ROK SZKOLNY 2020\2021

MAJ

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

  1. Przypomnimy sobie wiadomości o polskich symbolach narodowych.
  2. Dowiemy się, dlaczego warto czytać książki.
  3. Poznamy niektóre postaci związane z bajkami.
  4. Poznamy zawód logopedy.
  5. Nauczymy się robić zakładki do książek.
  6. Dowiemy się do czego służy biblioteka.
  7. Utrwalimy znajomość kształtów i nazw figur geometrycznych.
  8. Poznamy zasady zachowania się w księgarni.
  9. Dowiemy się, jak nazywają się członkowie bliższej i dalszej rodziny.
  10. Nauczymy się kulturalnego zachowania w stosunku do siebie i swojej rodziny.
  11. Będziemy nazywali i przeliczali części ciała.
  12. Nauczymy się na pamięć piosenki pt. „Tralala dla mamy i taty” oraz wierszyków pt. „Dzik” i „Niedźwiedź”.

Tralala dla mamy i taty

Moja mama jest kochana.

Moja mama wszystko wie.

Kiedy do mnie się uśmiecha,

tak zaśpiewam jej:

Tra, la, la tram, pam, pam!

Najpiękniejszą mamę mam.

Tra, la, la tram, pam, pam.

Zaraz mamie buzi dam.

W domu, w sklepie, na spacerze

z moim tatą nie jest źle.

Gdy prowadzi mnie za rękę,

to uśmiecham się.

Tra, la, la tram, pam, pam!

Wspaniałego tatę mam.

Tra, la, la tram, pam, pam,

Mamie, tacie buzi dam.

Niedźwiedź

Proszę państwa oto miś.

Miś jest bardzo grzeczny dziś.

Chętnie państwu łapę poda.

Nie chce podać? A to szkoda.

Dzik

Dzik jest dziki, dzik jest zły.

Dzik ma bardzo ostre kły.

Kto spotyka w lesie dzika.

KWIECIEŃ

       GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

  1. Dowiemy się, jakie są polskie tradycje ludowe związane z obchodzeniem Świąt Wielkanocnych.
  2. Poznamy zwierzątka kojarzone z Wielkanocą.
  3. Zdobędziemy wiedzę o wsi i jej mieszkańcach, nauczymy się odróżniać miasto od wsi.
  4. Poznamy charakterystyczne cechy kotów.
  5. Dowiemy się, co to są emocje, nauczymy się odróżniać emocje pozytywne i negatywne.
  6. Będziemy ćwiczyli radzenie sobie z przykrymi uczuciami.
  7. Poznamy zasady zachowania się w kinie i teatrze. Poszerzymy swoją wiedzę na temat baletu.
  8. Zdobędziemy wiadomości na temat zawodu malarza.
  9. Będziemy ćwiczyli kulturalne zachowanie się przy stole.
  10. Utrwalimy znajomość zwrotów grzecznościowych: dzień dobry i do widzenia.
  11. Nauczymy się na pamięć wierszyka „Rysujemy kotka” i piosenki „Była sobie żabka mała”.

Rysujemy kotka

Tu kółeczko, tu kółeczko.

Tu małe usteczka.

To o kotku z czarną łatką

krótka jest bajeczka.

Tu wąsiki,

tu ogonek,

uszka dwa.

Małe łapki i pazurki kotek ma.

Była sobie żabka mała

Była sobie żabka mała / re, re, kum, kum

Która mamy nie słuchała / re, re, kum, kum, bęc.

Na spacery wychodziła / re, re, kum, kum.

Innym żabkom się dziwiła / re, re, kum, kum, bęc.

Zjadła żabka siedem muszek /  re, re, kum, kum.

I na trawie kładzie brzuszek / re, re, kum, kum, bęc.

Przyszedł bocian niespodzianie / re, re, kum, kum.

Połknął żabkę na śniadanie / re, re, kum, kum, bęc.

Teraz wszystkie żabki płaczą /  re, re, kum, kum.

Że jej więcej nie zobaczą  / re, re, kum, kum, bęc.

Z tej piosenki morał mamy /  re, re, kum, kum.

Trzeba zawsze słuchać mamy / re, re, kum, kum, bęc.

MARZEC

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MARZEC

  1. Dowiemy się, dlaczego hoduje się zwierzęta.
  2. Nauczymy się rozróżniać produkty spożywcze produkowane z mleka.
  3. Poznamy etapy przygotowania masła.
  4. Będziemy doskonalili umiejętności matematyczne.
  5. Nauczymy się dostrzegać zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną.
  6. Wzbogacimy swoją wiedzę na temat ptaków (bocian).
  7. Dowiemy się, jak ważne jest szanowanie i ochrona przyrody.
  8. Zdobędziemy wiadomości na temat warunków niezbędnych do rozwoju roślin.
  9. Poznamy cykl rozwojowy motyla.
  10. Przyswoimy sobie wiadomości dotyczące Świąt Wielkanocnych.
  11. Nauczymy się na pamięć wiersza pt. „Już” i piosenki pt. „Piosenka wielkanocna”.

Już

Spadła deszczu kropla,

Plum…

Zawiał ciepły wietrzyk,

Szu…

Coś pachnie w powietrzu,

Kwiat

Zmienia się wokoło,

Świat

A co to tak śpiewa?

Ptak

Czyżby przyszła wiosna?

Tak.

Piosenka wielkanocna

Idą Święta Wielkanocne, idą święta.

O tych świętach każdy zając pamięta.

Do koszyka zapakuje słodycze

I na święta Ci przyniesie moc życzeń.

Idą Święta Wielkanocne, idą święta.

O tych świętach i kurczątko pamięta.

W żółte piórka się ubierze wesoło.

Wśród pisanek będzie biegać po stole.

Idą Święta Wielkanocne, idą święta.

O tych świętach nasz baranek pamięta.

Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący.

Będzie dzwonił, będzie skakał po łące.

 

LUTY

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

  1. Dowiemy się, co to jest powietrze i jakie jest jego znaczenie w życiu człowieka.
  2. Zrozumiemy znaczenie pojęcia czyste powietrze.
  3. Poszerzymy nasz słownik czynny o słowa: zawierucha, wicher, zefirek.
  4. Poćwiczymy rozróżnianie kolorów.
  5. Poznamy kolejność działań technicznych podczas sadzenia roślin do ziemi i wody.
  6. Dowiemy się, jak ważna jest woda dla życia na ziemi.
  7. Nabędziemy umiejętności postępowania w styczności z ogniem.
  8. Zapoznamy się z instrumentem muzycznym jakim jest harfa.
  9. Poznamy zawód fryzjera oraz przedmioty, którymi posługuje się w trakcie pracy.
  10. Wzbogacimy słownictwo o wyrazy związane z karnawałem.
  11. Nauczymy się na pamięć piosenki „Karnawałowy walczyk” i wierszyka „Pajacyk”.

Karnawałowy walczyk

Karnawałowy walczyk-

mięciutko raz, dwa, trzy!

czarodziej z nami tańczy,

Wróżka i pirat zły.

Karnawałowy walczyk-

kapela pięknie gra.

Śpiewają przebierańcy,

śpiewamy ty i ja.

W przedszkolu dziś zabawa,

od rana ruch i gwar.

Karnawał to karnawał,

już znamy balu czar.

Choć dobrze się bawimy,

każdy ma w sercu żal.

Tak smutno będzie kończyć

karnawałowy bal.

Pajacyk

Fiku-miku, fiku-miku

poskacz z nami pajacyku.

Popatrz na przedszkolaka,

zaraz się nauczysz skakać.

Fiku-miku, fiku-miku

poskacz z nami pajacyku,

Skacze Krysia, skacze ja.

Poskacz z nami, hopsasa.

STYCZEŃ

            GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

  1. Poznamy tradycje związane z powitaniem Nowego Roku.
  2. Nauczymy się nazywać pory roku. Dowiemy się, jakie są ich charakterystyczne cechy.
  3. Poznamy nazwy dni tygodnia.
  4. Dowiemy się, czym różni się dzień od nocy.
  5. Nauczymy się rozumieć pojęcie rodzina. Będziemy nazywali członków rodziny.
  6. Spróbujemy zrozumieć, dlaczego bardzo ważne są więzi rodzinne.
  7. Zapoznamy się z zasadami bezpiecznych zabaw zimowych.
  8. Przybliżymy sobie znaczenie słowa olimpiada.
  9. Nauczymy się szeregowania elementów od najmniejszego do największego.
  10. Poznamy przyczyny przeziębienia jako następstwa niedostosowania ubioru do pory roku.
  11. Nauczymy się na pamięć piosenki „Pada śnieg” oraz wierszyka „Taki duży”.

Pada śnieg

Poprzez białe drogi z mrozem za pan brat

pędzą nasze sanie szybkie niczym wiatr.

Biegnij koniu wrony przez uśpiony las.

My wieziemy świerk zielony i śpiewamy tak.

Pada śnieg, pada śnieg, dzwonią dzwonki sań.

Co za radość, gdy saniami można jechać w dal.

Pada śnieg, pada śnieg, dzwonią dzwonki sań.

A przed nami i nad nami wiruje tyle gwiazd.

Biegniesz biała drogo, nie wiadomo jak.

Nie ma tu nikogo, kto by znaczył ślad.

Tylko szybkie sanie, tylko szybki koń,

tylko sanki roześmiane i piosenki ton.

Taki duży

Gdy urosnę taaaaki duży,

to nie będę bał się burzy.

Będę jeździł samochodem

albo zajmę się ogrodem.

Teraz choć trzy latka mam,

na bębenku sobie gram.

GRUDZIEŃ

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

  1. Dowiemy się, jakie są oznaki zimy.
  2. Nauczymy się rozróżniać prawdę od fałszu.
  3. Poznamy podstawowe figury geometryczne.
  4. Dowiemy się, jak należy pomagać zwierzętom podczas zimy.
  5. Będziemy dokarmiali ptaki.
  6. Zdobędziemy wiadomości o tym, jak należy dbać o zwierzęta domowe.
  7. Będziemy doskonalili umiejętność przeliczania.
  8. Poznamy pojęcia zamrażanie i roztapianie.
  9. Zapoznamy się z zawodem i pracą listonosza.
  10. Dowiemy się kim był Święty Mikołaj.
  11. Poznamy historię stajenki i szopki bożonarodzeniowej.
  12. Przybliżymy sobie wiadomości związane z Bożym Narodzeniem.
  13. Nauczymy się na pamięć piosenki pt. „Bałwanek” i wierszyka pt. „Święty z niespodziankami”.

Święty z niespodziankami

Idzie dobry święty,
Uśmiecha się w koło,
Grzecznym dzieciom biją
Serduszka wesoło.
Niesie w dużym worku
Słodyczy bez liku,
Pełno dzisiaj wszędzie
Radości i krzyku.

Bałwanek

Ulepiła Hanka małego bałwanka,

małego bałwanka – raz, dwa, trzy.

Bardzo się cieszyła, wesoło tańczyła,

wesoło tańczyła – raz, dwa, trzy.

Miał bałwanek nowy nosek marchewkowy

nosek marchewkowy – raz, dwa, trzy

I dwa oczka czarne, a na głowie garnek,

a na głowie garnek – raz, dwa, trzy.

Słonko zaświeciło, śnieżek roztopiło,

śnieżek roztopiło – raz, dwa, trzy.

Więc się smuci Hanka, że nie ma bałwanka,

że nie ma bałwanka raz, dwa, trzy.

Ulepiła Hanka nowego bałwanka,

nowego bałwanka raz, dwa, trzy.

Bardzo się cieszyła, wesoło tańczyła,

wesoło tańczyła – raz, dwa, trzy.

LISTOPAD

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

  1. Zapoznamy się z pojęciem miejsce zamieszkania.
  2. Nauczymy się wyrażać szacunek do naszego miejsca zamieszkania.
  3. Poznamy różnice między miastem, a wsią.
  4. Rozwiniemy umiejętności określania wielkości i nazw różnych domów.
  5. Poznamy swój adres zamieszkania.
  6. Przybliżymy sobie postać polskiego kompozytora Fryderyka Chopina.
  7. Dowiemy się, co to jest muzyka poważna i dlaczego warto jej słuchać.
  8. Poznamy dekoracje używane podczas świąt patriotycznych.
  9. Zdobędziemy wiedzę o tym, kto to jest patriota.
  10. Zapoznamy się z herbem Warszawy i legendą o Syrence.
  11. Nauczymy się rozpoznawać nasze symbole narodowe.
  12. Wzbogacimy wiedzę na temat polskich gór i polskiego morza.
  13. Nauczymy się piosenki pt. „Dwa jabłka” i wierszyka „Rodzina”.

Dwa jabłka

Lecą jabłka z drzewa prosto do koszyka.

A czerwone, duże jabłko na trawę umyka.

Ref.: Hop sa hop sa na trawę umyka.

Za czerwonym pędzi małe i zielone.

Chociaż chowa się pod listkiem widać mu ogonek.

Ref.: O je je jej widać mu ogonek.

Wieje wietrzyk wieje, kręci jabłuszkami.

Będą teraz tańcowały w sadzie pod drzewami.

Ref.: Tra la la la w sadzie pod drzewami.

Rodzina

Ten pierwszy to dziadziuś

a obok- babusia.

Największy to tatuś

a przy nim mamusia.

A to jest dziecinka mała.

A to-moja rączka cała.

W trakcie recytacji dzieci pokazują treść wiersza na palcach, rozpoczynając od kciuka.

PAŹDZIERNIK

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

  1. Nauczymy się rozpoznawać i nazywać rośliny charakterystyczne dla jesieni.
  2. Poznamy oznaki jesieni występujące w przyrodzie.
  3. Dowiemy się, co znaczą pojęcia mały, duży.
  4. Poznamy instrument muzyczny, jakim jest kołatka.
  5. Poszerzymy wiadomości dotyczące zwierząt mieszkających w lesie.
  6. Zdobędziemy wiedzę na temat środowiska przyrodniczego myszy polnej.
  7. Dowiemy się, jakie są zasady zdrowego odżywiania.
  8. Poznamy znaczenie zwrotu ubierać się na cebulkę.
  9. Utrwalimy nazwy figur geometrycznych: koło, trójkąt, kwadrat.
  10. Nauczymy się nazywać i rozróżniać dary jesieni, takie jak: kasztany, żołędzie, jarzębina.
  11. Poznamy wygląd, smak i kolor niektórych owoców i warzyw.
  12. Nauczymy się na pamięć wierszyka „W spiżarni” i piosenki „Dwa kasztanki”.

W spiżarni

W spiżarni na półkach

zapasów bez liku.

Są dżemy, kompoty,

złoty miód w słoiku.

I cebula w wiankach,

i grzybki suszone,

są główki kapusty,

ogórki kiszone.

A gdy będzie w zimie

tęgi mróz na dworze,

zapachnie nam lato –

gdy słoik otworzę.

Dwa kasztanki

Szumią drzewa szu, szu, szu,

wnet kasztanki spadną tu.

Słychać w koło tap, tap, tap,

kasztanowy sypie grad.

Teraz leżą tu i tam,

ja je wszystkie zbiorę sam.

Dwa kasztanki, rączki dwie.

Na kasztankach zagrać chcę.

WRZESIEŃ

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

  1. Poznamy nasze nauczycielki oraz różne pomieszczenia w przedszkolu.
  2. Będziemy się uczyli zgodnie współdziałać i funkcjonować w grupie rówieśniczej oraz przestrzegać ustalonych zasad grupowych.
  3. Nauczymy się imion naszych kolegów i koleżanek.
  4. Będziemy wdrażali się do używania zwrotów grzecznościowych proszę, dziękuję, przepraszam.
  5. Zapoznamy się z nazwami podstawowych kolorów.
  6. Nauczymy się wykonywać podstawowe czynności porządkowe.
  7. Będziemy doskonalili umiejętności przeliczania w podstawowym zakresie.
  8. Poznamy zasady dotyczące bezpiecznego poruszania się po drodze oraz prawidłowego przechodzenia przez jezdnię.
  9. Nauczymy się umiejętności używania liczb porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci.
  10. Zdobędziemy wiedzę na temat nazewnictwa odzieży.
  11. Dowiemy się, jakie niebezpieczeństwa grożą nam w domu.
  12. Poznamy zawody policjanta, lekarza i strażaka oraz numer alarmowy 112.
  13. Nauczymy się na pamięć wiersza pt. „Trzylatku” oraz piosenki „Idą buty do przedszkola”.

Trzylatku

Mój mały trzylatku

usiądź z nami w kole.

Pani Ci pokaże

Twoje przedszkole.

W szatni schowaj butki,

a zabawki w sali.

W umywalni powieś ręcznik,

zuch jesteś – choć mały.

Idą buty do przedszkola

Już od rana tupu tup

po chodniku tupią buty.

Każdy but spieszy się

do przedszkola zdążyć chce.

Ref. Do przedszkola la-la-la

biegnie Grześ i Ola-la.

Jeden but i drugi but

hop la la la tupu tup.

Tupią buty tupu tup.

Jak piłeczki sobie skaczą.

Każdy but dobrze wie,

sznurowadła wiąże się.