Program edukacyjny Pytania dzieci zmienił nazwę na Wesoła nauka. Emitowany jest na TVP 2 od poniedziałku do piątku o godzinie 11.30.

Materiały do tematu Chronimy Środowisko.

Ten temat kompleksowy będziemy realizowali od 14.04 do 22.04.2020r.

Wtorek

14.04. – Wspominamy Wielkanoc

 Zadzwońcie do koleżanki, kolegi, babci, dziadka lub do kogoś innego, kogo bardzo lubicie i porozmawiajcie z nim o tym, jak spędziliście święta.

 Praca plastyczna Zając wielkanocny z leniwej ósemki.

Środa

15.04. – Co to jest ekologia

Mali strażnicy przyrody – słuchanie wiersza. Rozmowa dotycząca treści utworu. Wyjaśnienie dzieciom pojęcia ekologia.

Mali strażnicy przyrody

Dziś ekologia modne słowo,

przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.

 Jej strażnikami się ogłaszamy,

 od dziś przyrodzie my pomagamy.

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,

 musisz takiemu uwagę zwrócić.

 Nie można przecież bezkarnie śmiecić,

 to wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

 Nie wolno łamać gałęzi drzew,

 bo pięknie płynie z nich ptasi śpiew.

 A kiedy bocian wróci z podróży,

 gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

 Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,

po co jej dzieci mają się smucić.

Niech barwny motyl siada na kwiatach,

żyje tak krótko, niech wolny lata.

A zimą nakarm głodne ptaki,

 sikorki, wróble, wrony, szpaki.

Powieś na drzewie karmnik mały,

będą ci wiosną za to śpiewały.

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali

uczyć będziemy tego wandali.

Matka natura nam, wynagrodzi,

jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

Pytania dotyczące treści wiersza:

  1. Co to jest ekologia?
  2. Co to znaczy zachowywać się ekologicznie?
  3. Co my możemy zrobić dla przyrody?
  4. Co to są powiązania między zwierzętami, ludźmi, roślinami?

„Moja planeta jest, jak…” – zabawa słownikowa. Rodzic opowiada dziecku o ziemi: Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś choruje i potrzebuje naszej pomocy.

Rodzic przygotowuje napis Moja planeta jest jak…, dzieci próbują go odczytać, a następnie same dopowiadają zakończenie tego zdania.

„Plakaty ekologiczne” – praca plastyczna. Temat plakatu do wyboru: Nie śmieć!; Szanuj przyrodę!; Oszczędzaj wodę!; Segreguj śmieci!; Oszczędzaj energię elektryczną!

Czwartek

16.04. – Jak długo będzie bić zielone serce?

Ziemię mamy tylko jedną – praca z wierszem Gabrieli Skrzypczak.

Ziemię mamy tylko jedną

Ziemię mamy tylko jedną

Więc szanujmy Ją,

 Bo cóż z nami stanie się,

 Gdy zniszczymy własny dom.

 Giną ptaki i zwierzęta,

 Giną drzewa w lesie,

 Nic nie robiąc, wciąż czekamy

 Co nam los przyniesie?

 Dość lenistwa – ruszmy razem

 I działać zacznijmy,

 Żeby żyć móc na tej Ziemi

 Więzy zacieśnijmy.

 Chrońmy lasy, chrońmy wodę,

  Dbajmy o przyrodę,

  Uczmy kochać las i łąkę

  Pokolenia młode.

Rozmowa dotycząca treści wiersza: Co możemy zrobić, aby nasza ziemia żyła jeszcze miliony lat?

Kwietniowe rabatki – zabawa matematyczna. Rodzic przygotowuje dziecku karteczki c cyframi 1- 8, literą i oraz znakami +, =. Rodzic podaje treść zadania. Dzieci mają ułożyć odpowiednie działanie za pomocą cyfr i znaków. Oczywiście wynik podają dzieci, a rodzice starają się nie podpowiadać.

Przykłady zadań:

– W skrzyneczce na balkonie zasadzono 5 bratków i 3 stokrotki. Ile razem zasadzono kwiatów? (5 i 3 = 8); dziecko zastępuje literę i znakiem +.

– Na klombie koło przedszkola zasadzono 3 prymulki, 3 stokrotki i 2 tulipany. Ile razem zasadzono kwiatów? (3 i 3 i 2 = 8); dzieci zastępują litery i znakami +.

– Na skwerze obok sklepu zasadzono 3 żonkile, 4 fiołki i 1 pelargonię. Ile razem zasadzono kwiatów.

Praca z KP 3. 27 – wprowadzenie znaku +, dodawanie do 8.

Piątek

17.04. – Wielkie sprzątanie

Robimy porządki – słuchanie wiersza.

Robimy porządki

Wszystkie dzieci, nawet duże
Posprzątają dziś podwórze
A dorośli pomagają
Śmieci w workach wyrzucają.

Pierwszy worek jest zielony
Cały szkiełkiem wypełniony
W żółtym worku jest bez liku
Niepotrzebnych już plastików.
A niebieski worek- wiecie
papierowe zbiera śmieci.

My przyrodę szanujemy
Śmieci więc segregujemy
Z ekologią za pan brat
Mama, tata, siostra, brat.
Siostra, mama, tata, brat.

Rozmowa dotycząca treści wiersza:

  1. Co postanowiły zrobić dzieci w wierszu?
  2. Kto im w tym pomagał?
  3. Co było im potrzebne do robienia porządków?
  4. Jakiego koloru były worki, do których dzieci zbierały śmieci?
  5. A do czego służą brązowe worki?

Rozmowa na temat obrazka.

  1. Dlaczego pojemniki na obrazku mają różne kolory?
  2. Co to znaczy segregacja?
  3. Dlaczego należy segregować śmieci?
  4. Co można zrobić np. ze zbieranej makulatury?

Wyszukiwanie głoski w  – zabawa dydaktyczna. Dziecko szuka w domu przedmiotów, których nazwy zaczynają się taką samą głoską, jak wyraz worek.

Czy jest tu głoska w – zabawa dydaktyczna. Rodzic wypowiada wyrazy zawierające głoskę w na początku, w środku lub na końcu. Gdy dziecko usłyszy głoskę w, wykonuje wcześniej ustalony ruch, np. podnoszą się i siadają na miejsce.

Monografia litery w na podstawie wyrazów: worek, Wanda. Wprowadzić literę pomoże państwu KP 3.28, jest tam pokazane, co po kolei trzeba zrobić

– wypowiadanie całego wyrazu, wybrzmiewanie sylab, głosek

– wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem

– wypowiadanie kolejnych głosek

– podawanie przykładowych wyrazów na w

– omówienie modelu wyrazu: czerwone samogłoski, niebieskie spółgłoski

– demonstracja małej i wielkiej litery w drukowanej i pisanej

– pokaz pisania litery małej i wielkiej, omówienie miejsca zapisu w liniaturze

– modelowanie litery pisanej, np. z plasteliny: rodzic kreśli kontur, dzieci go wyklejają

Wykonanie pozostałych ćwiczeń w KP 3.28

Poniedziałek

20.04. – Skąd się bierze prąd?

Pstryk – słuchanie wiersza Juliana Tuwima

Pstryk

Sterczy w ścianie taki pstryczek,
Mały pstryczek-elektryczek,
Jak tym pstryczkiem zrobić pstryk,
To się widno robi w mig.

Bardzo łatwo:
Pstryk – i światło!
Pstryknąć potem jeszcze raz,
Zaraz mrok otoczy nas.
A jak pstryknąć trzeci raz-
Znowu dawny świeci blask.

Taką siłę ma tajemną
Ten ukryty w ścianie smyk!
Ciemno – widno –
Widno – ciemno.

Któż to jest ten mały pstryk?
Może świetlik? Może ognik?
Jak tam dostał się i skąd?

To nie ognik. To przewodnik.
Taki drut, a w drucie PRĄD.
Robisz pstryk i włączasz PRĄD!
Elektryczny bystry PRRRRĄD!
I skąd światło?
Właśnie stąd!

Rozmowa dotycząca treści wiersza:

  1. O kim lub o czym była mowa w wierszu?
  2. Do czego służy prąd elektryczny?
  3. Jak on się dostaje do naszych mieszkań?
  4. Czy dzieci mogą bawić się prądem elektrycznym?
  5. Z czego jest wytwarzany prąd elektryczny?

Oszczędzamy energię elektryczną – zabawa dydaktyczna. Rodzic ogląda z dzieckiem w Internecie różne sposoby wytwarzania energii elektrycznej. Szczególną uwagę proszę zwrócić na źródła odnawialne.

Samodzielne czytanie tekstu – ćwiczenia w czytaniu.

Praca z PiL 60 – ćwiczenia w pisaniu po śladzie.

Wtorek

21.04. – Ekologiczne teatrzyki

Chętnie razem gramy – rysowanie gier ściganek nawiązujących do ekologii. Podobne gry konstruowaliśmy na zajęciach otwartych w listopadzie w przedszkolu.

Praca z PiL 61 – obliczenia w zakresie 8 z wykorzystaniem znaku +.

Do czego mogą służyć nakrętki – zabawa dydaktyczna. Dziecko wymyśla, co można zrobić z nakrętek. Rodzic zapisuje odpowiedzi, wszystkie są dobre.

Fajne zabawy z nakrętkami – zabawa plastyczna. Potrzebne będą kartki A4, nakrętki i klej magik.

Środa

22.04. – Dzień Ziemi

Duszki, duszki – osłuchanie z piosenką Doroty Gellner. Piosenka znajduje się na You Tube

Duszki, duszki

  1. Żyją w lesie małe duszki,
    które czyszczą leśne dróżki.
    Mają miotły i szufelki
    i do pracy zapał wielki.

    Duszki, duszki, duszki leśne
    wstają co dzień bardzo wcześnie
    i ziewając raz po raz
    zaczynają sprzątać las.

    2. Piorą liście, myją szyszki,
    aż dokoła wszystko błyszczy.
    Muchomorom piorą groszki,
    bo te duszki to czyścioszki.

    Ref. Duszki, duszki, duszki leśne…

    3. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
    zaraz duszek za nim leci.
    Zaraz siada mu na ręce,
    grzecznie prosi: – Nie śmieć więcej!

    Ref. Duszki, duszki, duszki leśne…

 

Świat przyrody – zabawa dydaktyczna. Rodzic gromadzi różne obrazki przedstawiające rośliny i zwierzęta. Kartkę A3 dzieli na dwie części. Na jednej pisze napis flora a na drugiej fauna. Dzieci klasyfikują obrazki i przyklejają je we właściwym miejscu. Oczywiście wcześniej tłumaczymy dziecku znaczenia słów flora i fauna.

Ekoludek – praca plastyczno – techniczna. Rodzic gromadzi różne materiały wtórne: makulaturę, pojemniki, kartony, pudełka. Dziecko projektuje wykonuje wymyśloną postać. Dziecko może łączyć te materiały za pomocą sznurka, taśmy klejącej, kleju lub zszywacza.

Przesyłamy zarówno Państwu jak i dzieciom życzenia zdrowych, spokojnych Świąt Wielkiej Nocy, przepełnionych wiarą i nadzieją w szybkie, lepsze jutro.

Dobre pomysły dla rodziców na spędzenie świątecznego czasu:

Rozmowa na temat zwyczajów świątecznych w waszych rodzinach.

Wspólne przygotowywania do świąt – zaangażowanie dziecka do prac w kuchni i dekorowania domu.

Wspólne zdobienie pisanek.

Dodatkowe materiały dotyczące tematu Święta Wielkanocne

Poniedziałek 6.04.2020r.

1. Rozmowa z dzieckiem na temat wielkanocnych zwyczajów. W rozmowie pomocne może być poniższe opowiadanie oraz przykładowe pytania.

Szukanie zająca

Olga Masiuk

– Wyjeżdżacie na Wielkanoc? – spytała Blue.

– Nie – odpowiedział Pak. – Antoni obchodzi święta, malując jajka w swojej pracowni. To krawiec. Uwielbia dobierać kolory i wzory. W zeszłym roku malował w szkocką kratkę i marynarskie paski.

– Naprawdę? – zainteresował się Supełek. – Ciekawe, co wymyśli w tym roku. Może będę mógł zaprojektować kilka jajek.

– Ja wolałbym zjeść niż projektować – westchnął Pak. – W zeszłym roku wyszły Antoniemu takie śliczne, że nie pozwolił mi ich zjadać.

Blue roześmiała się.

– W zeszłym roku byliśmy u babci i moja siostra próbowała zjeść pisankę. Nie wiedziała, że jest drewniana. Całoroczna. – Blue trzymała trzęsący się ze śmiechu brzuch.

– Ja lubię szykować koszyk do święcenia – wtrącił się Jacek. – Wszystko jest tam takie małe. I potem się ustawia w kościele na specjalnym stole. I tak się fajnie z tym koszykiem chodzi.

– Ja wkładam zawsze do koszyka zająca z czekolady i mama musi mi pozwolić go zjeść po śniadaniu, bo jest poświęcony – oznajmiła Marysia.

– Bardzo sprytnie – pochwaliła Blue.

– A u nas są wielkie poszukiwania wiosny – dołączył się Jacek. – Mój wujek organizuje dla dzieci konkurs. Wszyscy wychodzimy na spacer i wygrywa ta osoba, która znajdzie jak najwięcej oznak wiosny. W zeszłym roku z bratem stworzyliśmy drużynę i wygraliśmy – Jacek wypiął dumnie pierś. – Znaleźliśmy piętnaście znaków wiosny.

– Jak to piętnaście? – Marysia nie chciała w to uwierzyć.

– Był śpiew ptaków, bazie, dwa kwiatki, pszczoła… – Jacek wyliczał na palcach, ale wciąż wystarczała na to jedna ręka.

– Chyba pięć, a nie piętnaście – kpiła Marysia. – Nie. – Jacek był oburzony. – Śpiew ptaków, bazie, dwa kwiatki… – I pewnie trzynaście pszczół – śmiała się Marysia. – Lepiej powiedz, co wygrałeś w tym konkursie.

– Piłkę – odpowiedział, nie przerywając liczenia.

– To już coś. A są u was prezenty? – zapytała w przestrzeń Marysia.

– Ja wam opowiem o fajnych prezentach – do rozmowy włączyła się Pani. – Kiedy byłam dzieckiem, jeździłam na Wielkanoc do dziadków na Mazury. Otóż po wielkanocnym śniadaniu wychodziłam razem z bratem na podwórko. I babcia wskazywała ręką kierunek. Mówiła: „Ty musisz szukać tam, a ty tam”. I ja z moim bratem wyruszaliśmy we wskazanym kierunku na poszukiwania.

– Ale czego? – dopytywał się Supełek.

– Zajączka.

– Musiała pani złapać zająca? Przecież one tak szybko kicają – powiedział Pak.

– Nie, to taka nazwa. Musieliśmy znaleźć gniazdo, w którym zajączek schował dla nas prezenty. Tak naprawdę zajączka zastępowała moja babcia. Ale chowała bardzo dobrze. Czasem pół dnia spędziliśmy na poszukiwaniach. Prezenty potrafiły być ukryte pod mchem albo w dziupli. Kiedyś mój brat znalazł prezent, który przeznaczony był dla mnie. I postanowił go sobie zatrzymać. Więc schował go, żeby potem po niego wrócić. Ale kiedy wrócił, prezentu już nigdzie nie było.

– I co? – przeraziła się Blue.

– Ja strasznie płakałam, że nie mogę znaleźć swojej paczki, więc babcia się zlitowała i zaprowadziła mnie do kryjówki. A ona była pusta. Wtedy mój brat się przyznał. Ale też zaczął płakać, bo zrozumiał, że skoro schowek jest pusty, to i on nie dostanie mojego prezentu. Cała rodzina ruszyła wtedy na poszukiwania.

– I co? – emocjonowała się Blue.

– I nic. Zajączka nigdzie nie było. Okazało się, że mój brat schował prezent w koszu, który został załadowany na rower sąsiada. Ten sąsiad przyjechał tylko na chwilę z życzeniami i odjechał z koszem, który dała mu babcia, nie przypuszczając, że mój brat zdążył w nim coś ukryć. Kiedy sąsiad w domu rozpakował zawartość kosza, ucieszył się, że dostał upominek. Ale to była książka o Ronji, córce zbójnika, dla dzieci, więc się domyślił wszystkiego i  odwiózł mi ją.

– Powinna była pani dostać także prezent brata – Blue upominała się o sprawiedliwość.

– Wybaczyłam mu i poszliśmy jeść mazurki – powiedziała Pani.

– My też chodźmy na obiad – przypomniał sobie Pak. – Może będzie już jakieś faszerowane jajko.

Pytania dotyczące treści opowiadania:

Na jakie święta oczekują dzieci w przedszkolu?

Jaką przygodę związaną ze Świętami Wielkanocnymi miała Pani?

O jakich zwyczajach wielkanocnych opowiadała Blue?

O jakich zwyczajach wielkanocnych opowiadał Jacek?

Dodatkowe pytania do rozmowy z dzieckiem:

Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych?

(porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)

Co to jest tradycja?

(zasady postępowania, poglądy, wiadomości przekazywane z pokolenia na pokolenie, np. tradycje rodzinne, narodowe, regionalne)

Jakie znasz tradycje Świąt Wielkanocnych?

(święcenie pokarmów, robienie pisanek, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus)

  1. Świąteczne kartki – praca plastyczno-techniczna.

Dziecko projektuje i wykonuje kartkę z różnych materiałów plastycznych. Kartkę można wykonać według własnego pomysłu lub skorzystać z poniższej propozycji:

 

Pomysł na wykonanie kartki pochodzi ze strony:

https://iheartcraftythings.com/bunny-diy-easter-card.html

Zadania w książkach:

Karty Pracy 3 str. 21

Wtorek 7.04.2020r.

  1. Pisanki – malowanie, wyklejanie, ozdabianie jajek.

Pisanki można ozdobić kredkami, pisakami, pomalować je farbami, wykleić plasteliną, użyć kuleczek z krepy lub wydzieranki z kolorowego papieru.

Pliki PDF do pobrania:

Pobierz plik PDF Pisanka 1 

Pobierz plik PDF Pisanka 2 

  1. Liczymy pisanki – zabawa dydaktyczna.

Rodzic drukuje pisanki korzystając z poniższych linków, a dziecko je wycina. Czarno-białe pisanki może ozdobić według własnego pomysłu. Dziecko manipuluje pisankami, przelicza je i rozwiązuje treść zadań.

  1. Ola włożyła do koszyka 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 4 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?
  2. Kasia włożyła do koszyka 2 pisanki. Zosia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i też włożył 2 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?
  3. Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 3 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1 pisankę. Ile pisanek pomalowali razem?
  4. W koszyku było 8 jajek do ozdobienia. Przyszedł Krzyś i potłukł jedno jajko. Ile jajek pozostało w koszyku?

Możemy zachęcić dziecko do wymyślenia własnych zadań.

Pisanki można wykorzystać do gry w memory. W trakcie gry dziecko na pewno chętnie przypomni sobie nazwy kolorów w języku angielskim, gdyż właśnie tych jajeczek używamy podczas zajęć z angielskiego.

http://www.kizclub.com/Topics/holiday/eggmatch(C).pdf

http://www.kizclub.com/Topics/holiday/eggmatch.pdf

Zadania w książkach:

Piszę i Liczę str. 53

Środa 8.04.2020r.

  1. Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza Wielkanocny stół, którego w tym miesiącu uczymy się na pamięć.

Wielkanocny stół

Ewa Skarżyńska

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych.

Lukrowana baba

 rozpycha się na nim,

a przy babie

– mazurek w owoce przybrany.

Pytania dotyczące treści wiersza:

Jak wygląda wielkanocny stół?

Jakie stały na nim ciasta?

Jakie przysmaki wielkanocne lubicie najbardziej?

  1. Wielkanocna baba – wspólne pieczenie babki wielkanocnej.

Babka wielkanocna

Składniki:

500 g mąki

350 g cukru

250 g masło

4 jajka

¾ szklanki mleka

3 łyżki kakao

1 łyżka proszku do pieczenia

1 cukier waniliowy

150 g rodzynek

Sposób przygotowania:

Utrzeć masło i 250 g cukru. Dodać cukier wanilinowy oraz żółtka. Przesiać mąkę przez sito, dosypać do niej proszek do pieczenia. Naprzemiennie dodawać mleko i utarte żółtka, cały czas mieszając, aż masa będzie gładka. W osobnym naczyniu ubić pianę z białek. Dodać pianę do masy, delikatnie wymieszać. Dosypać rodzynki. Podzielić ciasto na dwie części, do jednej z nich dodać kakao i resztę cukru. Formę na babę (pojemność 1,5 l) posmarować masłem i posypać bułką tartą. Nałożyć ciasto – naprzemiennie kilka łyżek jasnej masy i kilka łyżek ciemnej masy. Piec ciasto w temperaturze 180°C przez 1,5 godziny. Po ostygnięciu posypać ciasto cukrem pudrem.

Zadania w książkach:

Karty Pracy 3 str. 22

Czwartek 9.04.2020r.

  1. Omówienie symboli związanych ze Świętami Wielkanocnymi.
 

Rozmowa z dzieckiem na temat produktów i przedmiotów, które umieścimy w koszyczku wielkanocnym. Wytłumaczenie ich znaczenia:

jajka – nowe życie

sól – ochrona przez zepsuciem

baranek – symbol Pana Jezusa

babka wielkanocna – radość spotkania przy wielkanocnym stole

wędliny – dostatek i zamożność

zajączek – odradzająca się przyroda, wiosna

2. Koszyk wielkanocny z masy solnej – zabawa plastyczna.

Dziecko lepi z masy solnej produkty i przedmioty, które włoży do koszyczka. Następnie maluje je farbami.

Kilka informacji dotyczących masy solnej:

Masa solna

To najłatwiejsza do przygotowania domowa masa plastyczna z produktów, które są w każdym domu. Do przygotowania masy solnej wystarczy mąka, sól i woda. Z gotowej masy solnej można lepić figurki albo wykrawać kształty. Gotowe dekoracje można pomalować farbami i zostawić do wysuszenia. Masę solną można zabarwić podczas wyrabiania np. barwnikiem spożywczym  albo przyprawami – np. po dodaniu kurkumy masa będzie zabarwiona na żółto.

Składniki na masę solną

szklanka mąki

szklanka soli

½ szklanki wody

Przepis na masę solną

W misce wymieszać mąkę z solą, dodać wodę i dokładnie wymieszać, a następnie ugniatać do uzyskania jednolitej gładkiej i elastycznej masy.

3. Wielki gwar w kurniku – zabawa dydaktyczna, przeliczanie w zakresie 7.

Rodzic drukuje, a dziecko wycina sylwety potrzebne do zabawy. Dziecko manipuluje nimi, dokłada, odkłada i rozwiązuje zadania.

  1. W kurniku mieszka 6 kur i jeden kogut. Ile ptaków mieszka w kurniku?
  2. Kwoka ma 2 kurczątka żółte i 7 kurczątek białych. Ile pisklaków ma razem kwoka?
  3. W kurniku było 8 kur. Nagle wpadł do kurnika lis i jedna kura wybiegła z kurnika. Ile kur pozostało w środku?
  4. W kurniku było 10 kur. Nagle wpadł do kurnika lis i 3 kury wybiegły z kurnika. Ile kur pozostało w środku?
 

Plik PDF do pobrania:

Pobierz plik PDF Wielki gwar w kurniku 

Zadania w książkach:

Piszę i Liczę str. 54

Piątek 10.04.2020r.

  1. Rozmowa dotycząca wiersza Śmigus Marii Konopnickiej.

Śmigus

Maria Konopnicka

Panieneczka mała 

Rano dzisiaj wstała: 

Śmigus! Śmigus! 

Dyngus! Dyngus! 

Bo się wody bała.

Panieneczka mała

W kątek się schowała: 

Śmigus! Śmigus! 

Dyngus! Dyngus! 

Bo się wody bała. 

Panieneczka mała

Sukienkę zmaczała: 

Śmigus! Śmigus! 

Dyngus! Dyngus! 

Choć się wody bała. 

Pytania dotyczące treści wiersza:

Co to jest śmigus-dyngus?

Jakiego dnia odchodzimy śmigus dyngus?

Jak inaczej nazywamy ten dzień?

Czy można się obrazić na osobę, która poleje nas wodą?

Co to znaczy mieć umiar w polewaniu wodą?

  1. Rozwiązywanie zagadek o tematyce związanej ze Świętami Wielkanocnymi.

Jajka ozdabiane,

Pięknie malowane. /pisanki/

Pośrodku pięknych pisanek,

Stoi bielutki cukrowy… /baranek/

Znajdziesz w niej bazie,

Bukszpan – roślin wiele,

Tydzień przed Wielkanocą

Święcisz ją w kościele. /palemka/

Pyszna zupa – pierwsza klasa!

Jest w niej jajko, jest kiełbasa! /żurek/

Długie ma uszy,

Jeszcze dłuższy skok!

Na słodkości od niego

Czekasz cały rok! /zajączek/

Żółciutka kuleczka,

Co wychodzi z jajeczka. /kurczaczek/

Pyszne ciasto na święta podane,

Najlepiej smakuje lukrem polane! /baba wielkanocna/

Z ziarnami lub biały,

Najlepszy jest świeży.

A jego kromeczka

Też w koszyczku leży. /chleb/

W ten dzień woda wokoło się leje,

Każdy z nas, choć mokry, co chwila się śmieje. /śmigus – dyngus/

  1. Quiz wiedzy o Świętach Wielkanocnych.

Święta Wielkanocne obchodzimy zawsze

  1. a) zimą b) jesienią c) wiosną.

Jajka pomalowane jednym kolorem nazywamy

  1. a) pisankami b) kraszankami c) drapankami.

Śmigus–dyngus, czyli zwyczaj polewania wodą obchodzimy w:

  1. a) lany wtorek b) laną niedzielę c) lany poniedziałek.

Malowane jajka w różne wzorki nazywamy

  1. a) piosenkami b) pisarkami, c) pisankami.

Podczas śniadania wielkanocnego dzielimy się

  1. a) opłatkiem b) jajkiem c) chlebem.

Dawny zwyczaj wielkanocny polegał na

  1. a) chodzeniu z gwiazdą b) chodzeniu po kolędzie c) chodzeniu z kogucikiem.

Co święcimy w Niedzielę Palmową?

  1. a) Jajka. b) Chleb. c) Palmę.

Jak nazywamy koszyczek z jedzeniem, który święcimy w Wielką Sobotę?

  1. a) Plecionka. b) Święconka. c) Wędzonka

Zadania w książkach:

Piszę i Liczę str. 55

 

Drodzy rodzice, bardzo proszę dokumentujcie swoją pracę z dziećmi w domu, np. róbcie zdjęcia tego, co zrobiliście, zostawiajcie na pamiątkę wszystkie prace plastyczne, które dzieci wykonały w domu. Po powrocie do przedszkola urządzimy sobie dzień wspomnień nauki w domu oraz wystawę prac zrobionych w domu.

A wy dzieci postarajcie się starannie i prawidłowo wypełniać karty pracy, ponieważ sprawdzę je , jak wrócimy do przedszkola.

Chciałabym również polecić Państwu program edukacyjny nadawany przez TVP2 Pytania dzieci , a szczególnie część prowadzoną przez p. Dorotę Dziamską, w której prezentuje zajęcia za pomocą metody Edukacja przez ruch. Zapraszam serdecznie do czynnego oglądania.

Warto też włączyć dzieciom radio, np. program dla najmłodszych Polskie Radio Dzieciom , które ma również w swojej ofercie audycje do nauki języków obcych. Zachęcam do słuchania, zwłaszcza że PRD nadaje zarówno na tradycyjnych falach, jak i w Internecie.

Zamieszczam kolejne pomysły dla rodziców na spędzanie wolnego czasu w okresie epidemii. Pomysły związane są z tematami Praca rolnika i Na wsi :

  1. Oglądanie i nazywanie produktów nabiałowych, które mamy w domu.
  2. Wspólne przygotowanie wiosennego twarożku z dodatkiem szczypiorku i rzodkiewki. A może wyhodowaliście już swój szczypiorek lub rzeżuchę.
  3. Zabawy na dodawanie i odejmowanie w zakresie 8 w pamięci lub na liczmanach.
  4. Wspólne obejrzenie bajki lub filmu o zwierzętach mieszkających na wsi.
  5. Zabawy na weekend proponowane przez wydawnictwo WSiP.

Przedszkole-WSiP-online_czesc-7.pdf

 
Polecam stronę Bystre dziecko.pl. Znajdziecie tam Państwo materiały pozwalające utrwalić literę J, j i cyfrę 8. Gdy już będziecie Państwo na stronie Bystre dziecko wchodzicie w zakładkę nauka pisania, następnie nauka literek dla dzieci. Klikacie na literę J, która otwiera się w pdf gotowa do wydruku. Drukujemy literkę i wyklejamy plasteliną lub kolorowym papierem. Możecie Państwo skorzystać również z zakładek:
Nauka pisania literek i szlaczków.
Nauka pisania cyferek.

Dowiedzieliście się już dużo różnych rzeczy o wsi, jej mieszkańcach i pracy rolnika. Wiecie również, że ser robi się z mleka. A jak się go robi możecie zobaczyć na zamieszczonym poniżej krótkim filmie. Przewodnikiem po zakładzie produkującym ser będzie wesoła krówka.

Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=ASRjdYUVs_M

A może zrobicie taką krówkę sami w domu.

Oto wesoła krówka z kółek orgiami.

W razie trudności poroście rodziców lub starsze rodzeństwo o pomoc.

 
Chciałabym zaproponować Państwu kilka pomysłów na zagospodarowanie dzieciom wolnego czasu.
 
 
Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzić ten trudny czas, w jakim się wszyscy znaleźliśmy, z dzieckiem. Pomogą w pracy nad tematami Na wsi i Praca rolnika.
1. Oglądanie i nazywanie różnego rodzaju produktów zbożowych, które nagromadziliśmy na zapas w domu.
2. Oglądanie i nazywanie a także próbowanie różnego rodzaju pieczywa , które mamy w domu. Smacznego.
3. Wspólne przygotowanie i pieczenie chleba.
4. Zabawy w dokładanie elementów tak, by było ich 8, i odkładanie tak, by zostało ich 8. Poznaliśmy przecież cyfrę 8.
9. Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek i w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter. Zwrócenie szczególnej uwagi na literę j, J np. jajko, Janek.
10. Czytanie książek, opowiadań, wierszy, w szczególności na temat wsi, zwierząt mieszkających na wsi, pracy rolnika.
11. Samodzielne założenie hodowli szczypiorku lub rzeżuchy.
 
Dodatkowe materiały do tematów Na wsi i Praca rolnika

Zadania do kart pracy:

1. Poszukajcie w swoich domowych książeczkach taką, która przedstawia wieś. Są w niej na pewno obrazki zwierząt i maszyn rolniczych. Zapamiętajcie ich nazwy. Można też skorzystać z internetu.

2. Poproście o pomoc rodziców i w krótkim tekście z gazety lub książki wyszukajcie wszystkie litery j, J. Zaznaczcie je na niebiesko, ponieważ j to spółgłoska o czym należy pamiętać.

3. Poniżej zamieszczam tekst do samodzielnego czytania. Spróbujcie go przeczytać.

Wierszyki i zagadki

„W zagrodzie”

Wstawać wszyscy wstawać dzionek się zaczyna.

Słoneczko już świeci to dobra nowina.

Gospodyni Magda z łóżka wyskakuje.

Krząta się po domu, czasu nie marnuje.

Już czekają kury, kaczki i perliczki.

Kogut, kilka gęsi, indor i indyczki.

Gospodyni w wiadrach czystą wodę niesie.

Ptactwu sypie karmę, głodne wszystko przecież.

Wypuszcza z obory krowę i barana,

niech na łące trawę skubią już od rana.

Jak to gospodyni dba o swą zagrodę,

zawsze bardzo chętnie pokazać wam mogę.

ZAGADKI:

Biały jest twarogiem zwany,

w żółty dziury się znajdują.

W twej lodówce jest schowany,

z nim kanapki ci smakują……

Naturalny, owocowy,

bardzo pyszny oraz zdrowy.

Z przeróżnymi dodatkami,

śliwką, wiśnią lub ziarnami.

Z mleka zdrowym jest produktem, a nazywa się…..

Zabawy matematyczne i matematyczno – ruchowe

„Liczymy zwierzęta”- potrzebne są sylwety lub figurki zwierząt, kartoniki z cyframi, znak = oraz litera i.

Przykład: W zagrodzie są 2 świnki, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie? – wykorzystujemy tylko zwierzątka

Przykład: W zagrodzie są 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie? – wykorzystujemy też cyfry i znaki

Przykłady mogą być różne.

„Policz i zrób tyle”- potrzebne są kartoniki z oczkami, jak na kostce od gry lub kartoniki z cyframi. Rodzic pokazuje kartonik a dziecko robi np. tyle samo pajacyków, przysiadów lub podskoków. Można pokazać dwa kartoniki, dziecko wtedy przelicza lub dodaje.

Przepis na ciasteczka owsiane – upieczcie w domu z rodzicami

Składniki:

1szklanka płatków owsianych

8dag miękkiego masła

1/3 szklanki cukru pudru

1/2 szklanki mąki pszennej

1/2szklanki bakalii ( rodzynki, posiekane orzechy, pestki słonecznika)

1/2 łyżeczki sody oczyszczonej

1/2 łyżeczki cynamonu

3 łyżki mleka

Przygotowanie ciasteczek:

Rodzynki należy sparzyć i osączyć. Płatki zrumienić na suchej patelni i ostudzić. Utrzeć z masłem i cukrem. Dodać mąkę wymieszaną z sodą i cynamonem, wymieszać. Wlać mleko, wsypać bakalie, wymieszać na jednolitą masę. Wykładać na pergamin za pomocą dwóch łyżeczek małe porcje ciasta. Piec w temperaturze 190-200 stopni przez 12 minut, do lekkiego zrumienienia. SMACZNEGO.

Propozycje prac plastycznych

„Wiejska zagroda” – praca plastyczna wykonana kredkami

„Świnka z literek” – robiliśmy ją kiedyś w przedszkolu teraz zróbcie ją w domu

Polecam też stronę internetową miastodzieci.pl gdzie znajdziecie państwo propozycje zabaw, prac plastycznych oraz kolorowanki do wydruku.

W książkach realizujemy wszystkie karty pracy związane z tematami Na wsi i Praca rolnika. Następnie wykonujemy karty pracy dotyczące świąt. Dodatkowe materiały związane z Wielkanocą pojawią się wkrótce na stronie.

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA KWIECIEŃ

  1. Nauczymy się nazywać zwierzęta i ich potomstwo, poznamy rolę zwierząt hodowlanych w życiu człowieka.
  2. Dowiemy się, jak ważna jest opieka nad zwierzętami domowymi oraz regularne dokarmianie zwierząt i ptaków.
  3. Poznamy różne tradycje związane z Wielkanocą.
  4. Przypomnimy sobie, co to są symbole narodowe i dlaczego należy je szanować.
  5. Będziemy doskonalili umiejętność klasyfikowania według dwóch lub więcej cech.
  6. Rozwiniemy umiejętności przeliczania elementów i porządkowania zbiorów.
  7. Dowiemy się, dlaczego warto brać udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego.
  8. Udoskonalimy umiejętności kodowania i dekodowania czynności za pomocą cyfr 1- 8 i znaków +, =.
  9. Nauczymy się liter w, W; f, F.
  10. Będziemy ćwiczyli czytanie sylab, wyrazów, prostych zdań w zakresie poznanych liter.
  11. Nauczymy się na pamięć fragmentu wiersza E. Skarżyńskiej „Wielkanocny stół” oraz piosenki E. Stadmuller „Na podwórku”.

Wielkanocny stół

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych.

Lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie,

Mazurek w owoce przybrany.

Na podwórku

 Na podwórku zamieszanie,

każdy czeka na śniadanie.

Głodny kot na płot się drapie

a gospodarz ciągle chrapie.

Ref. Gospodarzu wstawać pora,

karmić kury i indora.

Nieść do stajni sianko świeże,

a nie w łóżku sobie leżeć.

Pieje kogut kukuryku.

Nie ma ziarna dziś w kurniku.

Krowa muczy, kwiczy prosię:

Ktoś tu ma nas wszystkich w nosie.

Gdy gospodarz to usłyszał,

krzyknął: spokój, krzyknął: cisza.

Fantastyczny sen dziś miałem,

więc przerywać go nie chciałem.