grusze białe kwiatki chętnie nakładają,

które pracowite pszczoły wiosną zapylają.

W starym sadzie rosną drzewa owocem zdobione

wiśnie, śliwy i czereśnie, grusze i jabłonie.

 

Rozmowa na temat wiersza: jak nazywały się drzewa rosnące w sadzie?, w jakim kolorze są kwiatki kwitnące na drzewach owocowych? ( białe i różowe)

 

  1. ,,Słońce świeci ,deszcz pada, wieje wiatr”- zabawa ruchowa z kartką papieru /gazetą.

Dziecko reaguje ruchem na hasła słowne wypowiadane przez rodzica:

słońce świeci – gazeta leży na podłodze, dziecko spaceruje, skacze

deszcz pada – dziecko podnosi gazetę i trzyma ją oburącz nad głową, tworząc parasol

wieje wiatr – dziecko wymachuje gazetą trzymają ją w jednej ręce, kołysząc się we wszystkie strony jak drzewo na wietrze, wypowiada głoskę szszsszszsz….

 

  1. Kwitnący sad – praca plastyczna z wykorzystaniem plastikowych nakrętek od butelek po wodzie mineralnej.

Najpierw należy przykleić na kartkę o dowolnym kolorze, konar drzewa i gałęzie, wycięte lub wydarte z brązowej kartki ( te elementy drzewa zamiast wycinać czy wydzierać można pomalować brązową farbą). Następnie maczając nakrętkę w białej a potem różowej farbie odbijamy koła/obręcze, które będą kwiatkami na gałęziach drzewa.

 

  1. W ogrodzie” – zabawa z tekstem (masażyk).

 

Zosia wzięła łopatkę i grabki, – skubanie pleców całą dłonią – raz lewą, raz prawą,

aby skopać grządki, rabatki. – przesuwamy szybko dłońmi wzdłuż boków dziecka,

Potem ziemię wygrabiła – grabimy z góry w dół palcami otwartej dłoni,

i ostrożnie posadziła. – uciskamy piąstkami plecy dziecka

Tu ogórki, tam kabaczki, – uciskamy prawą, potem lewą piąstką plecy dziecka,

lecz przypełzły skądś ślimaczki – powoli przesuwamy dłonią ku szyi dziecka,

i choć były bardzo małe, – rysujemy na plecach spirale – ślimaki

to warzywa zjadły całe. – łaskoczemy dziecko.

 

Środa

 

1.Zabawa w kolory. Rodzic wymienia kolory, dziecko pokazuje je na swoim ubraniu lub w pomieszczeniu, w którym się znajduje.

Słuchanie piosenki pt. ,,Znam kolory” ( Śpiewające Brzdące – piosenki dla dzieci, You Tube)

 

Słoneczko jest żółte, pomidor czerwony,

niebo jest niebieskie, ogórek zielony.

 

Ref.     Żółty, czerwony,

znam kolory, znam kolory

niebieski, zielony.

 

Kurczaczek jest żółty, truskawka czerwona,

morze jest niebieskie a trawa zielona.

 

Ref….

 

Rozmowa na temat piosenki: – O czym jest piosenka?- Czy jest wesoła czy smutna?- Wymień wszystkie kolory, które wystąpiły w piosence.

 

  1. ,,Żółte słoneczko” – praca plastyczna. Rodzic pomaga dziecku wyciąć koło z żółtego papieru, natomiast już bez pomocy rodzica, ale pod jego baczną obserwacją dziecko samo wycina żółte paski – promienie. Wszystkie elementy słońca dziecko odpowiednio przykleja na kartkę, dorysowuje słońcu oczy i uśmiechniętą buzię, może też dorysować wesołe chmurki.

 

  1. „Tańczące wstążki”- taniec do utworu ,, Taniec rosyjski” Piotra Czajkowskiego ( You Tube)

 

Układ taneczny z wykorzystaniem kolorowych wstążek przymocowanych do patyka.

Dzieci wspólnie z rodzicami wykonują taniec (wstążki trzymamy w prawej ręce, lewa ręka na biodro)

 

Cz. I

Góra – dół, góra – dół

Prawo – lewo x8

Góra – dół, góra – dół

Prawo – lewo x 8

Cz. II

Obrót, kucamy – wstajemy

Obrót, kucamy – wstajemy

Podskok x3

Rysujemy wstążką koło

Cz. I

Góra – dół, góra – dół

Prawo – lewo x8

Góra – dół, góra – dół

Prawo – lewo x8

Zakończenie – machamy wstążką nad głową. Podskok

 

  1. „Nasz taniec” – samodzielne tworzenie układu tanecznego. Dziecko tworzy własny układ taneczny. wykorzystując wstążki na patyku. Występ nagradzamy brawami przez pozostałych członków rodziny.

 

  1. Więcej, mniej, tyle samo – zabawa matematyczna.

Dziecko otrzymuje liczmany (np. nakrętki lub patyczki lub klocki…). Rodzic kładzie przed sobą takie same liczmany i wspólnie z dzieckiem przelicza ich ilość. Następnie mówi, co dziecko ma wykonać: – Połóż przed sobą tyle samo liczmanów. – Połóż przed sobą mniej liczmanów. – Połóż przed sobą więcej liczmanów. Wspólne przeliczanie w zakresie możliwości dziecka.

 

Czwartek

 

  1. Zapoznanie z owadami – mrówka, biedronka, motyl. Rodzic przy pomocy ilustracji (odszukanych w książkach, encyklopedii, w internecie) zapoznaje dziecko z wyglądem, kolorystyką, budową i sposobem życia w/w owadów.

 

  1. „Wesoły motyl” – zabawa ruchowo – naśladowcza. Kształcenie umiejętności poruszania się zgodnie z muzyką ( ,,Walc wiosenny” F. Chopin; You Tube) Kiedy gra muzyka dziecko – motyl lata nad łąką. Kiedy rodzic wyłączy muzykę, motyl siada na trawie – dziecko kuca.

 

3.,, Pracowita mrówka” – zabawa ruchowa. Dziecko jak najszybciej, małymi kroczkami ( tak, aby pięta jednej nogi dotykała palców drugiej) próbuje pokonać wyznaczony przez rodzica odcinek drogi.

 

  1. „Krążący kubeczek” – zabawa matematyczna. Kształcenie umiejętności przeliczania w zakresie odpowiedniej liczby.

Pomoce: kubeczek plastikowy, w kubeczku małe karteczki z narysowanymi kropkami – od 1 do 6 ( aby zabawa była atrakcyjniejsza dla dziecka , rodzic szkicuje i wycina 6 biedronek i rysuje na każdej z nich kropki – od 1 do 6) Dziecko z rodzicem siedzą na dywanie, gdy gra muzyka podają sobie kubeczek z rąk do rąk. Gdy muzyka cichnie, osoba, która trzyma kubeczek wyjmuje kartkę tak, aby druga osoba nie widziała ilości kropek i wykonuje tyle przysiadów, ile jest kropek na kartce. Osoba obserwująca liczy ilość przysiadów wykonanych przez towarzysza zabawy i odgaduje ilość kropek na kartce/ biedronce. Kartka/ biedronka wraca do kubeczka. Zabawa toczy się dalej.

 

  1. „Motyl” – rysowanie po śladzie, Wypełnianie powierzchni motyla według własnego pomysłu ( kredkami, farbami, kolorową wydzieranką, plasteliną).

Piątek

 

  1. Utrwalenie wiersza ,, Mały ekolog” ( treść zamieszczona w poniedziałek). Utrwalenie znaczenia pojęć: ekolog, środowisko, atmosfera.

 

  1. Segregujemy śmieci – rozmowa rodzica z dzieckiem na temat znaczenia segregacji śmieci dla naszego środowiska. Zapoznanie z kolorami pojemników na odpady i pojęciem: segregacja. Rodzic przygotowuje kartki w kolorach: niebieski, żółty, biały, zielony, brązowy, czarny oraz kilka różnego rodzaju pustych opakowań, pojemników, puszek, plastikowych butelek, aby dziecko mogło samo segregować a w późniejszym etapie wykorzystać do wykonania pracy plastycznej..

Rodzic wyjaśnia dziecku, że każdy rodzaj śmieci wrzucamy do innych pojemników, aby można było je ponownie wykorzystać.

  • Co rozwesela a co zasmuca Ziemię? – łączenie ilustracji z wesołą lub smutną planetą, karta pracy str. 12
  • Do którego pojemnika należy wrzucić śmieci?, karta pracy str.13

  1. Zabawy z rolką po ręczniku papierowym.

Rodzic daje dziecku do ręki rolkę i pyta do czego ona może służyć, co można z niej zrobić a następnie proponuje zabawy mówiąc:

  • popatrz przez rolkę jak przez lunetę
  • dotknij rolką głowę, rękę, nogę, kolano, stopę……
  • unieś rolkę nad głowę, trzymaj ją przed sobą, połóż na podłodze
  • połóż rolkę na krześle, pod krzesłem, obok krzesła

 

  1. ,,Śmieciostworek” – wykonanie przestrzennej pracy plastycznej z wykorzystaniem różnego rodzaju dostępnych w domu odpadów (kartoniki, pojemniki, puszki, plastikowe butelki).

Wyjaśnienie dziecku, że Śmieciostworek to pomocnik ekologów i wszystkich, którzy dbają o środowisko. Dziecko nadaje imię swojemu stworkowi.|

 

Święta, święta i po świętach.

Wiemy, że bardzo lubicie biegać i bawić się na świeżym powietrzu. Spróbujemy w tym tygodniu  więcej poruszać się w domu.

Temat tygodnia: Ruch, to zdrowie.

14.04 -17.04.2020r.

 

Wtorek

1.Sport i sportowcy -odgadywanie zagadek obrazkowych rozbudzanie zainteresowania sportem i dyscyplinami sportowymi. Wyszukujemy w gazetach książkach ,stronach internetowych ilustracji. Spróbujemy wyodrębnić sporty letnie i zimowe.

2.Jestem sportowcem- ruchowa zabawa naśladowcza

   Rodzic wymienia różne dyscypliny sportowe, a dziecko naśladuje kreując własny ruch.

3.Sport, to zdrowie-swobodne wypowiedzi

    Uświadomienie znaczenia aktywności ruchowej dla zdrowia każdego człowieka.

4.Ćwiczymy  zgodnie ze słowami wiersza „Gimnastyka”

Gimnastyka to podstawa

 i dla zdrowia, ważna sprawa.

 Ręce w górę, potem w bok

  i do przodu wielki skok .

  A gdy zrobisz ukłon nisko,

 wiedz, że sukces jest już blisko.

5.Sportowcy -kolorowanie obrazków

 

 

Środa

1.Zdrowo, bo sportowo -zabawy ruchowe z rodzicami.

   *Na pod za -ruchowa zabawa dydaktyczna z rodzicem

     Dziecko ma kocyk i wykonuje polecenia :wejdź pod kocyk, stań na kocu, kucnij za rodzicem.

    *Odklej mnie -dziecko leży „przyklejone” do podłogi, a rodzic próbuje

      „oderwać” poszczególne części ciała.

      *Jedziemy na kocyku-dziecko siedzi na kocyku a rodzic ciągnie.

      *Bujanie dziecka w kocyku -mama i tata razem.

        *Naleśnik -zawijamy dziecko w kocyk i toczymy po podłodze

        *Tapczan -rodzic kładzie się na wznak-dziecko kładzie się na nim.

        *Lustro rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie, dziecko wykonuje dowolne ruchy , gesty wykorzystuje mimikę twarzy, rodzic naśladuje

         -zmiana ról.

        *Tunel-rodzic tworzy „tunel” w klęku podpartym dziecko przechodzi przechodzi pod nim.

          *Kołyska-rodzic siedzi w siadzie rozkrocznym obejmuje dłońmi dziecko siedzące przed nim tyłem,  kołyszą się na boki.

            *Rowerek-rodzic i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu.

2.Medal dla sportowców-dziecko i rodzic wykonują medale i wręczają sobie.

3.Wolno i szybko, cicho i głośno -zabawa ćwicząca prawidłową wymowę dziecko powtarza usłyszane zdanie:

-Lubię sport.

-Chętnie biegam i skaczę.

-Lubię jazdę rowerem.

Jem zdrowe produkty.

 

Czwartek

1.Śmiech to zdrowie- zabawy z gazetami (dziecko otrzymuje stronę gazety)

    -Swobodnie macha gazetą wg poleceń-wysoko, nisko, jedną ręką , drugą ręką.

    -Taniec z gazetą na głowie, wachlowanie , dmuchanie.

    -„Kałuża” -dziecko skacze obunóż, na jednej , drugiej nodze na gazecie.

    -„Skoki przez przeszkodę” -gazeta leży na dywanie dziecko przeskakuje.

    -„Skacze zajączek”-gazeta między kolanami, dziecko wykonuje skoki obunóż w różnych kierunkach, tak by gazeta nie wypadła

    -„Wirujące gazety”-dziecko podrzuca gazetę w górę i naśladuje ruchem swojego ciała opadającą gazetę

    -„Czytamy gazetę”-siad skrzyżny, dziecko trzyma oburącz gazetę przed twarzą, dmucha na gazetę-wciągając powietrze nosem, wydychając ustami.

    -„Kulki”- dziecko ugniata kulkę z gazety dłońmi, tak aby mocno się trzymała

     „Rzut do celu”-dziecko rzuca kulką do obranego celu

     -„Gazetowa wojna” -każdy z domowników ugniata 4 kulki z gazet,rzucają między sobą.

2.Co można zrobić z gazetę?- czapkę, łódkę wachlarz ,kokardę lub muszkę, ćwiczyć wycinanie i co jeszcze ?

3.”Ciuciubabka”-osoba z zasłoniętymi oczami łapie kierując się w stronę słyszanego głosu(hi, hi-cha-cha lub tutaj ,tutaj ,złap mnie itp.

  1. „Rysunek na plecach”-rysujemy na zmianę palcem na plecach ,dana osoba podaje nazwę (koło, kreski, słońce, fale ….)

 

Piątek

1.Kto skacze, kto biega, kto pływa?-poszukamy książeczki z ilustracjami zwierząt, dziecko nazywa je, próbuje określić czy to zwierzę świetnie biega, pływa, skacze, zwraca uwagę na cechy przystosowawcze zwierząt do określonej aktywności.

2.Moje ciało -zabawa ruchowa

    Rodzic wymienia części ciała (dłoń- kolano- pięta- łokieć- palce rąk- palce nóg- ucho….) a dziecko tą częścią ciała dotyka podłogi.

3.Zabawa ze śpiewam – dziecko pokazuje części ciała

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

kolana, pięty ,kolana, pięty,

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

uszy, oczy, usta, nos.

4.Moje przedszkole, moja grupa.

   Czy pamiętasz nazwę przedszkola? (Weseli sportowcy)

    Czy znasz nazwę swojej grupy? (Kręglarze)

    Jeżeli masz w domu kręgle to zagraj z domownikami, policz punkty, kto wygrał?

5.Kręgiel – wyklej skrawkami gazety lub wypełnij gąbką maczaną w farbie, spróbuj wyciąć i naklej na kolorową kartkę.

 

 

6.Kręgle pokoloruj i policz.

 

Temat tygodnia: Święta tuż, tuż

6.04.-10.04.2020

Poniedziałek

  1. Wielkanoc – rozmowa rodzica z dzieckiem na podstawie zgromadzonych przedmiotów, ilustracji i własnych doświadczeń
  • rodzic zadaje dziecku pytanie – jakie święta się zbliżają?, z czym kojarzą nam się Święta Wielkanocne?
  • omówienie przez rodzica zwyczajów i tradycji świątecznych z jednoczesną demonstracją zgromadzonych przedmiotów lub ilustracji

– palmowa niedziela (palma wielkanocna)

– malowanie jajek

– wypiek ciast – baba wielkanocna, mazurek

– koszyczek wielkanocny i potrawy, które powinny się w nim znaleźć

– święconka

– śniadanie wielkanocne

– śmigus – dyngus

  1. Zabawa dydaktyczna ,,Gdzie jest jajko”- wdrażanie do prawidłowego posługiwania się przyimkami: na, pod, obok, za ( najpierw rodzic kładzie jajko tak, aby dziecko mogło określić jego położenie w przestrzeni a następnie rodzic daje polecenia dziecku ). Do zabawy można wykorzystać ugotowane na twardo jajko lub jego sylwetę wyciętą z kartki.
  2. ,,Pisanka” – rodzic wyjaśnia dziecku, co to jest pisanka, rysowanie linii po śladzie, kolorowanie pisanki, nazywanie kolorów (zwrócenie uwagi na kierunek i punkt, z którego prowadzona jest linia po owalu)

  1. Zakładamy hodowlę owsa/rzeżuchy – wspólne sianie, połączone z rozmową na temat ,,Co jest potrzebne roślinom, aby mogły rosnąć?”
  • zapoznanie z kolejnymi etapami hodowli owsa/rzeżuchy
  • uświadomienie dzieciom, co jest potrzebne do wzrostu roślin

Wtorek

  1. ,,Pisanki” – słuchanie wiersza, kształcenie umiejętności dostrzeganie humoru w jego treści

Leżą jajka na stoliku,

kogut pieje kukuryku,

kukuryku moje jaja,

mazać jajek nie pozwalam!

 

Z takich jaj mazanych w ciapki

mogą się wykluwać kaczki,

wróble, gęsi i łabędzie,

lecz kurczaków z nich nie będzie.

 

Kogut wścieka się i złości,

już pazury swoje ostrzy,

dziób otwiera bardzo groźnie,

chyba zaraz kogoś dziobnie.

 

Hej, kogucie nastroszony!

To nie jajka twojej żony!

Twoje smacznie śpią w kurniku,

to pisanki mój złośniku.

 

  1. Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat treści wiersza, kształcenie umiejętności dostrzegania humoru w wierszu
  • Kto znosi jajka? (kury, kaczki, gęsie)
  • Kto wykluwa się z jajek? (pisklęta)
  • Jak nazywają się dzieci kur (kurczęta, kurczaki), gęsi (gęsięta, gąski), kaczek (kaczęta, kaczuszki), łączenie ich w pary
  1. Ilustracja ruchowa treści piosenki ,,Wyszły w pole kurki trzy” ( piosenka na You Tube)
  2. Pisanki, kraszanki – rozmowa połączona z pokazem. Zapoznanie dzieci z różnymi nazwami wielkanocnych jajek w zależności od ich zdobienia na podstawie zabawy w kończenie zdań:
  • w jednym kolorze są…..kraszanki
  • gdy zrobisz wzory będą……pisanki
  • wzory drapane to są…….drapanki
  • gdy coś nakleisz to……oklejanki

Oglądanie jajek zdobionych różnymi sposobami (mogą to być ilustracje)

Łączenie w pary takich samych pisanek (karta pracy)

  1. Obserwacja założonej hodowli owsa/rzeżuchy, odpowiednia pielęgnacja przy pomocy rodzica.
  2. ,,Świąteczny obrus” – stemplowanie. Rodzic przygotowuje stemple np. z ziemniaka, na których wycina rożne wzorki ( można użyć również klocków o różnych kształtach). Dziecko ozdabia kartkę stemplami, które macza w farbie, tworząc obrus.

Środa

  1. ,,Wielkanocny koszyczek” – zabawa słownikowo – gramatyczna. Wkładanie do koszyczka i nazywanie produktów do święcenia ( mogą to być sylwety/ obrazki tych produktów narysowane przez rodzica lub wydrukowane z internetu).
  2. Zabawa matematyczna – przeliczanie produktów podczas manipulowania nimi (wkładania i wykładania elementów z koszyczka).
  3. ,,Taniec kurcząt w skorupkach” – zabawa muzyczno – plastyczna do muzyki M. Musorgskiego (utwór na You Tube). Na stoliku rozłożone są kartki z narysowanym konturem jajka (kartki powinny być przyklejone do blatu np. taśmą malarską, żeby podczas zabawy nie przesuwały się). Każdy uczestnik zabawy trzyma w ręku kredkę w dowolnym kolorze (najlepiej tzw. olejną, świecową…). Podczas słuchania muzyki uczestnicy zabawy ozdabiają kontur jajka za pomocą kropek, kresek, próbując zachować rytm utworu). Na hasło ,,w prawo”/,,w lewo” wypowiedziane przez rodzica uczestnicy przesuwają się w prawo/w lewo stając przed kartką leżącą obok/w zależności od hasła określającego kierunek i dalej kontynuują zabawę w ozdabianie konturów jajek. Na kolejne hasło znowu następuje przesunięcie do pracy obok, itd. Zabawę powtarzamy tak długo jak długo dziecko będzie miało ochotę ją kontynuować i tak, aby wszystkie kontury jajek zostały pięknie ozdobione. Na końcu wycinamy ozdobione jaja, przyklejamy do czystych kartek i traktujemy jak piękną, ścienną ozdobę świąteczną.

Czwartek

  1. Zabawy matematyczne – przygotowanie sylwet jaj w 3 kolorach , po 4 z każdego koloru (mogą to być kolorowe nakrętki od butelek lub inne przedmioty stanowiące liczmany).
  • przeliczanie w zakresie 4
  • segregowanie wg koloru
  • ,,Pisankowe rytmy” – układanie sylwet jajek (kolorowych nakrętek lub innych liczmanów) wg wskazanego przez rodzica rytmu, stosując różne kombinacje, np. kolory: żółty – czerwony- niebieski/ czerwony – żółty – niebieski…
  • stosowanie określeń: mniej, więcej, tyle samo ( rodzic i dziecko posiadają taką samą liczbę liczmanów- po 4; rodzic kładzie przed sobą dowolną liczbę liczmanów i prosi dziecko, aby położyło przed sobą taką samą liczbę/ lub mniej / lub więcej oraz zastosowało powyższe określenia
  1. ,,Kurki do gniazd” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się w rytm piosenki ,,Wyszły w pole kurki trzy”( piosenka na You Tube), na hasło ,,kurki do gniazd” i przerwę w muzyce dziecko przykuca w dowolnym miejscu.
  2. Dalsza obserwacja i pielęgnacja założonej hodowli owsa

Piątek

  1. Wielkanocne zagadki

Choć już Święta blisko
wiatr na dworze dmucha.
Na talerzu, w domu
kiełkuje /rzeżucha/

Zagląda ciekawie
przez okienko – słonko.
Bo też chce zobaczyć koszyk ze /święconką/

W wielkanocnym koszyczku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę,
ślicznie je ozdobię /pisanki/

Tyle w koszyczku
leży pisanek!
A pośród nich
słodki…/baranek/

Święta! Święta nadeszły!
Wstawajmy! Już rano!
Podzielimy się jajeczkiem,
bo dziś przecież…/Wielkanoc/

Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem
słodkie upominki każdemu rozdaje. /zajączek wielkanocny/

Na wielkanocnym stole
to ona króluje.
Polana słodkim lukrem
i gościom smakuje./baba wielkanocna/

W ten świąteczny dzień
każdy z nas się śmieje.
A woda nie z nieba,
lecz z wiader się leje. /lany poniedziałek/

Mleczka nie chcą pić.
Nigdy nie biegają.
Choć mają futerka,
ogonków – nie mają
Oj dziwne to kotki!
Wolą stać w wazonie,
niż wziąć się za psotki. /bazie/

  1. ,,Świąteczne porządki” – zabawa z tekstem – masażyk.

Na podwórku zamieszanie, gospodyni robi pranie- delikatne klepanie dłońmi po całych plecach

Wkłada w miskę bluzkę, spodnie, które brudne są okropnie – zwiększony nacisk podczas klepania pięściami po plecach

Już wyprała rzeczy te, więc wykręca szybko je – ugniatanie tak jakbyśmy wykręcali pranie

Klamerkami je przypięła – delikatne szczypanie po całych plecach

A gdy wyschły – przesuwamy rozłożone dłonie od środka pleców na boki

To je zdjęła – szczypiemy pod boczki

  1. ,,Wielkanocny quiz” – utrwalenie wiadomości n.t. Świąt Wielkanocnych. Dziecko może udzielać prawidłowej odpowiedzi słownie lub posługując się smutną i wesołą buźką (na wyciętym z kartki kole rysujemy z jednej strony buźkę wesołą a z drugiej smutną):
  • W czasie Świąt Wielkanocnych ubieramy choinkę
  • Przed Świętami Wielkanocnymi ozdabiamy jajka
  • Symbolem Świąt Wielkanocnych są jajka, pisanki, kurczaki, baranek, zajączek
  • Do wielkanocnego koszyka wkładamy zabawki
  • Pisanki to jaja pomalowane w różne wzory
  • Wielkanoc jest zimą
  • itp…..
  1. ,,Znam tradycje wielkanocne” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po pokoju, kiedy rodzic powie wyraz związany ze Świętami Wielkanocnymi (np. jajko, pisanka, baranek, lany poniedziałek….) dziecko zatrzymuje się i stoi, kiedy inny wyraz (np. miś, choinka, samolot….) dziecko kuca lub siada na podłodze.
  2. Wielkanocna pisanka – wykonanie przez dziecko przy pomocy rodzica pisanki lub kraszanki/oklejanki/drapanki….wg własnej inwencji

 

Temat tygodnia: W gospodarstwie

30.03 – 03.04. 2020

 

 

1.”Kaczka”-ćwiczenia ortofoniczne z tekstem (masażyk)

      Człapie kaczka : człap, człap, człap -otwartymi dłońmi uciskamy plecy

       złap ją proszę dla mnie, złap.-łapiemy dziecko za boczki i łaskoczemy

       Kapie deszczyk: kap, kap, kap- uderzamy szybko opuszkami palców po plecach

       złap go proszę dla mnie , złap.-łapiemy dziecko za karczek i łaskoczemy

        Skacze piłka: klap, klap, klap-uciskamy plecy dłonią złożona w pięść

        złap ją proszę dla mnie, złap.-łapiemy dziecko za brzuszek i łaskoczemy

 2.”W gospodarstwie wiejskim”- słuchanie wiersza ,przeliczanie na klockach, klamerkach ,guzikach. 

         W gospodarstwie u mych dziadków ,

          rośnie mnóstwo pięknych kwiatków

          i zwierzątek też jest wiele:

          pięć koników, jedno ciele,

          cztery kurki i trzy kaczki,

          owieczka, dwa prosiaczki.

3.”Klaśnij, tupnij, podskocz”-zabawa  matematyczno – ruchowa 

       -wykonaj dany ruch tyle razy ile jest oczek na kostce.

4.”Wiejskie zwierzęta”-poszukaj w swojej biblioteczce książki ze zwierzętami, ulep wybrane  z plasteliny.

5.”W kurniku”-ćwiczenia ortofoniczne, nazywanie ptactwa domowego

     z kurnika, ćwiczenia mowy na zgłoskach: ko, kwa, gul, gę, pi, kukuryku.

     Przypomnij piosenkę „Bawimy, bawimy się pięknie paluszkami…….

6.”Walka kogutów”- zabawa z elementem równowagi

      Kucamy naprzeciw siebie, próbujemy przewrócić partnera odpychając się dłońmi.

 7.Śpiewanie piosenki „Wlazł kotek” na zgłoskach: mu, ko, chrum, miau….

 8. „Wiejska zagroda” słuchanie wiersza

Na podwórku poznasz kozę,

konia, owcę, świnkę, krowę

A do tego Burka pieska,

który w zgodzie z kotem mieszka.

Poznasz tutaj wiejskie ptaki

kury, gęsi, ich pisklaki.

Kaczki, wróble i indyki,

wszędzie pełno jest muzyki.

Ko, ko, ćwir, ćwir, kuku-ryku,

gul, gul, gę, gę, brzmi w kurniku.

To wesoła jest gromadka:

indyk, gąska, kotek, kaczka,

piesek, owca, świnka, koza.

Bo to wiejska jest zagroda.

9. „Imię dla zwierzątka”-wybierz wśród swoich maskotek zwierzątka i spróbuj nadać im  imiona.

10. „Myszka”- zabawa z tekstem (masażyk)

       Mała myszka mamy szuka-szybkie przebieranie dwoma palcami po plecach

       i do każdej norki puka:-pukanie w plecy

       czy mamusia tu się skryła,-łaskotanie dziecka

        kiedy kotka zobaczyła?-dmuchanie w szyjkę    

11. „Zwierzęta mieszkające na wsi”- rozwiązywanie zagadek.

          Jestem różowa, tłusta i kwiczę

          kiedy w chlewiku zapasy ćwiczę.  (świnia)

 

            Ptak jest ze mnie kolorowy

            i gulgać wciąż gotowy.  (indyk)

 

            Ma skrzydełka dwa,

            mówi kwa, kwa, kwa.  (kaczuszka)

 

             Spotkasz go w stajni albo w zagrodzie,

             a jego ogon zawsze jest w modzie  (koń)

 

              Mogę, gdy zechcę dać dla człowieka,

              nawet wiaderko pysznego mleka.  (krowa)

 

              Za każde  jajko, małe i duże,

              podziękuj, proszę, gdaczącej  (kurze)

 

              Jestem biała, jak wąż syczę,

              tyle razy że nie zliczę

              i lubię chodzić gęsiego

              czy wiesz kim jestem, kolego?  (gęś)

 

              Mam na sobie same loczki,

              futro białe jak obłoczki

              a gdy czegoś mi się chce

              mówię tylko: me, me, me.  (owca)

 

  1. “Konik na biegunach”-zabawa ruchowa

            Kładziemy się na brzuchu, łapiemy stopy i tworzymy „kołyskę”

  1. „Gdzie jest kaczuszka? (lub inne zwierzątko)

          Dziecko zamyka oczy a my chowamy zabawkę. Dziecko odnajduje

          i określa położenie w przestrzeni : na, pod, za, obok.

  1. „Na wiejskim podwórku”-masażyk

         Biegną konie do zagrody,- uderzamy otwartymi  dłońmi po plecach

         a kaczuszki hop do wody.-uderzamy piąstkami od góry pleców do dołu

          Kurki ziarna wydziobują,-palcami wskazującymi chodzimy po plecach

          pieski szczekają-delikatnie szczypiemy

          i domu pilnują.-masujemy plecy

  1. „Krowa -zwierzę, które daje mleko”

         Wybieramy z lodówki produkty mleczne, możemy przygotować kanapkę lub  przyrządzić koktajl na bazie mleka, śmietany, jogurtu.

  1. „Dobieramy zwierzęta w pary”- mama i dziecko.

         kura- kurczątko                  koza- koźlątko

         krowa- cielątko                   kaczka- kaczątko itd.

 

 17. Piosenka „Dziwne rozmowy”

 

  1. W chlewiku mieszka świnka               2.  Opodal chodzi kaczka

        co  trąca ryjkiem drzwi,                         co krzywe nóżki ma

        gdy niosę jej jedzenie                             ja mówię jej dzień dobry

        to ona kwi, kwi, kwi.                               a ona kwa, kwa, kwa.

 

  1. Przed budą trzy szczeniaczki                   4.Na drzewie siedzi wrona

          podnoszą straszny  gwałt                           od rana trochę zła

          ja mówię cicho pieski                                  gdy pytam jak się miewasz

          a one hau, hau, hau.                                   to ona kra, kra, kra.

 

        5.W kurniku są kokoszki

             co  jajek maja sto

             ja mówię im dzień  dobry

             a one ko, ko, ko.

 

      18.Narysuj świnkę 

 

 

Warto zajrzeć:

-www.dziecionline.pl

-https://ciufcia.pl

 

 

 

 

 

Propozycje zabaw z rodzicami

Temat: Parasolki, parasolki

27 marca 2020

  1. Zabawa matematyczna ,,Parasolki” – zebranie wszystkich parasolek dostępnych w domu, przeliczanie, porównywanie ich wielkości po rozłożeniu oraz długości po złożeniu (stosowanie określeń: duża, mała, większa, mniejsza, długa, krótka, dłuższa, krótsza)
  1. Zabawa rytmiczno – ruchowa pt. ,,Pada deszcz” – dziecko porusza się w rytm wykonanego wcześniej instrumentu perkusyjnego (lub innego, wystarczą np.2 łyżki), na którym gra rodzic. Na przerwę w grze dziecko reaguje ruchem na hasła wypowiadane przez rodzica

pada deszcz – dziecko łączy ręce nad głową tworząc parasolkę

ulewa – dziecko ucieka, kuca obok szafy

kałuże – dziecko udaje, że przeskakuje przez kałuże

  1. Wykonanie pracy plastycznej pt. ,,Mokre na mokrym” na zmoczonej wodą kartce (za pomocą pędzla) dziecko tworzy własną kompozycję przy użyciu farb pastelowych.
  1. Zabawa kierowana przez rodzica w ,,Ciepło – zimno” pt. ,,Znajdź parasolkę”
  2. Powtórzenie zabawy w formie masażyku pt. ,,Pada deszczyk” ( opis 26.03.2020)

Temat: Utrwalenie znaczenia treści przysłowia marcowego ,,W marcu jak w garncu”

26 marca 2020

1. ,,Symbole pogody” – omówienie symboli pogody na podstawie zagadek (rodzic mówi zagadkę, po jej odgadnięciu przez dziecko, pokazuje jak można to przedstawić za pomocą symbolu)

  • Co to za kropelki spadające z nieba, gdy dużo ich będzie parasol wziąć trzeba? (deszcz)
  • Co to za żółta kula na niebie, która świeci również i dla Ciebie? (słońce)
  • Gdy go dużo z nieba pada, bałwana lepi dzieci gromada (śnieg)
  •    Płyną po niebie, różny kształt mają i watę cukrową też przypominają?(chmury)

2. Wykonanie z kolorowych kartek symboli pogody ( słońce, chmury, krople deszczu, śnieg -śnieżynki) – po 3 sztuki

3. Wrzucenie symboli pogody do garnka i wymieszanie ich – utrwalenie znaczenia przysłowia ,,W marcu jak w garncu”

4. Jaka pogoda? – zabawa ruchowa

Dziecko porusza się w rytm wczoraj wykonanego instrumentu perkusyjnego (lub innego np. uderzanie łyżką w garnek), na którym gra rodzic. Na przerwę w grze – dziecko naśladuje pogodę wskazaną przez rodzica za pomocą symbolu

deszcz- uderzanie paluszkami o podłogę

słońce – uniesienie rąk w górę i ,,wkręcanie żarówek”

śnieg – naśladowanie wirujących i delikatnie opadających płatków śniegu

chmury – wymachy uniesionych w górę rąk

5. Zabawa matematyczna – układanie rytmów 3 lub 4 elementowych ( w zależności od możliwości dziecka) z powyższych symboli w dowolnych kombinacjach

np. słońce – chmura – deszcz -słońce – chmura – deszcz………

chmura – śnieg – słońce -deszcz – chmura – śnieg – słońce – deszcz……..

6. Masażyk – ,,Pada deszczyk”

Pada deszczyk, mały, duży (stukanie opuszkami palców po plecach dziecka – najpierw delikatnie, potem trochę mocniej)

Dzieci skaczą po kałuży (delikatne uderzanie całymi dłońmi)

Rozchlapują wodę wkoło (gładzenie całymi dłońmi od środka pleców na zewnątrz)

Teraz wszystkim jest wesoło (rysowanie uśmiechniętej buźki)

Temat – Marcowa pogoda.

25 marca 2020 r.

Obserwacja pogody za oknem ,wspólne wyciąganie wniosków dotyczących aktualnego stanu pogody, nazywanie charakterystycznych cech np. chmury, słońce, deszcz…

Praca plastyczna „W marcu jak w garncu”, inspirowana rozmową z rodzicami na temat znaczenia treści przysłowia, wykonana dowolną techniką.

Zabawa muzyczna „Deszczowa muzyka”, dziecko przy pomocy rodzica samodzielnie wykonuje dowolny instrument muzyczny.

Improwizacja ruchowa treści wiersza.

„W marcu jest jak w garncu – deszcz lub słońce świeci, czasem sypnie śniegiem, mróz postraszy dzieci. Ciepły wietrzyk wieje, to znów wicher dmucha, pogoda marcowa – raz słońce raz plucha.”

Bildergebnis für marzec