Rok Szkolny 2020/ 2021

 

 

                     Główne założenia wychowawczo- dydaktyczne na miesiąc maj

  1. Poznamy pracę strażaka, utrwalimy znajomość numerów alarmowych 998 i 112.

     2. Będziemy analizować treść utworów, określać i nazywać emocje:       radość, złość ,smutek i zdziwienie.                                      

    3. Rozwiniemy umiejętności społeczne niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.

   4.Zapoznamy się z pojęciami: wysoko i nisko, będziemy posługiwać się nimi podczas aktywności zabawowej.

   5.Utrwalimy znajomość figur geometrycznych: trójkąt ,kwadrat, prostokąt.

   6.Zapoznamy się z nową metodą prowadzenia ćwiczeń- metoda stacyjna (obwód ćwiczebny).

   7. Rozbudzimy zainteresowania przyrodnicze poznając rośliny i zwierzęta żyjące na łące.

   8. Zapoznamy się ze sposobem przyrządzania masy papierowej.

   9. Utrwalimy figury polskich tańców narodowych.

  10. Będziemy kształtować uczucie przywiązania i szacunku dla wszystkich członków rodziny.

 

                    ,,Moja Ojczyzna’’ D. Kossakowska

 

Polska to moja ojczyzna.

Tu mieszka cała moja rodzina.

Mieszkają tu ludzie dorośli

i mała wesoła dziewczyna.

Wszyscy Polskę kochamy

i chcemy dla niej pracować.

Poznawać piękne zakątki ,

a w święta wspólnie świętować.

Kochamy biel naszej flagi

i czerwień co obok powiewa,

gdy z dumą trzymam ją w dłoni

a obok nas szumią drzewa. 

 

                     ,,Mamo’’ M. Tomaszewska

 

Chcę całować Twe policzki mamo miła

Pragnę twego ciepła,chcę byś mnie tuliła

Jesteś taka delikatna jak płomień świecy

I tak bliska memu sercu jak nikt na świecie.

W oknie światło gdy w pokoju ze mną jesteś.

W duszy światło gdy się grzeję twoim ciepłem

Bardzo tego pragnę abyś wciąż zdrowa była,

Bo ja bardzo ciebie kocham mamusiu miła.

Mamo,mamo,mamo,mamo,

Mamo,mamo, mamo,mamo,mamo

Mamo.

 

ZAŁOŻENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

KWIECIEŃ

 

1.ZAPOZNAMY SIĘ Z SYMBOLIKĄ ŚWIĄT WIELKANOCNYCH,RÓŻNYMI SPOSOBAMI ZDOBIENIA JAJEK DAWNIEJ I DZIŚ.

2.NAUCZYMY SIĘ TAŃCA REGIONALNEGO ZE ŚLĄSKA- ,,TROJAK’’.https://www.youtube.com/watch?v=rhHvZHB-7Us

 

3.WZMOCNIMY MIĘŚNIE RAMION I TUŁOWIA PODCZAS ĆWICZEŃ OGÓLNOROZWOJOWYCH Z WYKORZYSTANIEM PIŁKI TENISOWEJ.

4.BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ UMIEJĘTNOŚĆ LICZENIA W ZAKRESIE 9,POSŁUGIWAĆ SIĘ POJĘCIAMI O JEDEN WIĘCEJ,O JEDEN MNIEJ.

5.ZAPOZNAMY SIĘ Z ZE ZWIERZĘTAMI HODOWANYMI W GOSPODARSTWIE WIEJSKIM.

6.BĘDZIEMY UKŁADAĆ ZDANIA DO ILUSTRACJI ORAZ DZIELIĆ JE NA SŁOWA.

7.ZAPOZNAMY SIĘ Z ETAPAMI KRĄŻENIA WODY W PRZYRODZIE.

8.UDOSKONALIMY UMIEJĘTNOŚĆ SKŁADANIA PAPIERU WEDŁUG INSTRUKCJI NAUCZYCIELA- TECHNIKA ORIGAMI.

9.ROZWINIEMY ZAINTERESOWANIA MUZYKĄ KLASYCZNĄ- ZAPOZNAMY SIĘ Z INSTRUMENTAMI :SKRZYPCE, ALTÓWKA,WIOLONCZELA ,KONTRABAS .

10.BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ POSTAWY PROEKOLOGICZNE.

11.WZBOGACIMY WIEDZĘ NA TEMAT NASZEJ OJCZYZNY.

 

                                            ,,DESZCZ’’

GDY ZIEMIA PARUJE,WYTWARZA SIĘ CHMURA,

A Z NIEJ  DESZCZYK  PADA- TAK DZIAŁA NATURA.

GDY MAŁE KROPELKI SIĘ POŁĄCZĄ ZE SOBĄ,

LEPIEJ ROZŁÓŻ SZYBKO PARASOL NAD GŁOWĄ.

DESZCZ PADA NA LASY,NA ŁĄKI , NA POLA

I ZIEMIĘ NAWILŻA- TAKA JEGO ROLA.

A PÓŹNIEJ PARUJE I WRACA DO CHMURY-

ZNÓW ZMIENI JEJ KOLOR Z BIAŁEGO NA BURY.

 

                                ,,DZIADEK WŁADEK’’

 

DZIADEK WŁADEK FARMĘ MIAŁ IJAIJA O

NA NIEJ KURY HODOWAŁ  IJAIJA O

KURY KO. KO,KO ,KO. KO, KO

KO,KO,KO,KO,KO,KO,

DZIADEK WŁADEK FARMĘ MIAŁ IJAIJA O

 

DZIADEK WŁADEK FARMĘ MIAŁ IJAIJA O

NA NIEJ KOZY HODOWAŁ IJAIJA O

KOZY: ME,ME,ME,ME,ME,ME,ME

ME,ME,ME,ME,ME,ME,ME,

KURY KO. KO,KO,KO,.KO,KO

KO,KO,KO,KO,KO,KO,

DZIADEK WŁADEK FARMĘ MIAŁ IJAIJA O

 

DZIADEK WŁADEK FARMĘ MIAŁ IJAIJA O

NA NIEJ OWCE HODOWAŁ IJAIJA O

OWCE BE,BE,BE,BE,BE,BE ,

BE,BE,BE,BE,BE,

KOZY:ME,ME,ME,ME,ME,ME,

ME,ME,ME,ME,ME,ME,

 

 KURY KO. KOKO,KO,KO,KO,.KO,KO

 KO,KO,KO,KO,KO,KO

 DZIADEK WŁADEK FARMĘ MIAŁ IJAIJA O

 

  DZIADEK WŁADEK FARMĘ MIAŁ IJAIJA O

  NA NIEJ ŚWINKI HODOWAŁ IJAIJA O

  ŚWINKI CHRUM,CHRUM,CHRUM,CHRUM,CHRUM,CHRUM

  CHRUM,CHRUM,CHRUM,CHRUM,CHRUM  ,

  OWCE BE,BE,BE,BE,BE,BE,

  BE,BE,BE,BE,BE,BE,

  KOZY :ME,ME,ME,ME,ME,ME

  ME,ME,ME,ME,ME,ME

  KURY KO. KO,KO,KO,.KO,KO

  KO,KO,KO,KO,KO,KO,

  DZIADEK WŁADEK FARMĘ MIAŁ IJAIJA O

 

 

     Główne założenia wychowawczo- dydaktyczne na miesiąc marzec

1.Zapoznamy się z charakterystycznymi zmianami zachodzącymi wiosną w przyrodzie.

2.Poznamy niektóre przysłowia ludowe dotyczące wiosny.

3.Wykonamy portret Pani Wiosny z materiałów rożnego typu.

4.Zapoznamy się z niektórymi gatunkami ptaków przylatujących na wiosnę ( bocian, jaskółka ,szpak) .

5.Zapoznamy się z wyglądem niektórych zwierząt wiejskich.

6.Będziemy tworzyć zbiory i podzbiory ze względu na cechy.

7.Zapoznamy się z etapami powstawania książki, pracą drukarza oraz introligatora.

8.Będziemy słuchać bajek czytanych w ramach akcji ,,Cała Polska czyta dzieciom’’.

9.Będziemy kształcić umiejętności rozumienia informacji przedstawionych w formie symbolu ,znaku graficznego.

10.Będziemy kształcić wypowiedzi wielozdaniowe związane z ilustracjami.

 

                              ,,Wiosna’’  D. Kossakowska

 

Wiosna przyszła do nas dziś z rana,

w zieleń trawy soczystej ubrana.

Przebiśniegi już kwitną w ogrodzie,

zawdzięczają to pięknej pogodzie.

Słońce świeci,krokusy ogrzewa,

i zielenią się wszystkie drzewa.

Ptaki chcą już gniazda budować,

by pisklęta swoje wychować.

Deszcz wiosenny cicho coś śpiewa,

a słuchają go kwiaty i drzewa.

 

 

                                       ,, Jestem książką’’                                 M. Tomaszewska

  1. Szymański

Witam cię kartek szelestem,

tytułem na pierwszej stronie.

Bo po to przecież tu jestem,

żebyś mnie ujął w swe dłonie.

Ref. Jestem książką ,

mam tytuł i autora,

jestem książką

czytania przyszła pora.

Kiedy ci smutno będzie,

w łóżeczku będziesz- chory,

ja z tobą pójdę wszędzie,

poprzez zimowe wieczory.

Ref. Jestem książką…

Wędrować po każdej kartce,

nigdy ci się nie znudzi !

Bo bardzo są ciekawe,

przygody nieznanych ludzi.

 

 

Główne założenia wychowawczo- dydaktyczne na luty

1.Zapoznamy się z pracą weterynarza oraz podstawowym sprzętem wykorzystywanym w jego pracy.

2.Wspólnie wypracujemy zasady dotyczące właściwej opieki nad  zwierzętami domowymi.

3.Będziemy posługiwać się określeniami: długi- krótki.

4.Zapoznamy się z pojęciem Układ Słoneczny, poznamy nazwy planet .

5.Rozwiniemy umiejętność logicznego kojarzenia faktów.

6.Poznamy pracę ekspedientki, zapoznamy się z funkcjonowaniem sklepu.

7.Będziemy kształcić umiejętność przeliczania w zakresie 8.

8.Zapoznamy się z pojęciami: bankomat, karta płatnicza, kod PIN.

9.Będziemy aktywnie słuchać muzyki klasycznej, tworzyć muzykę przy pomocy kodu kreskowego.

 

 

                 ,,Domowi przyjaciele’’ D. Kossakowska

 

Staś ma super przyjaciela, na spacery do zabiera,

i do parku i do lasu ,ma dla pieska dużo czasu.

Lubi gonić podskakiwać i przeszkody pokonywać.

Kot – to pupil małej Zosi ,mruczy ,miauczy i jeść prosi.

Lubi spać całymi dniami i n a spacer iść czasami,

gonić ptaki oraz myszki  i jeść pokarm z żółtej miski.

Kasia – siostra  Klementyny ,ma w swym domu dwie rodziny,

rybki oraz trzy chomiki ,które tańczą w rytm muzyki.

Kasia dba o swe zwierzęta, o karmieniu ich pamięta.

 

 

                  ,,Mali przedsiębiorcy’’ M .Tomaszewska

 

Ref. Mali przedsiębiorcy biznes-plany mają.

Najpierw produkują, potem to sprzedają.(bis)

Rodzice pracują więc pieniądze mają,

na swoje potrzeby wszyściutko wydają.

My nie pracujemy pieniędzy nie mamy

ale biznes- plany wspólnie układamy.

Ref. Mali przedsiębiorcy biznes- plany mają.

Najpierw produkują ,potem to sprzedają.(bis)

Wkrótce będzie ciepło, więc już festyn blisko

na festynie kiermasz i nasze stoisko.

Będziemy sprzedawać bibeloty różne,

produkty zrobione tylko naszym sumptem.

Ref. Mali przedsiębiorcy biznes-plany mają.

Najpierw produkują, potem to sprzedają.(bis)

Główne założenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc styczeń

  1. Zapoznamy się z wybranymi gatunkami ptaków zimujących w Polsce.
  2. Poszerzymy zakres wiedzy o świecie technicznym.
  3. Rozwiniemy umiejętność prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
  4. Będziemy określać położenie przedmiotów w przestrzeni, posługiwać się określeniami: na, pod, w, obok.
  5. Rozwiniemy umiejętności przedstawiania scenek dramowych na podstawie utworu literackiego.
  6. Będziemy kształcić umiejętności rozumienia informacji przedstawionych w formie symbolu (rysunek, znak, litera).
  7. Wzmocnimy więzi rodzinne, będziemy kształtować uczucie przywiązania i szacunku do dziadków.

Domek dla ptaszków

Dziś w przedszkolu Krzyś i Tomek

zmajstrowali ptaszkom domek.

Jest podłoga, jest i daszek,

żeby mógł się zmieścić ptaszek.

Jest też miejsce na okruszki

dla wróbelka, pośmieciuszki.

Jest i gwoździk na skraweczki

dla łakomej sikoreczki.

Irena Suchorzewska


„Babcia i Dziadek”

płyta CD „Pięciolatek – Razem poznajemy świat”

Babuniu, babuniu, babciu ma

Proszę cię ugotuj mi pierogi dwa.

Najlepiej z malinami

A może z jagodami,

Ugotuj mi pierogi dwa.

Babuniu, babuniu, babciu ma

Proszę cię ugotuj mi pierogi dwa

Z twarogiem i szpinakiem

Bo bardzo lubię takie,

Ugotuj mi pierogi dwa.

Dziaduniu, dziaduniu, dziadku mój

proszę cię ty pożycz mi samochód swój

pojadę do Warszawy załatwiać ważne sprawy,

ty pożycz mi samochód swój.

Dziaduniu, dziaduniu, dziadku mój

proszę cię ty pożycz mi samochód swój,

pojadę do Krakowa by smoka pocałować,

ty pożycz mi samochód swój.


    
Świąt prawdziwie świątecznych, ciepłych w sercu, zimowych na zewnątrz, jaśniejących pierwszą gwiazdką.

Niech z nut świątecznych zapachów powstanie najpiękniejsza kolęda i czarem swej melodii spełni Wasze marzenia.
Cicha noc – życzenia swiateczne..:))) – Bing video     

         

     

      

   Główne założenia wychowawczo- dydaktyczne na grudzień

1.Zapoznamy się z charakterystycznymi cechami zimy oraz pięknem zimowego krajobrazu.

2.Będziemy porównywać wielkości ,używać określeń :duża,mniejsza,najmniejsza.

3.Będziemy kształcić wypowiedzi wielozdaniowe związane z ilustracjami.

4.Zapoznamy się ze skutkami niedbania o nieporządek i czystość w najbliższym otoczeniu.

5.Będziemy kształcić umiejętność panowania nad  własnym ciałem podczas ćwiczeń o zachwianej równowadze.

6.Zapoznamy się z techniką collage oraz malowania świecą.

7.Będziemy doskonalić stosowanie liczebników porządkowych.

8.Przybliżymy sobie tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia oraz Nowym Rokiem.

                        ,,Wieczór wigilijny’’ D. Kossakowska

Kiedy na niebie gwiazdka rozbłyśnie ,

to do wieczerzy siadamy.

Piękna choinka ,stół z potrawami,

a my kolędę śpiewamy.

W stajence Jezus dziś się narodził,

pasterze go odwiedzili.

Z pokłonem przyszli też Trzej Królowie

i dary hojne złożyli.

A my z opłatkiem wśród swych najbliższych,

życzenia sobie składamy.

I wszyscy razem dziś się cieszymy,

że święta wspólne mamy. 

                             ,,Zaczarowany śnieg’’

Kiedy nadchodzi pora zimowa,

to każda chmurka coś w sobie chowa.

Biały ,bialutki,lekki ,leciutki,

zaczarowany śnieg.

Śnieżne aniołki już przyleciały,

i z każdą chmurką zatańczyć chciały.

A wtedy padał lekki,leciutki,

zaczarowany śnieg.

A gdy aniołki się zatrzymały,

to zobaczyły ,że świat jest biały.

Bo wszystko przykrył lekki,leciutki,

zaczarowany śnieg.

       Główne założenia wychowawczo- dydaktyczne na listopad

1.Zapoznamy się ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi jesienią:

deszcz,wiatr,mgła.

2.Utrwalimy części garderoby noszonych w różnych porach roku.

3.Utrwalimy i  poszerzymy wiadomości o przedmiotach  poprzez rozwiązywanie zagadek 

podkreślających charakterystyczne cechy danych przedmiotów.

4.Zapoznamy się z nowa techniką plastyczną ,,mokre na mokrym’’.

5.Będziemy kształtować pojęcie liczby w zakresie 6 oraz umiejętność liczenia.

6.Będziemy kształtować umiejętność tworzenia prostych zdań i dzielenia ich na słowa.

7.Zapoznamy się z różnymi rodzajami wag,w szczególności z wagą szalkową.

8.Będziemy kształtować umiejętność słuchania muzyki poważnej oraz wyobrazni muzycznej

poprzez improwizację ruchową i plastyczną.

9.Poznamy skutki nadmiernego spożywania słodyczy.

                                            ,,Dbam o zdrowie’’

Chcesz być zdrowy i wesoły ,

tak jak mały Krzyś?

Musisz zasad tych przestrzegać

zawsze – już od dziś.

Jedz owoce i warzywa ,

bo w nich witaminy.

Wszyscy o tym wiedzą,

chłopcy i dziewczyny.

Jedz śniadanie z rana,

by mieć dużo siły.

By zabawa i nauka

przyjemnością były.

Gdy z przedszkola wracasz

i masz wolny czas,

ruszaj na wycieczkę.

Czeka park i las.

Wiosną spacer,latem biegi,

zimą narty,sanki.

Każde dziecko ci to powie,

że sport to jest zdrowie.

,,Czy ty chcesz być zdrowy?’’

– Czy ty chcesz być zdrowy?

– Chcę!

– To musisz zdrowo jeść

– Tak,tak.

– I codziennie gimnastykować się

– Wiem.

Ref. Raz i dwa,raz i dwa…

-Czy ty chcesz być zdrowy?

– Chcę!

– To musisz nabiał jeść

– Tak,tak.

– Sery i jogurty,

pić dużo mleka też.

-Wiem.

Ref. Mniam,mniam,mniam…

-Czy ty chcesz być zdrowy?

-Chcę!

– Owoce co dzień jedz

Tak,tak

I niech dużo warzyw

w twym brzuchu znajdzie się .

-Wiem

Mniam,mniam,mniam….

Czy ty chcesz być zdrowy?

Chcę!

Dużo uśmiechaj się

Tak,tak

Śmiej się do każdego,

śmiech także zdrowiem jest.

Wiem.

Ha,ha,ha,ha…

              Główne założenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc październik

1.Będziemy kształtować umiejętności właściwego współżycia w grupie,właściwych relacji między dziećmi.

2.Będziemy nabywać umiejętności analizowania treści utworu ,charakteryzowania bohaterów.

3.Zapoznamy się z rolą wiatru w przyrodzie (rozsiewanie nasion) i życiu człowieka.

4.Przedstawimy charakterystyczne cechy jesieni za pomocą plastycznych środków wyrazu.

5.Poznamy korzyści jakie człowiek czerpie z lasu.

6.Wezmiemy udział w improwizacjach ruchowych:,,Taniec jesiennych liści’.’

7.Zapoznamy się z różnymi rodzajami zapasów i przetworów,jakie ludzie gromadzą na zimę.

8. Będziemy kształtować postawy opiekuńcze wobec przyrody ,budzenie odpowiedzialności za jej stan.

                                    ,,Jesień’’ D .Kossakowska

Już się jesień rozpoczyna,

cicho szumią  leśne drzewa.

Wśród gałęzi rozłożystych,

mały ptaszek już nie śpiewa.

Ciemne chmury mkną po niebie,

krople deszczu wciąż spadają.

A w kałużach ,jak w lusterkach,

tam się wrony przeglądają.

Słońce znika za chmurami,

mgła suche trawy przykrywa,

z drzew spadają owoce,

w spiżarni warzyw przybywa.

Wiatr wygrywa nam piosenki,

czasem gwiżdże ,czasem śpiewa.

Do melodii wietrzykowej,

liście już spadają z drzewa.

                                                  ,,Przyszła jesień ‘’

Przyszła jesień do przedszkola

stanęła na progu (3x)

zapytała jesień dzieci:

czy wejść do was mogę(2x)

hej.

Nie,nie możesz ,my nie chcemy

cię tu widzieć pani(3x)

bo jak wejdziesz do przedszkola

naśmiecisz listkami (2x)

hej

Główne założenia wychowawczo-dydaktyczne wrzesień

1.Przypomnimy sobie ustalone wspólnie zasady bezpiecznej zabawy.

2.Wspólnie wypracujemy sposoby radzenia sobie ze złym humorem,złością.

3.Utrwalimy zasady prawidłowego przechodzenia przez jezdnię oraz poruszanie się po chodniku.

4.Będziemy określać położenie przedmiotów w przestrzeni: nad,pod,na,po prawej stronie,po lewej stronie.

5.Będziemy rozwijać umiejętności odwzorowywania.

6.Poznamy możliwości liczenia na zbiorach zastępczych( palce).

7.Spróbujemy ułożyć zagadki słowne na podstawie obrazków.

8.Będziemy konstruować i rozgrywać prostą grę-ścigankę.

                         ,,Zabawy przedszkolaków’’ D. Kossak

Rok przedszkolny rozpoczęty.

Wszyscy się cieszymy,

że w przedszkolu już od rana są koledzy mili.

W naszej grupie jest wesoło.

Zgodnie się bawimy.

Po skończonej zabawie ,porządek robimy.

Lalki,misie ,samochody na miejsce wracają.

Książki,puzzle,układanki

też swą półkę mają.

Dzieci wiedzą co to znaczy

bezpieczna zabawa.

Bezpieczeństwo w przedszkolu

bardzo ważna sprawa.

                              ,,Muzykanci konszabelanci’’

1.Jestem muzykantem ,konszabelantem

   My muzykanci, konszabelanci

   Ja umiem grać i my umiemy grać

   A na czym ?

   Na pianinie 

   A pianino ino,ino,a pianino,ino,ino,

   a pianino ino,ino,a pianino,bęc.

2.Jestem muzykantem,konszabelantem

   My muzykanci,konszabelanci

   Ja umiem grać i my umiemy grać

   A na czym?

   Na flecie

   A na flecie fiju,fiju,a na flecie fiju,fiju,

   a na flecie fiju,fiju,fiju,fiju,fiu.

3.Jestem muzykantem,konszabelantem

   My muzykanci konszabelanci

   Ja umiem grac i my umiemy grać

   A na czym?

   Na skrzypcach

   A na skrzypcach dylu,dylu,a na skrzypcach

   dylu,dylu,a na skrzypcach dylu,dylu

   dylu,dyludu.


https://www.youtube.com/watch?v=PfYH147pXPA