ROK SZKOLNY 2020\2021

GRUDZIEŃ

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

  1. Dowiemy się, jakie są oznaki zimy.
  2. Nauczymy się rozróżniać prawdę od fałszu.
  3. Poznamy podstawowe figury geometryczne.
  4. Dowiemy się, jak należy pomagać zwierzętom podczas zimy.
  5. Będziemy dokarmiali ptaki.
  6. Zdobędziemy wiadomości o tym, jak należy dbać o zwierzęta domowe.
  7. Będziemy doskonalili umiejętność przeliczania.
  8. Poznamy pojęcia zamrażanie i roztapianie.
  9. Zapoznamy się z zawodem i pracą listonosza.
  10. Dowiemy się kim był Święty Mikołaj.
  11. Poznamy historię stajenki i szopki bożonarodzeniowej.
  12. Przybliżymy sobie wiadomości związane z Bożym Narodzeniem.
  13. Nauczymy się na pamięć piosenki pt. „Bałwanek” i wierszyka pt. „Święty z niespodziankami”.

Święty z niespodziankami

Idzie dobry święty,
Uśmiecha się w koło,
Grzecznym dzieciom biją
Serduszka wesoło.
Niesie w dużym worku
Słodyczy bez liku,
Pełno dzisiaj wszędzie
Radości i krzyku.

Bałwanek

Ulepiła Hanka małego bałwanka,

małego bałwanka – raz, dwa, trzy.

Bardzo się cieszyła, wesoło tańczyła,

wesoło tańczyła – raz, dwa, trzy.

Miał bałwanek nowy nosek marchewkowy

nosek marchewkowy – raz, dwa, trzy

I dwa oczka czarne, a na głowie garnek,

a na głowie garnek – raz, dwa, trzy.

Słonko zaświeciło, śnieżek roztopiło,

śnieżek roztopiło – raz, dwa, trzy.

Więc się smuci Hanka, że nie ma bałwanka,

że nie ma bałwanka raz, dwa, trzy.

Ulepiła Hanka nowego bałwanka,

nowego bałwanka raz, dwa, trzy.

Bardzo się cieszyła, wesoło tańczyła,

wesoło tańczyła – raz, dwa, trzy.

LISTOPAD

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

  1. Zapoznamy się z pojęciem miejsce zamieszkania.
  2. Nauczymy się wyrażać szacunek do naszego miejsca zamieszkania.
  3. Poznamy różnice między miastem, a wsią.
  4. Rozwiniemy umiejętności określania wielkości i nazw różnych domów.
  5. Poznamy swój adres zamieszkania.
  6. Przybliżymy sobie postać polskiego kompozytora Fryderyka Chopina.
  7. Dowiemy się, co to jest muzyka poważna i dlaczego warto jej słuchać.
  8. Poznamy dekoracje używane podczas świąt patriotycznych.
  9. Zdobędziemy wiedzę o tym, kto to jest patriota.
  10. Zapoznamy się z herbem Warszawy i legendą o Syrence.
  11. Nauczymy się rozpoznawać nasze symbole narodowe.
  12. Wzbogacimy wiedzę na temat polskich gór i polskiego morza.
  13. Nauczymy się piosenki pt. „Dwa jabłka” i wierszyka „Rodzina”.

Dwa jabłka

Lecą jabłka z drzewa prosto do koszyka.

A czerwone, duże jabłko na trawę umyka.

Ref.: Hop sa hop sa na trawę umyka.

Za czerwonym pędzi małe i zielone.

Chociaż chowa się pod listkiem widać mu ogonek.

Ref.: O je je jej widać mu ogonek.

Wieje wietrzyk wieje, kręci jabłuszkami.

Będą teraz tańcowały w sadzie pod drzewami.

Ref.: Tra la la la w sadzie pod drzewami.

Rodzina

Ten pierwszy to dziadziuś

a obok- babusia.

Największy to tatuś

a przy nim mamusia.

A to jest dziecinka mała.

A to-moja rączka cała.

W trakcie recytacji dzieci pokazują treść wiersza na palcach, rozpoczynając od kciuka.

PAŹDZIERNIK

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

  1. Nauczymy się rozpoznawać i nazywać rośliny charakterystyczne dla jesieni.
  2. Poznamy oznaki jesieni występujące w przyrodzie.
  3. Dowiemy się, co znaczą pojęcia mały, duży.
  4. Poznamy instrument muzyczny, jakim jest kołatka.
  5. Poszerzymy wiadomości dotyczące zwierząt mieszkających w lesie.
  6. Zdobędziemy wiedzę na temat środowiska przyrodniczego myszy polnej.
  7. Dowiemy się, jakie są zasady zdrowego odżywiania.
  8. Poznamy znaczenie zwrotu ubierać się na cebulkę.
  9. Utrwalimy nazwy figur geometrycznych: koło, trójkąt, kwadrat.
  10. Nauczymy się nazywać i rozróżniać dary jesieni, takie jak: kasztany, żołędzie, jarzębina.
  11. Poznamy wygląd, smak i kolor niektórych owoców i warzyw.
  12. Nauczymy się na pamięć wierszyka „W spiżarni” i piosenki „Dwa kasztanki”.

W spiżarni

W spiżarni na półkach

zapasów bez liku.

Są dżemy, kompoty,

złoty miód w słoiku.

I cebula w wiankach,

i grzybki suszone,

są główki kapusty,

ogórki kiszone.

A gdy będzie w zimie

tęgi mróz na dworze,

zapachnie nam lato –

gdy słoik otworzę.

Dwa kasztanki

Szumią drzewa szu, szu, szu,

wnet kasztanki spadną tu.

Słychać w koło tap, tap, tap,

kasztanowy sypie grad.

Teraz leżą tu i tam,

ja je wszystkie zbiorę sam.

Dwa kasztanki, rączki dwie.

Na kasztankach zagrać chcę.

WRZESIEŃ

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

  1. Poznamy nasze nauczycielki oraz różne pomieszczenia w przedszkolu.
  2. Będziemy się uczyli zgodnie współdziałać i funkcjonować w grupie rówieśniczej oraz przestrzegać ustalonych zasad grupowych.
  3. Nauczymy się imion naszych kolegów i koleżanek.
  4. Będziemy wdrażali się do używania zwrotów grzecznościowych proszę, dziękuję, przepraszam.
  5. Zapoznamy się z nazwami podstawowych kolorów.
  6. Nauczymy się wykonywać podstawowe czynności porządkowe.
  7. Będziemy doskonalili umiejętności przeliczania w podstawowym zakresie.
  8. Poznamy zasady dotyczące bezpiecznego poruszania się po drodze oraz prawidłowego przechodzenia przez jezdnię.
  9. Nauczymy się umiejętności używania liczb porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci.
  10. Zdobędziemy wiedzę na temat nazewnictwa odzieży.
  11. Dowiemy się, jakie niebezpieczeństwa grożą nam w domu.
  12. Poznamy zawody policjanta, lekarza i strażaka oraz numer alarmowy 112.
  13. Nauczymy się na pamięć wiersza pt. „Trzylatku” oraz piosenki „Idą buty do przedszkola”.

Trzylatku

Mój mały trzylatku

usiądź z nami w kole.

Pani Ci pokaże

Twoje przedszkole.

W szatni schowaj butki,

a zabawki w sali.

W umywalni powieś ręcznik,

zuch jesteś – choć mały.

Idą buty do przedszkola

Już od rana tupu tup

po chodniku tupią buty.

Każdy but spieszy się

do przedszkola zdążyć chce.

Ref. Do przedszkola la-la-la

biegnie Grześ i Ola-la.

Jeden but i drugi but

hop la la la tupu tup.

Tupią buty tupu tup.

Jak piłeczki sobie skaczą.

Każdy but dobrze wie,

sznurowadła wiąże się.